Een patattenkanon of spud gun

Iedereen kan een simplistisch kanon bouwen, als er maar aardappelen zijn als munitie. Een aardappelkanon, pieperschieter, patattenkanon of spud gun, het heeft zoveel synoniemen. Uiteindelijk rust het op één gemakkelijk principe: druk. Enkele minuten in een doe-het-zelf zaak en enkele minuten in je achtertuin, volstaan om zo een prachtig exemplaar in je bezit te krijgen.

Pneumatisch of via ontbranding

Er zijn verschillende soorten spud guns, hun verschil ligt in de manier waarop ze aangedreven worden. Het draait altijd om druk, die dus op verscheidene manieren geproduceerd kan worden. Pneumatische spud guns worden aangedreven met co2, dat in een luchtkamer opgeslagen wordt. We beschrijven in dit artikel echter enkel een spud gun dat werkt via ontbranding. Hiervoor wordt traditioneel haarlak gebruikt, maar deodorant is ook mogelijk. De meest gemaakte fout is teveel gebruik van haarlak, er is immers een perfect mengsel nodig van zuurstof met haarlak om de ontploffing mogelijk te maken.

Wettelijke status

In zowel Belgie als Nederland staat zijn spud guns, die aangedreven worden via ontbranding, volgens de wet illegaal. Het wordt beschouwd als een vuurwapen (: een voorwerp bestemd of geschikt om projectielen of stoffen door een loop af te schieten, waarvan de werking berust op het teweegbrengen van een scheikundige ontploffing of een andere scheikundige reactie).
Een spud gun is inderdaad een gevaarlijk speeltje, toch klopt deze logica niet. Een pneumatische spud gun, die dus wél legaal zijn, zijn immers over het algemeen veel krachtiger.

Veiligheid

Op zich is een spud gun perfect controleerbaar, mits gezond verstand en degelijk materiaal. Een spud gun vuurt meestal aardappelen af, vandaar ook de andere naam 'patattenkanon'. Deze kunnen een snelheid van honderden meters per uur behalen. Richt de spud gun NOOIT op mensen of dieren. Het is zeer belangrijk een 'pressure relieve valve' in te bouwen, dit is een zwakke plek die bij een te hoge druk open barst. Bij een te hoge druk kan het kanon een zeer gevaarlijke explosie veroorzaken. Wees zo professioneel mogelijk wanneer je met een patattenkanon omgaat, voorzichtigheid is uiterst belangrijk!

Het maken van een patattenkanon of spud gun

Een spud gun op basis van ontbranding is zeer gemakkelijk te maken. Dit is wat je nodig hebt.

  • Een 90 mm diameter PVC eindstuk met dop (liefst een T-stuk), als ontstekings kamer
  • Een 90x50 PVC omschakelstuk
  • Een 50 mm diameter stuk PVC van ongeveer 50/55 cm
  • Een barbecue aansteker
  • Brandstof, deodorant of haarlak werken het beste.
  • Lijm om alles stevig dicht te lijmen.
  • Munitie: aardappelen

Een T-stuk met een stuk karton voor kan helpen om overtollige druk weg te werken. Bij een te hoge druk kan het kanon immers ontploffen. Verder geef ik geen uitleg over het bouwen van dit kanon, aangezien het illegaal is.
Er zijn op het internet voldoende tutorials te vinden.
© 2010 - 2020 Bieraait, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een patattenkanon of spud gun"

Infoteur: Bieraait
Gepubliceerd: Juli 2010
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!