InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Schoenspikes: spikes onder de schoenen gebruiken bij ijzel

Schoenspikes: spikes onder de schoenen gebruiken bij ijzel

Schoenspikes: spikes onder de schoenen gebruiken bij ijzel Wil je met ijzel de kans op valpartijen op straat tot een minimum beperken dan doe je er goed aan spikes onder de schoenen te binden. Probeer het niet met atletiek- of voetbalschoenen. Schoenspikes of sneeuwgripzolen zijn hier speciaal voor gemaakt. Je kunt ze onder de schoen binden om zo een betere grip op de gladde weg te krijgen. De spikes voor de schoenen zijn er in verschillende soorten en maten. Zo zijn er ook spikes voor alleen de hak of voorvoet.

Schoenspikes bieden grip bij gladheid

Gevaar bij gladheid

Dat het bij gladheid gevaarlijk kan zijn om de weg op te gaan hoeft niemand verteld te worden. Geeft het KNMI code rood af vanwege ijzel dan hoort daar standaard het advies bij om niet de weg op te gaan tenzij dit strikt noodzakelijk is. Vooral het gebruik van gemotoriseerde of ongemotoriseerde voertuigen kan dan al snel tot ongelukken leiden, of het nu gaat om de auto, de scooter of de fiets. Verstandiger is het om de weg dan te voet te betreden maar ook hierbij is voorzichtigheid geboden. Het gevaar kan gelukkig een beetje worden ingedamd door spikes onder de schoenen te gebruiken, en dan gaat het niet om atletiekschoenen of voetbalschoenen. Veel verstandiger is het om schoenspikes te gebruiken die speciaal gemaakt zijn om bij ijzel onder de schoenen te dragen en zo uitglijden te voorkomen.

Wat zijn schoenspikes of sneeuwgripzolen?

Schoenspikes zijn een soort tuigjes of rubberen pads die je aan je schoenen kunt binden met aan de onderkant (vaak roestvrijstalen) spikes die je een goede grip op de weg bieden en je daarmee kunnen behoeden voor een valpartij. Ze worden ook wel sneeuwgripzolen genoemd.

Pas wel op dat je niet met de spikes onder de schoenen het huis in loopt. Doordat de puntjes erg scherp zijn kunnen ze voor krassen op de vloer zorgen en dat zou natuurlijk zonde zijn. Vergeet ook niet wanneer je de instappers opbergt deze even af te spoelen zodat eventuele zoutresten (door strooien) het materiaal niet aantasten.

Verschillende soorten schoenspikes

Spikes voor onder de schoenen zijn er in verschillende soorten en maten. De meest gangbare producten zijn de volgenden:
  • Schoenspike voor alleen de hak
  • Schoenspike voor alleen de voorvoet
  • Schoenspike voor de hele voet

Bron: Alpenheat Grip schoenspikesBron: Alpenheat Grip schoenspikes
De schoenspike voor alleen de hak is een optie die handig is wanneer je met de fiets of auto op weg gaat en daarna nog een stuk moet lopen. Doordat de voorvoet niet voorzien is van metalen spikes word je tijdens het fietsen of autorijden niet gehinderd. Ga je dan lopen dan krijg je toch een goede grip op de weg middels de spikes onder de hak van de voet.

De schoenspike voor alleen de voorvoet is handig wanneer je op een schoen of laars met een hakje loopt. De rubberen pad schuif je dan eenvoudig over de neus van je schoen heen zodat je met je voorvoet een goede grip op de gladde weg hebt.

De meest gebruikte soort is de schoenspike voor de hele voet (zie afbeelding). Meestal hebben deze rubberen pads twee of vier handig geplaatste spikes aan de voorkant en vier of zes aan de achterkant om een optimale grip op de weg te garanderen. Soms gaat het om een one-size-fits-all of verstelbaar product en soms wordt de maat aangeduid in termen van schoenmaten. De bevestigingsmechanismen variëren van gespjes tot klittenband en van rubber dat helemaal om de schoen sluit of met een koordje kan worden aangetrokken. Dit verschilt per merk.

Verschillende merken

Voorbeelden van merken schoenspikes zijn:
  • Alpenheat (Grip schoenspikes)
  • Winter-grip (Anti-slip zool)
  • Magic Spiker (sneeuwijzers)
  • 4-Travel (Snow Grabbers)
  • Simex (anti-slip schoen)
  • Ezyshoes (Anti slip overschoen)
  • Conrad (ijsspikes)

Wees er op tijd bij!

De gedachte om spikes voor de schoenen aan te schaffen komt vaak pas op bij mensen op het moment dat het ijzelt. Er ontstaat dan een grote run op de tuigjes of pads met als gevolg dat je al snel misgrijpt. Hebben we in Nederland een keer een milde winter dan verkopen deze producten nauwelijks waardoor winkels de materialen vaak niet in al te grote hoeveelheden inslaan. Je doet er daarom verstandig aan om de spikes voor de schoenen buiten het winterseizoen al aan te schaffen. Diverse webshops waaronder Bol.com en Conrad verkopen de spikes het hele jaar door.
Gerelateerde artikelen
Winterbanden voor de fietsWinterbanden voor de fietsWinterbanden voor de fiets worden steeds populairder. Voor auto’s zijn er al lange tijd winterbanden te koop. Winterband…
IJzel: veilig te voet, per fiets of met de auto bij ijzelIJzel: veilig te voet, per fiets of met de auto bij ijzelDe winterperiode is veelal een frisse, koude en natte periode. De temperaturen kunnen in het winterseizoen fors dalen, w…
IJzel en extreme ijzel in het noorden van Nederland in 2016IJzel en extreme ijzel in het noorden van Nederland in 2016Extreme ijzel geeft een dik laagje ijs op alles. Op straten, stoepen, grassen, huizen, bovenleidingen en rails voor trei…
Waarom crossen zo goed is voor een hardloperVeel hardlopers zijn niet bekend met crosswedstrijden, wedstrijden die over vrijwel alleen onverharde paden gaan. Elke c…
Tips voor senioren tegen uitglijden bij gladheidTips voor senioren tegen uitglijden bij gladheidAls de dagen korter worden, de herfststormen woeden of sneeuw en ijzel de straten en stoepen onveilig maken, lezen en ho…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: LoggaWiggler, Pixabay
  • http://www.bol.com/nl/l/sport-vrije-tijd/sport-wintersport-winkel-snowboard-shop-antislip-schoeisel/N/14849/index.html
  • Afbeelding bron 1: Alpenheat Grip schoenspikes

Reageer op het artikel "Schoenspikes: spikes onder de schoenen gebruiken bij ijzel"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 14-12-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!