InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Boeken rond misdaadjournaliste Annika Bengtzon

Boeken rond misdaadjournaliste Annika Bengtzon

Boeken rond misdaadjournaliste Annika Bengtzon Annika Bengtzon is een misdaadjournaliste, die aan de fantasie van de Zweedse schrijfster Liza Marklund is ontsproten. Er zijn inmiddels meerdere boeken uit deze reeks verfilmd. De boeken van Liza Marklund zijn nogal wisselend van kwaliteit, waardoor het ene boek in één adem uitgelezen wordt en het andere boek maar niet wil boeien.

Wie is Annika Bengtzon?

Annika is journaliste voor de Zweedse krant Kvällspressen. Ze is enigszins getraumatiseerd door haar eerste huwelijk, waarin ze werd mishandeld door haar man. Er komt een einde aan het huwelijk doordat ze uit zelfverdediging haar man vermoordt.

Met haar tweede man Thomas krijgt ze twee kinderen. Het huwelijk is nogal problematisch en het kost Annika bijzonder veel moeite om de balans te vinden tussen werk, echtgenoot en kinderen. Verder wordt ze omringd door nogal onvriendelijke mensen. Haar man blinkt niet uit in aardigheid, maar zijn gedrag in het boek Nora’s verdwijning is wel erg onbegrijpelijk. Haar schoonouders hebben een hekel aan haar en haar beste vriendin Anne is zo’n heks dat ze beslist geen behoefte heeft aan vijanden. Verder heeft ze nog te maken met vervelende buren, waarbij de pesterijen zover gaan dat ze haar buurman verdenkt wanneer haar huis afbrandt.

Het huwelijk tussen Annika en Thomas komt uiteindelijk tot een scheiding en Annika krijgt enige tijd hierna iets met de baas van Thomas, Jimmy Helenius. Ook deze relatie is niet helemaal zonder strubbelingen, maar deze worden voornamelijk veroorzaakt door de dochter van Jimmy.

Chronologische volgorde van de serie

De boeken over journaliste Annika Bengtzon zijn niet helemaal in chronologische volgorde geschreven. Voor het volgen van het persoonlijk verhaal van de journaliste is het wel handig om ze in chronologische volgorde te lezen.

De volgorde is:
  • Deel 1: Studio Zes uit 1999
  • Deel 2: Paradijs uit 2000
  • Deel 3: Prime Time uit 2002
  • Deel 4: Springstof uit 1998
  • Deel 5: De Rode Wolf uit 2003
  • Deel 6: Het testament van Nobel uit 2006
  • Deel 7: Levenslang uit 2007
  • Deel 8: Een plek onder de zon uit 2008
  • Deel 9: Teken van leven uit 2011
  • Deel 10: Nora’s verdwijning uit 2013
  • Deel 11: IJzer en bloed uit 2015

Korte inhoud van de boeken

Studio Zes

Over de moord op een jonge vrouw die bij een seksclub werkt. Annika bijt zich nogal maniakaal vast in de zaak en zelfs wanneer ze weg gaat bij de krant kan ze de zaak niet vergeten. De schrijfster heeft geprobeerd een menselijke Annika neer te zetten. Menselijk is ze zeker, maar af en toe wordt ze ronduit irritant.

Paradijs

Stichting Het Paradijs is een hulporganisatie voor bedreigde mensen, maar is alles daar wel wat het lijkt? Annika krijgt in dit boek een relatie met de getrouwde Thomas en natuurlijk lukt het haar hem te veroveren.

Prime Time

Een tv-ster wordt vermoord. Eén van de mensen, aanwezig op de filmset moet de dader zijn, maar wie? Het boek is af en toe nogal langdradig.

Springstof

Er is een bom ontploft in het Olympisch Stadion, Annika komt steeds dichter bij de dader, met gevaar voor eigen leven. Dit is het eerste boek wat schrijfster Liza Marklund in deze serie schreef.

De rode wolf

Een artikelenserie over terrorisme lokt een nieuwe moord uit. Iemand wil niet dat er navraag wordt gedaan naar een onderzoek van dertig jaar geleden. Annika volgt het spoor van een psychopaat. Eén van de betere boeken van Liza Marklund. Enig minpuntje is dat echtgenoot Thomas nogal lullig wordt neergezet en dat Annika alles doet om hem te houden en langzamerhand bekruipt je de gedachte: ”Waarom?”

Het testament van Nobel

Tijdens een Nobelprijsgala wordt een Nobelprijswinnaar neergeschoten. Annika is getuige. Ze moet als getuige over veel dingen die ze weet zwijgen in de krant. Dat valt haar niet makkelijk. Veel dierlijk leed in dit boek.

Levenslang

Een vermoorde politieman, een verdwenen kind en wie is de dader? De vrouw van de politieman wordt ingerekend, maar Annika vertrouwt het niet. Ze gaat op zoek naar het verdwenen kind om de onschuld van de vrouw te bewijzen.

Een plek onder de zon

Annika heeft problemen. Ze kan niet met haar baas overweg, is net gescheiden en mist haar kinderen wanneer ze bij hun vader zijn. Een nieuwe zaak brengt haar naar de Spaanse Costa del Sol, waar een Zweedse hockeyster samen met de rest van zijn gezin is vermoord. De oudste dochter van de hockeyster lijkt van de aardbodem verdwenen.

Teken van leven

Een jonge vrouw wordt dood aangetroffen achter een kinderdagverblijf. Thomas (de ex van Annika) wordt ontvoerd in Nairobi. Alles draait erom Thomas weer vrij te krijgen. Zijn ontvoering is de hoofdlijn in het boek. Jammer dat het geheel als een journalistiek verslag (lees emotieloos) wordt weergegeven.

Nora’s verdwijning

Een gemartelde en bewusteloze zakenman met een verdwenen vrouw (Nora) en een vermoorde hond, zijn de zaken waar het in dit boek om gaat. Annika woont samen met Jimmy en ex Thomas gedraagt zich zeer vreemd. Het boek is moeilijk te volgen wanneer je de voorafgaande delen niet hebt gelezen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
recensieRecensie: Teken van Leven door Liza MarklundTeken van Leven is het negende boek van Liza Marklund met Annika Bengtzon in de hoofdrol. Opnieuw een snelle thriller, m…
Biografie Virginia AndrewsBloemen op zolder is haar eerste boek (deel één van een vijfdelige serie) en is op slag een hit, en was Virginia Andrews…
De succesvolle schrijfster Joan Cline (William Sarabande)Joan Cline, beter bekend als William Sarabande, is de schrijfster van de wereldberoemde serie ‘Kinderen van de Dageraad’…
Schrijfster Yvonne BrillSchrijfster Yvonne BrillSchrijfster Yvonne Brill is schrijfster van kinderboeken en ze is waarschijnlijk met name bekend door de paardenboekense…
Peyton Place, de allereerste soapseriePeyton Place, de allereerste soapserieIn Nederland is Goede tijden slechte tijden al geruime tijd op TV en As the world turns draait in de VS al vele jaren (e…
Bronnen en referenties
  • De boeken van Liza Marklund

Reageer op het artikel "Boeken rond misdaadjournaliste Annika Bengtzon"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 21-08-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Special: Boekenseries
Schrijf mee!