Scherp je waarnemingsvermogen, leer tekenen
Iedereen kan zich kunstenaar noemen, het kunstenaarschap is een vrij beroep. Maar hoe zit het met de techniek? Kun je een kunstenaar op zijn techniek beoordelen? Of hebben we het dan over een kunstje, een ambacht? In de kunstwereld heeft het woord ambacht tegenwoordig niet echt een goede naam. De ambachtelijke kant laten veel kunstenaars aan anderen over. Sommigen zijn er zelfs trots op dat ze het niet beheersen; Kunst heeft meer met visie te maken, vinden zij. Laat je er niet van weerhouden de techniek van het tekenen onder de knie te krijgen. Je leert er veel meer van dan tekenen alleen!Leer tekenen
Onontbeerlijke basis voor een goed schilderijWat anderen, met name kunstenaars beweren, hoeft niemand te weerhouden van het aanleren van een techniek. Hoe beter je die beheerst, hoe vrijer je je voelt om alles te tekenen wat in je hoofd opkomt. Het is slimmer als je dit aspect van het tekenen niet verwaarloost! Bovendien is het de basis voor veel schilderijen. En is de basis fout, dan valt deze al schilderend niet te herstellen hoezeer je ook je best doet. Maar waar leer je nog techniek als academies er hun neus voor ophalen? En is het te leren? De Amerikaanse Betty Edwards wist hoe je dat doet. Zij ontdekte dat onze creatieve talenten in onze rechter hersenhelft liggen. En laten we die nou nauwelijks gebruiken...
Visie
Anderzijds betekent het toch niet dat er geen sprake is van een visie als je de techniek beheerst! Visie komt niet in plaats van techniek. Een duidelijke visie valt of staat met een goede techniek. Visie valt niet een, twee, drie aan te leren. Dat moet je ontwikkelen. Daarvoor moet je goed om je heen te kijken en veel kunst zien en erover lezen.Rechterhersenhelft
Creatief
Misschien dat daarom kunstenaars er niet van willen weten. Rond kunst hangt vaak een aura van geheimzinnigheid, van magie en van genie. Een stelling waarvan veel kunstenaars overtuigd zijn is, niet zo vreemd: 'Je hebt het of je hebt het niet.'Maar wat niet is, kan nog komen. Laat je daarom niet ontmoedigen. En ook al kun je jezelf niet meteen, of zelfs nooit, kunstenaar noemen, creatief ben je zeker! Wees vooral niet bang, laat je niet intimideren en ga rustig verder. Een ander mooi aspect van deze methode is dat je er heel rustig en relaxed van wordt. Je concentreert je op één ding en alle dagelijkse lasten vallen van je schouders.
Door te tekenen leer je kijken, scherp je je waarnemingsvermogen.
Benodigdheden
- Papier (tekenpapier en zwart papier),
- potlood (4b /2), evt. houtskool,
- gum.
Instructies
- Maak de oefeningen in de gegeven volgorde.
- Bewaar alle tekeningen zodat je je vorderingen ziet.
- Lees eerst goed de instructies voor je begint.
- Neem zoveel tijd als je nodig hebt (reken op ca. 2,5 uur)
Voorbereiding
Maak vier tekeningen vóórdat je met deze cursus begint.
[OLIST]teken uit het hoofd een mens,
teken het hoofd van iemand die slaapt, iemand op TV of jezelf in de spiegel. Teken geen foto na!
teken je eigen hand, de hand waarmee je niet tekent, in elke houding die je maar wilt,
teken een stoel (na), teken geen foto na![/OLIST]
Schrijf erbij wat je ervan vindt (goed/matig/slecht en de datum).
Methode
Als je volgens deze methode leert tekenen, zul je ook in staat blijken op andere gebieden van het leven creatief te zijn. Eerst leer je los te komen van stereotype vormen. Vervolgens kun je je eigen persoonlijke stijl ontwikkelen.Oefeningen
[OLIST]Trek een lijn op een vel papier, vul daarmee het vel zonder je hand van het papier te halen. Maak zo een patroon van verticale en horizontale lijnen en bedek daarmee geleidelijk het hele vel. Trek dan sommige lijnen nog eens over zodat ze dikker worden. Speel met de patronen die zo ontstaan.
Pak een nieuw vel. Trek nu behalve verticale en horizontale ook diagonale lijnen. Leg de nadruk op de randen van het papier.
Maak een tweede, derde, vierde, etc. tekening met cirkels, vierkanten, ruiten, etc, wat er maar in je op komt.
Schrijf je handtekening op drie manieren. Analyseer je manier van tekenen; wat is de non-verbale boodschap die je er uit kunt halen?[/OLIST]