InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Waveboarden een populaire trend, maar wat is het eigenlijk?

Waveboarden een populaire trend, maar wat is het eigenlijk?

Waveboarden een populaire trend, maar wat is het eigenlijk? Waveboarden is de nieuwste trend en lijkt de trend van 2011 te worden. De eerste zonnige dagen zijn nog maar net aangebroken, maar nu al zie je wanneer je een uurtje in de stad rondwandelt overal jongens, maar ook meisje de waveboard als vervoermiddel gebruiken. Wat is is nou een Wavebord en waar komt deze oorspronkelijk vandaan. Dit en meer weetjes over de waveboard komen in dit artikel aan de orde. Ga tijdens een mooie zonnige dag eens een uurtje op een terrasje zitten midden in de stad. De kans is aanzienlijk groot dat je binnen dat uur al meerdere jongens en meisje langst hebt zien komen op hun waveboard. De wavebord lijkt veel op het skateboard wat in de jaren zeventig immens populair was. Eigenlijk worden tijdens het waveboarden, surfen, skateboarden en snowboarden gecombineert. Het grootste verschil tussen waveboarden en skateboarden is dat het waveboard niet uit één plank btaat, maar uit een aparte boven- en onderkant die met elkaar zijn verbonden door een buigzame as. Daarnaast heeft een waveboard, maar 2 twieltjes en de skateboard bevat er 4. De wieltjes van het waveboard kunnen een wending van 360 graden maken, waardoor het waveboard zeer wendbaar is.

Oorsprong

Vaak wordt er automatisch vanuit gegaan dat het waveboard oorspronkelijk uit Amerika is overgewaaid. Echter is dit niet het geval. Het waveboard vindt zijn oorsprong in Azië en om precies te zijn in Zuid-Korea. Het wavebaord is daar rond 2002 op de markt gebracht onder de naam ESS board. Na enkele jaren heeft StreetSurfing de rechten verworven en het casterboard rond 2004 geintroduceerd en verder ontwikkeld tot wat nu kennen als het waveboard

Wat kost een waveboard?

Zoals bij vele andere producten zijn er tal van kopieën in de handel. Deze kopieën zijn meestal goedkoper dan het orginele waveboard. Zodra je een echte waveboard wil aanschaffen moet je toch wel rekening houden met een gemiddelde prijs van 100 euro. Dit lijkt een heel bedrag, maar zodra je je realiseert dan het duurste waveboard ruim 2500 euro kost, is 100 euro ineens een schijntje. Dit tot nu toe duurste waveboard is bedekt met een laagje goude en gedecoreerd met Swarovski-kristallen. Echt waveboarden in stijl dus!

Het pimpen van het waveboard

Het pimpen van diverse spullen is anno 2011 helemaal hip. Het pimpen van het waveboard kan natuurlijk niet achterblijven. Er zijn tal van mogelijkheden om je wavebaord helemaal naar je eigen smaak en stijl aantepassen. Zo kun je kiezen uit ta van kleuren en kun je het logo van je favoriete voetbal club laten aanbrengen. Daarnaast zijn er allerlei accesoires in de handel, zoals tasje en wielen met gekleurde ledverlichting. Ook is er een mogelijkheid bedacht om het waveboard ook tijdens een strenge winter populair te laten worden. Er zijn schaatsjes in de handel die je in plaats van de wielen onder het board kunt bevestigen.

Andere benamingen waveboard

Er zijn tal van andere benamingen voor een waveboard. Enkele benamingen zijn; Caster board, Wiggle board, Ripstik, Ess board, J-board, Vigor board en X-bord.
Daarnast is een veelgebruikt benaming voor een wavebaord, StreetSurf board. Deze vernoeming stamt af van de fabrikant en originele ontwerper van het waveboard. Het eerste model dat StreetSurfing op de markt bracht heette ‘The Wave’, wat de naam waveboard verklaart. Inmiddels is de term waveboard zo populair geworden, dat net zoveel gesproken wordt over waveboarden als over street surfen.

Leren waveboarden

Vooral beginnende waveboarder is het sterk aanbevolen om een helm, elleboog-, knie- en polsbescherming aan te schaffen. Wanneer je begint met waveboarden is de kans groot dat je meerdere keren op je ellebogen, knieën, polsen, of zelfs een enkele keer op je hoofd valt, waarbij lelijke blessures tot de mogelijkheden behoren.

Daarom is het goed om te weten dat bij de afzet het gewicht van je lichaam drukt op de voet die op de grond staat. De andere voet staat op het voorste gedeelte van de waveboard. Omdat de achterste voet op de grond staat, zet je ook af met de achterste voet. Het gewicht komt daardoor op de voorste voet te rusten. Zet daarna je achterste voet op de waveboard en verdeel je lichaamsgewicht over beide voeten. Blijf oefenen voor je kunstjes gaat doen. Vooral het oefenen van de afzet, rechtdoor en pas daarna komen de bochten werk en de kunstjes.
Gerelateerde artikelen
Waveboarden of Street Surfing, hoe leer je dat?Waveboarden of Street Surfing, hoe leer je dat?Waveboarden of Street Surfing is een fantastische bezigheid die na het ontstaan snel aan populariteit toenam. Het is een…
Streetsurfing: Wat is dat?Streetsurfing is ontstaan in Californië en breidde zich al snel verder uit. Na de Verenigde Staten veroverd te hebben ve…
Een uit Amerika overgewaaide rage: waveboardenEen uit Amerika overgewaaide rage: waveboardenEen uit Amerika overgewaaide rage: waveboarden. Tot voor een paar maanden geleden kende ik de boards niet, maar toen mij…
Streetsurfing: Hoe doe je datStreetsurfing is ontstaan in Californië en breidde zich al snel verder uit over de rest van de wereld. In dit artikel le…
5 manieren om je kledij te versieren of te pimpen5 manieren om je kledij te versieren of te pimpenJe hoeft geen creatief genie te zijn om met unieke kleren voor de dag te komen. Met een aantal simpele tips kan je in ee…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Waveboarden een populaire trend, maar wat is het eigenlijk?"

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 12-06-2017
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!