InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > De geschiedenis van sprookjes

De geschiedenis van sprookjes

Onze geschiedenis kent vele verschillende sprookjes, ook tegenwoordig worden er weer meer sprookjesverhalen geschreven. Hoe zijn sprookjes ontstaan en is er verschil tussen de sprookjes van vroeger en de sprookjes van nu?

Geschiedenis van het sprookje

Het woord 'sprookje' komt van een woord uit de middeleeuwe, namelijk het woord 'sproke.' Dit betekent verhaal, of vertelling. Dit bewijst ook direct dat er in die tijd waarschijnlijk al sprookjes bestonden en bedacht of doorverteld werden.

Verschillende soorten sprookjes

Er bestaan een aantal verschillende soorten sprookjes, waaronder de volgende;

  • Dierensprookjes, met als hoofdpersonen in het verhaal allerlei dieren,
  • Raadselsprookjes,
  • Leugensprookjes,
  • Toversprookjes, verhalen vol avontuur en magie.

De toversprookjes

De toversprookjes behoren tot de volkssprookjes en bestaan al honderden jaren. Ze zijn ontstaan doordat de mensen vroeger deze sprookjes aan elkaar doorvertelden, tijdens het spinnen van wol, vlechten van manden of in hun vrije tijd op de markt. Het is onbekend wie deze sprookjes ooit verzonnen heeft en van sommige sprookjes zijn vele verschillende versies. Een voorbeeld hiervan is het verhaal van 'Klein Duimpje.' Alleen al in Frankrijk gingen er in de 18e eeuw honderden verschillende versies van dit sprookje rond.

Wat heel belangrijk is om te weten is dat de mensen vroeger echt in deze volkssprookjes geloofden. In de middeleeuwen geloofde men in het bestaan van heksen, duivels en geesten en wolven waren in die tijd nog in heel Europa aanwezig. Verder kwam het vroeger ook wel voor dat ouders soms gedwongen werden hun kinderen tijdens een hongersnood ergens alleen achter te laten, zoals je ook in het sprookje van 'Hans en Grietje' leest. Dit gebeurde vroeger dus soms echt!

Hoofdfiguren in toversprookjes zijn bijna altijd arme mensen, vooral vrouwen en kinderen, die aan hun lot overgelaten zijn. Meestal eindigt zo'n sprookje goed, en trouwen meisjes met een knappe prins of worden kinderen en jonge mannen heel rijk.

Sprookjesachtige verhalen

Tegenwoordig worden er dus nog steeds sprookjes geschreven, dit noemen we sprookjesachtige boeken. Ze lijken namelijk niet meer op de sprookjes van vroeger, want in de boeken van tegenwoordig komen niet alleen meer griezelige heksen, reuzen en monsters voor, maar ook steeds meer hele aardige.

Lijst met sprookjes

  • Alice in Wonderland,
  • Assepoester,
  • Belle en het beest,
  • De gelaarsde kat,
  • De kleine zeemeermin,
  • Doornroosje,
  • Nemo,
  • Hans en Grietje,
  • Shrek,
  • Klein Duimpje,
  • Pinokkio,
  • Roodkapje,
  • Sneeuwwitje,
  • De wolf en de zeven geitjes,
  • Peter Pan.

De meeste van bovenstaande sprookjes zijn niet zo heel oud, maar een sprookje als Assepoester of Hans en Grietje is echt heel vroegere bedacht en door de overlevering uiteindelijk in een boek terecht gekomen.. Ze zijn vaak opgeschreven door de gebroeders Grimm, die een heel sprookjesboek hebben geschreven met allemaal verzamelde volksverhalen. Sprookjesachtige verhalen als Belle en het beest en De kleine zeemeerming zijn nieuwer. Walt Disney heeft deze sprookjesachtige verhalen vaak bedacht. Shrek is hier ook een voorbeeld van, een raar monster dat ook erg aardig is.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De geschiedenis van sprookjes"

Reacties

Diede, 10-12-2012 17:22 #5
Hoe komt dat ze met sprookjes begonnen zijn? Wie heeft sprookjes bedacht?

Ilse, 02-11-2008 11:25 #4
Wanneer werd hans en grietje geschreven? door wie?

Buse, 27-05-2008 15:46 #3
Vraagje… wanneer werden hans en grietje ontdekt?

Lotje, 10-04-2008 13:51 #2
Vraagje… wanneer werd het oudste sprookje vertelt?

Freddy, 13-12-2007 18:58 #1
Beste heer/ mevrouw,

Teneerst wil ik u vertellen dat uw website er goed uit ziet. toch staat er echter een fout op deze pagina die ik u graag wil melde zodat u deze kunt aanpassen. "Sprookjesachtige verhalen als Belle en het beest en De kleine zeemeerming zijn nieuwer. Walt Disney heeft deze sprookjesachtige verhalen vaak bedacht. Shrek is hier ook een voorbeeld van, een raar monster dat ook erg aardig is. " de kleine zeemeermin hoort hier echter niet in thuis. dit sprookje is geschreven door hans cristiaan anderson bekend van: het lelijke jonge eendje, het stantvastige tinne soldatje, de chinese nachtegaal, het meisje met de zwavelstokje, de prinses op de ert, de nieuwe kleren van de keuzer.

Ik hoop dat u hier wat mee kunt heeft u echter vragen mag u mij altijd mailen.

Met vriendelijke groet,

Freddy Faro

Infoteur: Lobke
Gepubliceerd: 21-03-2007
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Reacties: 5
Schrijf mee!