InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Verschillende mogelijkheden voor een gastenboek

Verschillende mogelijkheden voor een gastenboek

Verschillende mogelijkheden voor een gastenboek Een gastenboek wordt veel gebruik bij grote gebeurtenissen zoals een bruiloft, een groot verjaardags- of huwelijksfeest. Dankzij een gastenboek kunt u zien welke mensen er allemaal aanwezig zijn geweest en meestal wordt het ook gebruikt voor een boodschap zoals succes, sterkte of een persoonlijk stukje tekst. Een officieel gastenboek is een mogelijkheid, maar er zijn meer opties voor een gastenboek. Zorg in ieder geval altijd dat het gastenboek goed aangegeven staat of dat er specifiek op gewezen wordt, het is wel zo fijn als elke gast er gebruik van maakt.

Een officieel gastenboek

Via verschillende trouwwebshops en onder andere de Bruna of andere winkels met school en/of kantoorartikelen kunt u een gastenboek kopen. Een gastenboek heeft wat weg van een fotoalbum. Het boek is meestal van groot formaat en voorzien van een stevige kaft. Er zijn verschillende gastenboeken verkrijgbaar in sommige vindt u enkel lege bladzijdes, bij andere zijn er vakken waarin geschreven kan worden en er zijn ook boeken waar men een pagina invult met een aantal vragen zoals hoe u iemand heeft leren kennen en mogelijkheid tot erbij schrijven van tekst. Het voordeel van een gastenboek is dat het niet zo duur hoeft te zijn en het is gemakkelijk voor de gasten. Het nadeel is bij een boek waar men vrij iets in kan vullen sommige gasten misschien enkel hun naam en adres op schrijven. Een officieel gastenboek komt formeel over en wordt dus ook regelmatig gebruikt voor begrafenissen.

Bron: Kaboompics, PixabayBron: Kaboompics, Pixabay

Wensflessenpost

Dit is vooral een erg leuk concept voor als u een bruiloft op het strand heeft of bijvoorbeeld op een locatie aan het water of op een boot. U neemt een grote glazen fles of een vaas die lijkt op een fles met zo'n kleine opening. U zou er één kunnen kiezen die ook goed bij uw eigen interieur past qua kleur.

Als u kiest voor een doorzichtige vaas of fles kunt u eventueel zacht zand of siersteentjes in de fles doen om de bodem te vullen. Naast de fles legt u papier neer, A5 is een prima formaat om te gebruiken. Bij hobbywinkels is luxe handgeschept papier te koop, maar kies wel voor papier dat niet al te dik is.

Daarnaast is er een pen nodig of meerdere pennen, touw en een schaar. Het is de bedoeling dat de gasten hun wens voor bijvoorbeeld het bruidspaar opschrijven, het briefje oprollen en er een touwtje omheen doen. Aan het einde zal de fles dan gevuld zijn met opgerolde briefjes en de touwtjes hangen uit de fles zodat u de briefjes makkelijk kunt pakken. U zou een uitleg bij de fles kunnen leggen of er zelf vast een brief in kunnen stoppen als voorbeeld.

Het nadeel is dus wel dat er echt tijd voor gemaakt moet worden en de gasten wat instructie nodig hebben. Het voordeel is dat mensen vaak wat meer schrijven en het daarna zichtbaar als decoratie in huis kan staan.

Een videoboodschap

Om echt een beeld te krijgen van hoe de mensen toen waren is het hartstikke leuk om na een aantal jaar de videoboodschappen terug te zien. Zo ziet u hoe mensen zijn veranderd en kunt u echt weer even goed beleven hoe de dag was. Er zijn verschillende opties om de gasten een boodschap in te laten spreken. Zo kunt u een videobooth huren. Het is een soort display op een standaard waarbij de gasten kijken naar het scherm en zo hun videoboodschap kunnen filmen. Achteraf krijgt u van de verhuurder de beelden toegestuurd. Het nadeel is alleen dat de paal niet echt verplaatsbaar is, alle beelden worden dus vanaf dezelfde hoek opgenomen.
U kunt ook een cameraman/videograaf inhuren. Het kost wat meer, maar hij of zij kan wel de hele dag vastleggen. Het is een professional met in principe de ervaring om de beste beelden en belangrijkste momenten te filmen.

Dan is er ook nog de optie om zelf een go pro aan te schaffen. Een go pro is een kleine camera die u bijvoorbeeld op een stok kunt zetten. Zo kan elke gast zelf ook de camera pakken en ermee rondlopen. Mensen kunnen zelf de camera in de hand houden en zo de meeste verrassende beelden opnemen. Op een telefoon kunt u een app downloaden waarmee u direct kan zien wat er zichtbaar is op de camera. Een go pro is in de meeste gevallen goedkoper dan iemand voor de hele dag inhuren, daarbij kunt u de camera daarna ook nog voor allerlei dingen gebruiken.

Instax-foto's

Met een Instax-camera komen de foto's gelijk uit het fototoestel. U kunt een leuke achtergrond kiezen op de locatie en eventueel props zoals kroontjes, wijnglazen, hoedjes, tekstbordjes enzovoorts neerleggen die de gasten kunnen gebruiken. Zorg dat er iemand aangewezen is om de foto's te maken of zorg dat de gasten steeds om en om foto's van elkaar maken. U kunt op een tafel een fotoalbum neerleggen waar de gasten direct hun foto in kunnen plakken en er een tekst bij kunnen schrijven. De fotorolletjes voor een Instax-camera zijn wel vrij prijzig. Omdat de foto snel zichtbaar zal zijn kan een mislukte foto wel overnieuw gemaakt worden.
© 2017 Bembi, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Planning van ceremoniemeesterCeremoniemeester, een belangrijke taak tijdens de huwelijksdag van een naaste. Dat ceremoniemeester zijn veel werk is, i…
Trouwtradities en een originele bruiloftTrouwtradities en een originele bruiloftJe bruiloft is als het goed is één van de mooiste dagen van je leven. Natuurlijk kun je je bruiloft vieren zoals iederee…
Vintage bruiloft: een nieuwe trendVintage bruiloft: een nieuwe trendNaast de do-it-yourself bruiloft is ook de vintage bruiloft een opkomende trend in Nederland. In Amerika is de zogenoemd…
Tips voor ceremoniemeestersWat een eer! Je bent door het aankomende bruidspaar gekozen om de grote dag te regisseren. Slik ... waar begin ik? In di…
Belangrijk op de bruiloft: de ceremoniemeesterBelangrijk op de bruiloft: de ceremoniemeesterEen bruiloft is voor veel mensen spannend, en zeker ook voor de ceremoniemeester. Wat wordt er nu precies verwacht van j…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pixel2013, Pixabay
  • https://www.hema.nl/inspiratie/vrije-tijd-kantoor/instax
  • Afbeelding bron 1: Kaboompics, Pixabay

Reageer op het artikel "Verschillende mogelijkheden voor een gastenboek"

Infoteur: Bembi
Gepubliceerd: 28-11-2017
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!