Kinderfeestje Thema Poppenkast 4 tot 8 jarigen

Kinderfeestje Thema Poppenkast 4 tot 8 jarigen Een themafeestje is vaak een groot succes, maar een origineel thema verzinnen is soms lastig en bovendien zijn er vaak geen kant en klare spulletjes voor te koop. Toch, als je één keer een onderwerp hebt gekozen, valt het altijd weer mee hoe eenvoudig het is om er een spannend feestje van te maken. Het grote voordeel van 'iets anders' is, dat de kinderen nieuwsgierig zijn. In dit artikel ideeën voor een feestje voor jonge kinderen met als thema; poppenkast.

De uitnodiging

Een poppenkastje van knutselkarton. (A4 of A5)

  • De smalle kanten allebei omvouwen, (bij A5 zo`n 5 cm.) Dit zijn de zijkanten, zodat de poppenkast kan blijven staan.
  • Van de bovenkant van die 'zijkanten' een paar centimeter afknippen, want ze zijn natuurlijk wat lager dan de punt van de poppenkast.
  • Van het 'poppenkast' gedeelte het midden nemen en van daaruit schuin naar beneden, tot de hoogte van de zijkanten knippen.
  • Het speelvenster (raampje) uitknippen. Een rechthoekig gat ter hoogte van de bovenkant van de zijschotten.
  • Een foto van de jarige/tekening van een pop in het speelvenster plakken.
  • Tekstballonnetjes op de voorkant van de kast, met daarin de datum, plaats, tijden van het feestje.
  • Versieren. Gordijntjes erin plakken van mooi papier of echte stof.

Als je er één hebt gemaakt, heb je een malletje voor de andere uitnodigingen. Even omtrekken, uitknippen en klaar alweer. Het versieren; poppetjes erin plakken, gordijntjes plakken, glittertjes erop, kun je vast wel aan de 'bijna-jarige' over laten.

Cadeautjes,taart, zingen

"Wie mag eerst?" De kinderen willen meestal direct de cadeautjes geven. De begeleider heeft een ingepakte poppenkast pop achter de rug. "Ik, ik,ík!" klinkt het dan. "Ik wil eruit, snél, pák me uit!" De jarige pakt de pop natuurlijk direct uit.

'Poppendans'. De kinderen zitten in een kring. Er klinkt muziek. Ze geven de pop door en als de muziek stopt, mag degene die de pop heeft, het cadeautje aan de jarige geven.

Taart eten en zingen; het is leuk als er voor de pop ook een klein stukje taart op een schoteltje wordt gedaan. Bovendien kan de pop, op de hand van de jarige of de begeleider, natuurlijk ook flink meezingen.

De voorstelling

Van een tafel op de zijkant, of een kleed over een lijn/ in de deuropening kan in een oogwenk een poppenkast worden gemaakt. De kinderen gaan op de grond zitten en de begeleider verdwijnt, met de nieuwe pop, achter de 'poppenkast'.
Het volgende verhaaltje is heel eenvoudig en ook geschikt voor niet-ervaren poppenspelers.
Nodig:
  • Gewone poppenkastpop, Pop 1, kan elke pop zijn
  • Poppenkastpop 'Boef', kan een gewone pop zijn met een zwart-wit gestreept lapje eraan vast gespeld
  • Zwart-wit gestreept lapje om pop 1 ook te veranderen in een boef
  • Mobiel telefoontje, echt of geknutseld
  • 2 papiertjes

Pop 1:
Vertelt hoe blij hij is dat hij nu bij de jarige mag wonen. Hij noemt een aantal dingen op hij leuk vindt in het huis en natuurlijk hoe leuk/knap/lief/grappig het kind is. Hij stelt de jarige vragen; of ze elke dag taart krijgen en veel visite zoals vandaag?

(De telefoon gaat en pop 1 pakt een mobieltje.)

Pop 1:
"Wát..... dat is verschrikkelijk....... gestolen?! Een héle doos vol? Wat erg, ik zal kijken of ik iets kan doen!"

Pop 1:
Dat was mijn vriend de Poppenmaker. Hij vertelde dat er een grote doos met poppen is gestolen uit zijn huis. Wat erg hè? Ik moet iets doen om hem te helpen. Ik moet de doos met poppen terug vinden voor mijn vriend, hij is zo verdrietig! Wat zal ik doen?

