Het invullen van een tourpoule
De Tour de France 2010 nadert. Dit betekent dat het filosoferen over tourploegen en wielrenners zo stilaan is begonnen. Met dit artikel probeer ik u te helpen met het invullen van de alom bekende tourpoules. Want hoe kiest u nou een team? Kiest u voor een evenwichtig team of gaat u voor dagsucces? En hoe beantwoordt u de onvermijdelijke bonusvragen zoals wie wint de Tour, de bolletjestrui of het jongerenklassement?Het invullen van een tourpoule
Tourpoules zijn jaarlijks terugkerende gokspelletjes rondom de grootste wielerwedstrijd van het jaar. Veel mensen spelen mee in een tourpoule. Een tourpoule onder collega's is populair, ook enkele landelijke tourpoules, zoals die van het Algemeen Dagblad, genieten veel populariteit.Het probleem is dat iedere tourpoule een andere puntentelling heeft met andere regels. Dit betekent dat u niet met één strategie alle poules kan invullen. Ook heeft wielrennen te maken met verhoudingen in een ploeg, ziekte, mindere vorm, valpartijen en geluk. Dit alles moet verwerkt worden tot een strategie die leidt tot het winnen van een tourpoule. Hierbij speelt geluk een rol, op voorhand kan echter genoeg informatie bijeen gezocht worden om de kansen op winst te verhogen.
Informatie die u kan helpen
Er is dus informatie die u kan helpen met het invullen van een poule. Deze informatie is te verdelen over drie categoriën. De eerste categorie beslaat de etappeinformatie, de tweede categorie de ploegeninformatie. De derde en laatste categorie heeft betrekking op de bonusvragen.Etappeinformatie
Het rittenschema van de Tour de France is ieder jaar verschillend. Start- en aankomstplaatsen, het aantal bergen, tijdritten en de lengte van de tijdritten worden ieder jaar aangepast. Dit is echter wel van belang voor uw tourpoule. De ritten van de Tour 2010 zijn als volgt onder te verdelen:
Hieruit is af te leiden dat de helft van de zes bergetappes aankomst 'boven' heeft. Er is behoudens de proloog in Rotterdam maar één tijdrit opgenomen in het parcours. Tenslotte kan met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid gesteld worden dat de ettappe over de kasseistroken slachtoffers gaat vergen onder de klassementrijders.
Ploegeninformatie
Naast de ritteninformatie is de ploegeninformatie een belangrijke peiler waarop u uw tourpoule bouwt. Het klinkt raar, maar het doel van de ploeg, overige teamgenoten en de sterkte van deze teamgenoten zijn van groot belang voor uw tourpoule. Op het moment dat u voor uw tourpoule een team van een negental renners gaat formeren zal u hierin een bepaald standpunt in acht nemen. Op het moment dat u dan kiest voor een team van klassementrijders dient u eventuele teamorders in het oog te houden. Zo zal het Liquigas, met Basso en Kreuziger, een keuze voor een kopman maken. U zal deze keuze op voorhand goed moeten inschatten en dit meenemen in uw beslissing of u beide opneemt in uw ploeg.
Daarnaast kan u uitslagen uit voorbereidingswedstrijden en prognoses van kenners gebruiken om uw beeld over een ploeg of renner compleet te maken. Deze informatie is te vinden via internet of teletekst. De NOS, Sporza en websites als wielerland en wielerupdate zijn hier goed voor.
bonusvragen
Tenslotte bieden sommige tourpoules nog de mogelijkheid om uw puntenaantal te verhogen door zogenaamde bonusvragen. Dit zijn voornamelijk vragen als, wie wordt tourwinnaar, wie wint de jongerentrui, wie wint de bergtrui of wie wordt laatste? Antwoorden op deze vragen zijn vaak een gok. Op het moment dat u echter de gegevens analyseert van eerdere wedstrijden kunt u hier een gok met een grotere slagingskans doen. Natuurlijk kunt u hierin niet de verrassingen, weersomstandigheden of valpartijen in meenemen. U kunt echter wel een gok doen op basis van een algemeen beeld wat is ontstaan op basis van eerdere uitslagen, getoonde vorm en specialiteit van de desbetreffende wielrenner.
spelregels en persoonlijke doel
Hoeveel informatie u uiteindelijk ook zal verzamelen, de spelregels van uw poule en uw persoonlijke doel zijn bepalend voor een keuze van de renners. Er zijn verschillende spelregels. Hieronder zal kort worden ingegaan op de twee meest gebruikte varianten:Renners waarvan veel wordt verwacht, of die de voorgaande dagen goed hebben gepresteerd zijn in dit spel duurder dan onbekende renners. Op het moment dat u een zo hoog mogelijk puntenaantal wil scoren zal u over het algemeen de meer favoriete renners kopen. De kans op voorhand is namelijk groter dat zij de desbetreffende dag meer punten scoren. Op het moment dat u uw budget zo groot mogelijk wil laten worden zal u iedere dure renner goed moeten afwegen. Een dure sprinter die de voorgaande massasprint slecht scoorde kan dan worden ingewisseld voor een andere sprinter die wel eens voor een verrassing zou kunnen zorgen.