InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > 5 Tips om beter en geconcentreerd te schrijven!

5 Tips om beter en geconcentreerd te schrijven!

Of je nu een eBook, een artikel, een verslag of een blogpost probeert te schrijven, soms word je gemakkelijk afgeleid en ga je andere dingen doen, die minder belangrijk zijn. Maar bedenk, hoe sneller je jezelf aan het schrijven zet, hoe sneller je eindproduct klaar zal zijn! Maar soms kan het moeilijk zijn om gedisplineerd en geconcentreerd door te werken. Hier zijn vijf tips die je kunnen helpen om beter te schrijven:

Stel een timer in

Als je geen zin hebt, of je kunt je niet concentreren, stel dan een timer in. Dit betekent dat je een alarm zet, bijvoorbeeld op je telefoon of je (keuken)wekker. Zet het alarm voor over een kwartier, een half uur, een uur, of elke tijd die je maar wil. En ga nu tot de wekker afgaat aan je tekst werken. Dit is een goede manier om op gang te komen, en vaak als je eenmaal bezig bent en er goed in zit, ga je ook nog wel door nadat het alarm is afgegaan. Of niet, na je alarm kun je weer bekijken of je nog zin hebt om door te gaan, of dat je eerst even pauze gaat houden.

Neem een dagje vrij

Als je teveel gefocust bent op iets en de druk om het perfect te maken te groot wordt, kan dat verlammend werken. Neem dus eens een dagje vrij en ga lekker iets anders doen. De volgende dag kun je dan weer met een fris en uitgerust hoofd doorwerken. Lees de tekst die je tot nu toe hebt nog eens door, en bekijk wat je kunt veranderen en verbeteren.

Probeer niet te gefrustreerd te raken

Dit is waarschijnlijk de moeilijkste advies om op te volgen, maar wel het belangrijkst! Sommige dagen krijg je gewoon geen woord op papier. En als het steeds niet lukt, wordt je steeds gefrustreerder en geirriteerder, en lukt het steeds minder. Het is een vicueuze cirkel. Dus ga even een kopje thee drinken, ga een rondje lopen, en geef niet toe aan je frustraties. Probeer kalm te blijven, en ga er rustig voor zitten, en probeer toch wat te schrijven. Als je eenmaal een zin op papier hebt, volgt de rest vanzelf.

Denk goed na over je doelen

Houd je doelen goed in je achterhoofd terwijl je schrijft. Stel je voor hoe blij en/of trots je zult zijn als je schrijfproject klaar is, als je eBook gepubliceerd is, je verslag ingeleverd, of je artikel geplaatst. En denk aan de nieuwe dingen waar je aan kunt beginnen als dit schrijfproject af is. Dit helpt om gemotiveerd te blijven tijdens het werken.
Probeer ook positief te blijven denken. Dus het glas half vol in plaats van half leeg. Denk niet dat je product misschien niet goed genoeg is, maar denk aan eventuele positieve feedback, en hoe je mensen kunt helpen of blij maken met jouw tekst.

Vind je natuurlijke schrijfritme

Sommige mensen werken beter s ochtends, en anderen zijn s avonds juist productiever. Sommige mensen worden extra gefocust van een kopje koffie of een energiedrankje, anderen worden er juis onrustig van en kunnen niet meer stil zitten. Misschien werk je het liefste in een drukke bibliotheek, of juist in een stille en geordende werkkamer. Zoek uit onder welke omstandigheden jij het beste werkt, en probeer dan elke keer de juiste onstandigheid te creeeren.

Bonus Tip: Beloon jezelf

Tot slot is het goed om jezelf te belonen als je een bepaald doel hebt bereikt. Koop iets lekkers voor jezelf, of een kleinigheidje. Ga ergens lekker uitgebreid lunchen, of lees eindelijk dat boek wat al tijden ongelezen in de kast staat. Of gun jezelf de tijd om eens uitgebreid op facebook rond te neuzen. Kies iets waar je blij van wordt, je hebt het verdiend!
© 2011 - 2019 Mieka, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "5 Tips om beter en geconcentreerd te schrijven!"

Infoteur: Mieka
Gepubliceerd: 27-06-2011
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!