Pop 1:
Ja, misschien is het een goed idee om de politie te bellen. Ik zal het adres van het politiebureau opzoeken, o ja en het telefoonnummer natuurlijk. Wacht even, hier heb ik een papiertje, dan schrijf ik het daar op. (haalt een papiertje tevoorschijn) Ik ben zo terug hoor, even in het telefoonboek zoeken. (Gaat af)

Boef:
(Kijkt nieuwsgierig om het hoekje voor hij opkomt)
MMM wat een mooi huis zeg, zijn hier nog dure dingen om te stelen? Ik heb gisteren al iets prachtigs gestolen, jongens! Echt waar; een grote doos vól poppen. Ze zijn vast heel veel geld waard, maar.......... ik heb de doos per ongeluk laten vallen. Wat een oelewapperboef ben ik toch hè? Nu zijn alle poppen kapot en moet ik weer iets nieuws stelen. Ik heb de doos verstopt, misschien kan ik ze nog maken en dan word ik héél rijk. Haha, de rijkste boef van Nederland word ik. Kijk, op dit papiertje staat waar ik de doos met poppen heb verstopt. Het is een soort schatkaart! Jullie zouden wel willen weten wat erop staat hè? Ha, maar dat vertel ik natuurlijk niet. Dit briefje is geheim! (De boef houdt het papiertje stevig vast en rent snel weg als hij pop 1 aan hoort komen)

Pop1:
Wie was dat? Ik dacht dat ik een stem hoorde. (Laat de kinderen vertellen)
Dus dat briefje moet ik te pakken zien te krijgen! Nou, ik heb zelf óók een briefje. (laat het papiertje zien) Hierop staat het adres en het telefoonnummer van de politie! Maar weet je wat? Ik pak eerst het papiertje af van de boef, zodat ik weet waar de poppen zijn, en daarna bel ik de politie. Ik ga me verstoppen en als de boef terugkomt, probeer ik dat briefje, die 'schatkaart' te pakken te krijgen. Dan kan ik de doos met poppen snel opzoeken en terugbrengen naar de poppenmaker. (Pop 1 verstopt zich, half achter de poppenkast, nog net te zien voor de kinderen.)

Boef:
Zo, is het weer rustig hier? Tsjonge, jonge, wat ben ik moe geworden van al dat stelen! Die doos met poppen was zo zwaar; ik heb gewoon last van mijn rug gekregen! Even rusten hoor, voordat ik verder ga met grote dingen stelen.
(Boef rekt zich uit en gaat lekker liggen. Het briefje houdt hij nog steeds stevig vast. Het is maar even en hij snúrkt het uit.

(Pop 1 komt zachtjes te voorschijn en sluipt naar de slapende boef. Als hij vlakbij is en het briefje bíjna te pakken heeft, snurkt de boef luid en draait zich om in zijn slaap. Dit enkele keren achter elkaar. De laatste keer wordt de boef wakker, hij springt op.

Boef:
Hé jij daar, wat moet jij hier? Wil je mijn schatkaart soms stelen?

Pop 1:
Nee hoor, ik wil jouw schatkaart niet eens. Ik heb zelf een véél betere schatkaart, kijk maar! (Hij laat het papiertje zien, waar het adres van het politiebureau op staat, maar zo, dat de boef het niet kan lezen.)

Boef:
Hmm, wat is dat voor een briefje, laat me eens kijken? Hoe kom jij daar aan? Jij bent toch helemaal geen boef?

Pop 1:
Eh.... ja hoor, ik ben ook een boef. Wacht maar even. (Pop 1 gaat snel af en komt direct weer op met een zwart-wit gestreept lapje om.)

Pop 1:
Zie je wel? Ik ben ook een boef. En op dit briefje staat een adres. Het is een huis waar ik de állergrootste en állerduurste spullen van de wereld ga stelen! Ha, dat heb jij niet hè? Zo`n briefje waar op staat waar je een schat kunt vinden?

Boef:
Ja hoor, zo`n briefje heb ik ook. Maar mag ik dat briefje van jou eens zien?

Pop 1:
Nee, natuurlijk niet. Dat geef ik niet weg, dan ga jij er zeker snel naartoe, om alles te stelen! Zo dom ben ik niet hoor.

Boef:
Weet je wat? We ruílen de briefjes om. Alleen éven kijken, dan krijg je het briefje terug hoor, écht waar! Eérlijk waar, ik geef het diréct terug.

(Ze ruilen de papiertjes om en de boef gaat er natuurlijk als een háás vandoor.)
Pop 1:
Wat is die boef dom! Hahaha, hij denkt dat het een huis is met dure spullen en nou gaat hij stelen op het politiebureau! Ik zal ze even bellen dat hij eraan komt, kunnen de politie agenten hem direct opsluiten daar! Haha, welke boef gaat nou zélf naar het politiebureau? (Pop 1 belt de politie en zegt dat de boef onderweg is.)

Pop 1:
Zo en nou eens gauw kijken waar hij de doos met poppen heeft verstopt. (Hij leest het adres voor. Het blijkt het adres van de jarige te zijn. Als de kinderen het niet herkennen kan de pop zelf vertellen dat het 'dit huis' is.)

Pop 1:
De doos is hier ergens verstopt! Wacht ik bel de poppenmaker. (Hij pakt het mobieltje weer en praat even zachtjes met de poppenmaker.)
Jongens, ik heb goed nieuws! De poppenmaker is blij dat zijn poppen hier ergens zijn, maar hij heeft geen tijd om de poppen te repareren. Als jullie ze vinden, mogen jullie ze maken en ook houden! Dus allemaal op zoek naar de poppendoos!

