De AMI K jukebox
De AMI K uit 1960 zou de laatste typische silver age jukebox met autostyling zijn voor AMI. In feite leefde de gehele jukeboxindustrie al een aantal jaar op geleende tijd, maar door de druk vanuit het Amerikaanse publiek tegen het verspillende Amerikaanse design werden ook jukeboxen steeds “Europeser” en gematigder in het design. Niet lang na dit model zou de jukebox niet meer zijn dan een dichte console.
Inhoud
Teruglopende verkoopcijfers AMI
Net als alle jukeboxfabrikanten had ook AMI te maken met teruglopende verkoopcijfers eind jaren vijftig; in 1957 wist het bedrijf nog bijna 12.000 jukeboxen te verkopen, in 1958 waren het er net iets meer dan 10.000, in 1959 was het al teruggelopen tot 7.000 met de AMI J en de AMI K uit 1960 zou uiteindelijk zelfs nog iets onder de 7.000 blijven.
Verschillende modellen AMI K
Van de AMI K zijn verschillende modellen geproduceerd; een 100 select, een 120 select en een 200 select machine. Uiteindelijk zou de 200 select machine het best verkopen. Van de 120 select zijn er naar schatting nog geen 1.000 gemaakt. AMI bood, zoals het bedrijf al eerder deed, de klant verschillende selectiemogelijkheden aan bij de AMI. Zo was er het bekende AMI kieswiel, wat tegenwoordig minder populair is, en de variant met de normale druktoetsen. Ook maakte AMI verschil tussen mono en stereo uitvoeringen. In het Verenigd Koninkrijk werd de K door BAL-AMI onder licentie gemaakt, in Mexico werd hetzelfde gedaan door AMI Sinfonolas Mexico.
Werking van de AMI K
De AMI K maakte gebruik van hetzelfde mechanisme als de AMI J; de vorm van de kast was ook vrijwel hetzelfde. Waar Wurlitzer een plat geplaatste carrousel gebruikte voor het opbergen en selecteren van de platen, gebruikte AMI in deze K een verticaal geplaatste carrousel. Middels een spleet tussen de titelkaarthouders kon vervolgens het juiste plaatje gepakt worden, welke met de juiste zijde boven op een draaitafel werd gelegd.
De koop van een AMI K
AMI’s staan niet bekend om hun betrouwbaarheid; ook bij een AMI K is het van belang dat het exemplaar goed gerestaureerd is, anders kan overtollig vuil, nicotine/teer of vet al snel voor meerdere storingen zorgen. Een van de storingen die bij deze AMI K vaker voorkomt is dat een plaatje na het selecteren op de draaitafel wordt gelegd en vervolgens direct weer terug wordt gezet.
Naast de storingsgevoeligheid is de originaliteit bij deze AMI’s vaak een probleem. Dit komt mede door de schappelijke prijzen waar deze jukeboxen voor verkrijgbaar zijn. Vaak zijn zijkanten met een verkeerde kleur overgeverfd of missen er onderdelen uit de jukebox. Het laatste hoef niet altijd een probleem te zijn, aangezien van dit type onderdelen nog goed te vinden zijn (reproductie onderdelen).
De prijs van een AMI K
Een nette AMI K met 200 selecties mag rond de 3000 euro kosten, een perfect gerestaureerd exemplaar mag niet veel meer kosten. De versies met kieswiel zijn minder in trek dan de jukeboxen met drukknoppen, hoewel bij deze AMI het aantal selecties een grotere rol speelt bij het bepalen van de waarde. De versies met kieswiel, met het handmatige selectiemechanisme, waren indertijd ook aanzienlijk lager geprijsd dan de versies met elektrisch selectiemechanisme, de versie met de knoppen. Interessant genoeg is de AMI Continental, welke in feite ontwikkeld was als budgetmodel naast de AMI K en in mei van 1960 gepresenteerd werd, nu meer dan het dubbele waard van een AMI K. Een AMI K met 200 selecties en een elektronisch selectiemechanisme kostte ten tijde van de introductie ongeveer 5 tot 10% meer dan een AMI Continental.