InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Modelpaarden; Wat en Waarom

Modelpaarden; Wat en Waarom

Modelpaarden verzamelen is een vrij nieuwe en onbekende hobby in Nederland. Het komt oorspronkelijk uit Amerika maar heeft zich verspreid naar alle delen van de wereld. De hobby is zeer divers, paarden worden verzameld, tentoongesteld, opnieuw geverfd, helemaal omgebouwd en er word miniatuur harnachement voor gemaakt.

Breyer en Peter Stone

Breyer is de eerste die begon met het maken van modelpaarden, al werden ze toen nog niet verkocht als verzamelobject maar als speelgoed. In 1950 bracht Breyer het eerste modelpaard uit. Al maakt Breyer nu steeds vaker speciale modellen voor de verzamelaar, zogenoemde ‘Special Runs’, het blijft op de eerste plaats speelgoed maken. Een andere bekende fabrikant van modelpaarden is The Peter Stone Company die in 1996 is opgericht, deze specialiseren zich op het maken van modelpaarden en maken geen speelgoed. Deze paarden zijn over het algemeen duurder dan paarden van Breyer.

Verschillende maten

Modelpaarden worden in 4 verschillende maten ingedeeld; Traditional (1:9), Classic (1:12), Paddock Pall/Pebbles (1:24) en Stablemate/Chips (1:32). De meest gewilde modelpaarden zijn Traditional of Stablemate/Chips maat.

Verschillende Soorten

OF

OF staat voor ‘Original Finish’ dit zijn de paarden die in de fabriek worden geverfd, hiervan zijn er meerdere beschikbaar de ‘Regular Runs’ zijn meestal 1 tot meerdere jaren verkrijgbaar. De ‘Special Runs’ worden tot een bepaald aantal gemaakt, dit kan liggen tussen de 5 en 3000. Als er aan deze paarden iets word veranderd zijn het geen OF’s meer. De ‘Regular Runs’ zijn het goedkoopste soort modelpaard, al ligt dat aan de maat en fabrikant.

CM

Een CM is een ‘customised’ paard, dat houd in dat er iets is veranderd aan het paard waardoor het geen OF meer is. Dit kan heel simpel betekenen dat er extra aftekeningen op het paard is gemaakt, maar ook dat het een hele nieuwe kleur heeft gekregen, het is dan opnieuw geverfd. Ook kan het paard zo verbouwd zijn dat het originele model niet meer te zien is, dit word een ‘Extreme Custom’ genoemd. Er zijn mensen in de hobby die modellen verbouwen en/of verven als hun werk. Deze modellen zijn duurder dan de ‘Regular Runs’ en kunnen erg hoog oplopen afhankelijk van degene die ze gecustomised heeft.

AR

AR staat voor ‘Artist Resin’, dit zijn modellen die niet in de fabriek zijn gemaakt maar door beeldhouwers. De ‘Artist Resins’ worden uitgegeven in resin, een kunsthars, en niet in plastic zoals de andere modellen, de resins zijn vaak beperkt verkrijgbaar en worden ‘unpainted’ verkocht. Deze moeten dus nog een kleurtje krijgen. Als een goede AR door een goede painter is geverfd dan kan de prijs tot boven de $1000 oplopen.

Miniatuur Tuig ‘Tack Making’

Een ander onderdeel van de hobby is het tuig maken, er word geprobeerd het tuig zo levensecht te maken. Als het tuig door een goede ‘tackmaker’ is gemaakt ziet het eruit alsof echt tuig is gekrompen tot de maat van modelpaarden. Een goed dressuurzadel begint bij de prijs van ongeveer $250 en een goed westerzadel kost meestal iets meer.

Liveshow

Tijdens een Liveshow worden modellen tentoongesteld en gekeurd. Dit kan worden gezien als een echte paardenkeuring, er word gekeken naar de bouw, kleur en of het gegeven ras klopt bij het model. Liveshows worden onderverdeeld in ‘Halter’ en ‘Performance’. De ‘Halter’ kan worden vergeleken met een echte keuring, de ‘Performance’ moet een zo echt mogelijk tafereel uitbeelden onder het zadel. Voor de ‘Performance’ word dus tuig gebruikt, maar ook vaak word er gebruik gemaakt van props, poppen en diorama’s.

Breyerfest

Elk jaar stromen duizenden liefhebbers naar Kentucky om naar het 3 daagse evenement ‘Breyerfest’ te gaan. Dit evenement wordt door Breyer georganiseerd en is de droom van iedere modelpaarden verzamelaar. Tijdens Breyerfest is er een liveshow, verschillende optredens, tentoonstellingen van de beste painters, sculptors en tackmakers en worden er speciale modellen uitgegeven die alleen tijdens Breyerfest verkrijgbaar zijn.

Een hobby voor alle paardenliefhebbers

De hobby is iets voor elke paardenliefhebber, of je nu alleen wilt verzamelen of creatief bezig wilt zijn. Ook is het voor vele een vervanging van het hebben van een eigen paard. Doordat de hobby wereldwijd wordt uitgevoerd kom je in contact met mensen over de hele wereld.
© 2011 - 2019 Dapnik, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het verzamelen van postzegelsHet verzamelen van postzegelsHet verzamelen van postzegels heeft oude papieren. De eerste postzegels verschenen in 1840 in Groot-Brittannië en verspr…
Een grote hoeveelheid kinderhobby’sEen grote hoeveelheid kinderhobby’sElk kind heeft een hobby nodig. Een interessante kinderhobby is iets waar het kind van kan leren en bovendien iets wat h…
Van roggestengel tot rietjeHet is een heel normaal gebruiksvoorwerp: het rietje. Dagelijks worden er miljoenen gebruikt. Niemand die er eigenlijk b…

Reageer op het artikel "Modelpaarden; Wat en Waarom"

Reactie

Te5_ (infoteur), 10-07-2011 17:14 #1
Leuk artikel om te lezen :)
Er staat alleen wel een foutje in: Breyer is zeker niet de eerste om modelpaarden te maken (neem bijv. Julip, die begonnen volgens mij ergens in de jaren '40).

Infoteur: Dapnik
Gepubliceerd: 29-06-2011
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!