InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Tour de France - Jean Nelissen
recensie

Tour de France - Jean Nelissen

In 1973 publiceerde Jean Nelissen een boek met de titel 'Tour de France - Hemel en hel op een stukje leer'. Dit boek bevat allerlei fascinerende verhalen uit de geschiedenis van de Ronde van Frankrijk. In het eerste hoofdstuk vertelt Nelissen bijvoorbeeld over de belevenissen van Maurice Garin in de allereerste Tour de France. Garin was één van de grote favorieten voor die wedstrijd.

Een andere topcoureur uit die tijd, Hippolyte Aucouturier, werd tijdens die Tour gediskwalificeerd. De fans van Aucouturier waren hier woedend over. Ze vermoedden dat hun held het slachtoffer was van een complot tussen Garin en de Tourdirectie.
Maurice Garin ontving een dreigbrief. Daarin stond dat hij, als hij zijn leven wilde redden, de Tour moest verlaten.

Supportersgeweld

Indertijd was er dikwijls supportersgeweld bij wielerwedstrijden. Regelmatig gingen fanatieke supportersgroepen elkaar te lijf en soms werden wielrenners tijdens wedstrijden aangevallen door supporters van hun rivalen.

List

Garin begreep dat hij gevaar liep. Hij was echter beslist niet van plan om uit de Tour te stappen. Voor een etappe die door de streek van Aucouturier ging, bedacht hij een list. Gewoonlijk reed hij altijd in een witte trui. In die etappe nam hij echter een zwarte trui mee en trok die onderweg aan.

Tijdens die rit werd Garin ineens staande gehouden door een groep van zeker 70 mannen, die met bijlen, messen en kettingen gewapend waren. Het waren de wraakbeluste supporters van Aucoturier. Ze gingen in een kring rondom de renner staan. Eén van hen vroeg: 'Bent u Garin?' De renner zei niets, het angstzweet brak hem uit. Toen zei een andere man echter: 'Dit is Garin niet, die draagt altijd een witte trui.' De list was gelukt. Garin kon veilig verder rijden en won uiteindelijk die eerste Tour de France.

Oordeel

Puur als ontspanningslectuur is 'Tour de France - Hemel en hel op een stukje leer' absoluut een aanrader voor iedereen die interesse heeft in de wielersport. Jean Nelissen was een rasverteller en had een prachtige, bombastische schrijfstijl.
Journalistiek gezien is er echter wel wat aan te merken op 'Tour de France - Hemel en hel op een stukje leer'. Er zijn nogal wat feitelijke fouten in dit boek te vinden.

Schrijver

Jean Nelissen (1936-2010) was één van de prominentste Nederlandse wielerjournalisten. Hij was wielercommentator bij de NOS en chef sport van het dagblad De Limburger. Nelissen schreef veel boeken over wielrennen, waaronder ‘In de schaduw van de gele trui’, ‘De Bijbel van de Tour de France’, ‘De vedetten van de weg’, ‘De 100 beste wielrenners van de wereld’ en ‘Leven voorbij de pijngrens’.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
recensieDoping – Jean NelissenIn 2000 publiceerde Jean Nelissen het boek 'Doping - het duivelse spel met leven en gezondheid'. Hierin vertelt hij over…
recensieDe 100 beste wielrenners van de wereld, Jean NelissenIn 2000 verscheen het boek ‘De 100 beste wielrenners van de wereld’ van Jean Nelissen bij Uitgeverij L.J. Veen.
Maurice Garin: winnaar eerste Tour de FranceMaurice Garin: winnaar eerste Tour de FranceMaurice Garin was een Franse wielrenner in de pionierstijd van het wielrennen. Hij koerste tussen 1892 en 1905 en hoewel…
Thierry Marie: proloogspecialistThierry Marie was rond 1990 de beste proloogspecialist ter wereld. Hij won de proloog van de Tour de France in 1986, 199…
Tourheld: Philippe ThysAls er een ranglijst wordt gemaakt van de beste Belgische wielrenners aller tijden, dan zal iedereen Eddy Merckx op numm…
Bronnen en referenties
  • Tour de France - Hemel en hel op een stukje leer - 60 jaar Tourhistorie - Jean Nelissen - de Boekerij - Baarn

Reageer op het artikel "Tour de France - Jean Nelissen"

Infoteur: Fjodorboekanski
Laatste update: 15-10-2011
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Jean Nelissen
Schrijf mee!