Doosjespoppen knutselen

De kinderen vinden een grote doos vol kleine doosjes (doosjes van crème, medicijnen, lucifers enz. Ze zijn alvast binnenstebuiten gekeerd of omgeplakt met gekleurd papier). De onderkant van de doosjes is eruit geknipt zodat de kinderen er drie vingers in kunnen steken en de duim en pink als handjes/armpjes van het popje kunnen gebruiken. Bij heel jonge kinderen kunnen de oogjes er ook alvast op. In de doos zitten verder; lapjes stof/oogjes of plakcirkels/plastic zakjes met voorgeknipte draadjes wol/stiften/glitterstiften/ hoedjes of malletjes voor hoedjes/karton in allerlei mooie kleurtjes/veertjes/kraaltjes/tape enz. Binnenin, aan de voorkant en achterkant kan een lapje worden geplakt, dat over de hand valt bij het spelen en op een jurkje/bloes lijkt. Die lapjes moeten ook alvast op maat zijn geknipt omdat stof knippen voor kinderen nog heel moeilijk is! Ze kunnen ook van te vooren aan de doosjes zijn geplakt/geniet. Eventueel kranten op de tafel, schorten of oude overhemden, of plakband en gekleurde tape gebruiken.

Tractatie

Op een satéprikker snoeppoppetjes maken: Twee langwerpige spekjes/dropstaafjes als beentjes(door het uiteinde prikken en in tegenovergestelde richting laten wijzen), een rond spekje als buik, weer twee langwerpige spekjes als armpjes en een 'snoepkop' als hoofd. (apenkoppen of biggetjes bijvoorbeeld, maar het kan ook een ander rond snoepje zijn.)
Gezonde variant: twee langwerpige stukjes kaas als benen, een flinke schijf komkommer als buik, twee opgerolde plakjes worst als armpjes en een klein tomaatje als hoofd.

Spelen

De kinderen 'oefenen' met hun doosjespoppen. Twee aan twee bedenken ze bijvoorbeeld een dansje/liedje/mopje voor hun poppen. De begeleider kan helpen en wat ideetjes/ liedjes aandragen. Eventjes maar, want dan is het tijd voor de 'doosjes-poppen-voorstelling' ín de poppenkast. Probeer het kort te houden, anders gaat het publiek zich vervelen. Een wekkertje kan daarbij helpen, ieder groepje 3 minuten bijvoorbeeld, en dan een flink applaus natuurlijk. Even op de foto met de zelfgemaakte pop in de poppenkast is leuk voor later. Ook een mogelijkheid is om de voorstelling te geven als de ouders er zijn om hun kind op te halen.

Extra spelletje

Als spelletje achter de hand is het leuk om "Ik stond laatst voor een poppenkraam" met de kinderen en hun poppen te spelen.
Allemaal in een kring en de poppen doen de bewegingen voor!.

Variaties

Hetzelfde feestje kan natuurlijk gegeven worden met andere soorten poppen. Stokpoppen bijvoorbeeld, zijn eenvoudig te maken en het resultaat is vaak geweldig. De nieuwe pop die cadeau wordt gegeven kan natuurlijk ook een zelfgeknutselde pop zijn. Ook zou je voor ieder kind een goedkope poppenkastpop kunnen kopen en met textielstiften de kleding kunnen versieren of een feesthoedje voor de poppen maken. Schimmenspel kan leuk en spannend zijn voor wat oudere kinderen.
© 2009 - 2024 Elas, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
De poppenkast: (Grote) Stokpoppen makenDe poppenkast: (Grote) Stokpoppen makenStokpoppen knutselen op de basisschool of op een kinderfeestje; kleuters kunnen ze zelf al maken en hanteren. Het eerste…
Meervoudige intelligentie in de poppenkastMeervoudige intelligentie in de poppenkastEen poppenkastvoorstelling voor kleuters is over het algemeen een groot succes. De kinderen kijken, luisteren, denken, v…
De oorsprong van de poppenkastpopDe oorsprong van de poppenkastpopHet spelen met poppenkastpoppen is al zeer oud. In het oude Egypte werden al poppenkastpoppen gebruikt om godsdienstige…
Een kinderfeestje - Knutselen met Foam ClayEen kinderfeestje - Knutselen met Foam ClayFoam Clay is een zelf hardende klei waar kleine, witte schuimballetjes aan toe zijn gevoegd. Je kunt er voorwerpen van b…

Poppenkast: Kinderfeestje Schimmenspel 8 tot 12 jarigenPoppenkast: Kinderfeestje Schimmenspel 8 tot 12 jarigenHet 'levend schimmenspel' is vaak een hele ervaring voor kinderen. Het ziet er indrukwekkend uit voor het publiek, maar…
Praktische tips om met kinderen toneel te spelenPraktische tips om met kinderen toneel te spelenEen toneelstuk voor kinderen, zeker als het hun eerste keer is, kan niet eenvoudig genoeg zijn. Dit kan gemakkelijk onde…
Elas (56 artikelen)
Laatste update: 07-11-2010
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.