InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Herdenkingsmunten - Twee euro

Herdenkingsmunten - Twee euro

Herdenkingsmunten - Twee euro Sinds 2004 worden er herdenkingsmunten geslagen binnen de Eurozone. De nominale waarde van deze herdenkingsmunten bedraagt steeds twee euro. Een herdenkingsmunt kan je herkennen aan de afbeelding op de nationale zijde, deze is vastgelegd door de Nationale bank van het betreffende land. Ieder land binnen de Eurozone mag jaarlijks twee herdenkingsmunten uitbrengen, tenzij er samen met verschillende landen een gemeenschappelijke munt wordt uitgebracht. In dat geval mogen er uitzonderlijk drie munten geslagen worden. Het grote aanbod aan verschillende munten zorgt ervoor dat een herdenkingsmunt echt een verzamelobject is geworden.

Herdenkingsmunten van twee euro

Wat is een herdenkingsmunt?

Sinds 2004 worden er binnen de eurozone herdenkingsmunten geslagen. Een herdenkingsmunt is een uitzonderlijke twee euromunt omtrent een historisch persoon of een belangrijke gebeurtenis in de geschiedenis. De verkoopwaarde van deze munt blijft net dezelfde als die van een 'gewone' twee euromunt. De herdenkingsmunten hebben zo goed als dezelfde kenmerken en eigenschappen als een standaard twee euromunt. Het enige verschil tussen een 'gewone' munt en een herdenkingsmunt is de afbeelding op de nationale zijde van de munt. De allereerste herdenkingsmunt van de euro werd in Griekenland (2004) geslagen. Deze munt werd geslagen als herdenking van de Olympische spelen in Athene.

Wie bepaalt welke munten er geslagen worden?

Sinds de invoering van de euro is het een nationale bevoegdheid om munten uit te geven. Ieder land bepaalt zelf welke herdenkingsmunt er geslagen gaat worden. Bij iedere nieuwe herdenkingsmunt worden er verschillende voorontwerpen gemaakt. Uit al deze voorontwerpen wordt er één definitief ontwerp gekozen. Ieder land dat een nieuwe herdenkingsmunt wilt uitgeven moet dit voorleggen aan de Europese Commissie.

Gemeenschappelijke uitgaves

Er zijn drie gemeenschappelijke herdenkingsmunten geslagen:
  • Het verdrag van Rome (2007)
  • De tiende verjaardag van de Economische en Monetaire Unie (2009)
  • Tien jaar eurobankbiljetten en -munten (2012)

Sedert 2012 mag ieder land uit de Eurozone twee herdenkingsmunten per jaar uitgeven. In de periode van 2004-2012 mocht er maar één herdenkingsmunt geslagen worden. Sedert 2013 is dit uitgebreid naar twee herdenkingsmunten per jaar. Op deze regel bestaat er ook nog een uitzondering, indien er een gemeenschappelijke herdenkingsmunt geslagen wordt, mag een land dat jaar drie verschillende herdenkingsmunten uitbrengen (inclusief de gemeenschappelijke herdenkingsmunt). De volgende landen hebben anno oktober 2015 een herdenkingsmunt uitgebracht:
  • België: 14 (aantal herdenkingsmunten)
  • Cyprus: 2
  • Duitsland: 15
  • Estland: 1
  • Finland: 18
  • Frankrijk: 13
  • Griekenland: 10
  • Ierland: 3
  • Italië: 17
  • Letland: 2
  • Luxemburg: 17
  • Malta: 9
  • Monaco: 4
  • Nederland: 7
  • Oostenrijk: 4
  • Portugal: 14
  • San Marino: 14
  • Slovenië: 8
  • Slowakije: 7
  • Spanje: 11
  • Vaticaanstad: 13

Verzamelen

Over heel Europa en erbuiten zitten verzamelaars van deze herdenkingsmunten. De verzamelwaarde van deze twee euromunten ligt bij de meeste munten tussen de drie en de dertig euro. Het betreft dan de munten uit de 'grotere' landen, zoals Duitsland, Italië, Spanje, ... Deze verzamelwaarden tellen bij twee euromunten in een UNC (ongecirculeerde) kwaliteit. Desondanks de beperkte meerwaarde van de meeste munten, zijn er ook een aantal herdenkingsmunten in omloop met een uitzonderlijk hoge waarde. Het gaat dan over de munten uit de 'kleine' landen/staten zoals Monaco, Vaticaanstad, San Marino, ... Enkele herdenkingsmunten uit deze landen worden geschat tussen de 500,- en 1000,-.
© 2015 - 2019 Maikske, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • https://www.ecb.europa.eu/euro/coins/comm/html/index.nl.html
  • https://www.nbb.be/nl/biljetten-en-munten/munten/herdenkingsmunten-van-eu2
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Herdenkingsmunten_van_%E2%82%AC_2

Reageer op het artikel "Herdenkingsmunten - Twee euro"

Infoteur: Maikske
Gepubliceerd: 16-10-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!