InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Handtekeningen van bekende personen verzamelen en verkopen

Handtekeningen van bekende personen verzamelen en verkopen

Handtekeningen van bekende personen verzamelen en verkopen Er kan veel geld worden verdiend met de handel in handtekeningen. Een handtekening van de Argentijnse spits Lionel Messi levert bijvoorbeeld al 750 euro op. De handtekeningen worden massaal verhandeld op de verschillende veilingsites, zoals Catawiki en Ebay. Het is vaak wel lastig om de echtheid van een handtekening na te gaan. De waarde van een handtekening kan stijgen wanneer deze bijvoorbeeld op een historisch document staat. Er is onder andere veel interesse in handtekeningen van politici, sporters en entertainers. Er wordt veel gehandeld in handtekeningen van bekende personen. Vooral de opkomst van het internet heeft een impuls gegeven aan de verkoop daarin. Op veilingsites als Ebay wordt vaak honderden euro's betaald voor een handtekening van een bekend persoon. Zo ligt de gemiddelde waarde van een handtekening van een Amerikaanse president op honderd euro. De handtekening van een first lady gaat weg voor een paar tientjes. Naast bekende historische personen wordt er ook veel gehandeld in de handtekeningen van bekende artiesten en sporters. De waarde van een handtekening kan toenemen wanneer deze bijvoorbeeld staat onder een belangrijk historisch document of brief. In Nederland worden veel handtekeningen verhandeld op de veilingsite Catawiki. Ook op Marktplaats is er een behoorlijk aanbod.

Verkopen van handtekeningen

De handtekeningen kunnen veel geld waard zijn. Rond het WK deed de Nederlandse veilingsite Catawiki een onderzoek wat de duurste handtekeningen waren. Dat bleek de handtekening van de Argentijnse spits Lionel Messi te zijn. Wanneer deze op een shirt was gezet levert die gemiddeld tussen de 500 en 750 euro op op de verschillende internationale veilingsites. Robin van Persie was de enige Nederland in de top-tien. Zijn handtekening levert gemiddeld 250 tot 300 euro op. Vooral handtekeningen van spelers uit de Spaanse en Engelse competitie zijn veel geld waard. De spelers worden daar namelijk op handen gedragen en verzamelaars hebben veel geld over voor een originele handtekening. Van de historische voetballers levert een handtekening van Maradonna
en Pelle.

Beroemdheden terughoudender met uitdelen handtekening

Veel bekende personen zijn terughoudend geworden met het uitdelen van handtekeningen. Dat bleek bijvoorbeeld bij het Wereldkampioenschap Voetbal in Brazilië. Verschillende spelers van het Nederlands elftal weigerden daar hun handtekening te zetten op voorwerpen van wachtende fans. Volgens hen waren er onder die "fans" veel mensen die de voorwerpen vervolgens weer met forse winsten doorverkochten. Zij zouden nog steeds wel bereid zijn om hun handtekening uit te delen, maar doen dat dan gericht, bijvoorbeeld voor een goed doel. Naast voetballers zijn er anderen die zich storen aan de handel in handtekeningen. Zo onthulde de Engelse krant The Sun dat Cherie Blair, de vrouw van de voormalige Britse premier Tony Blair, zijn handtekening op Ebay verkocht voor 10 pond. Volgens eigen zeggen zou zijn dat doen om de markt te ondermijnen waar grif wordt betaald voor de handtekening van de Britse premier.

Echtheid van een handtekening nagaan

Een serieus probleem is wel de verifieerbaarheid van de echtheid van de handtekening. Iedereen kan namelijk wel met een zwarte stift een handtekening namaken en deze vervolgens voor veel geld proberen te verkopen. Uit onderzoek blijkt bovendien dat geen enkele handtekening identiek hetzelfde is. Daar komt bij dat beroemdheden hun handtekening vaak vluchtig zetten in het voorbijgaan op onstabiel materiaal, zoals een schoen, pet of t-shirt. Er zijn wel bureaus die heuse certificaten verstrekken van echtheid, maar deze certificaten kunnen op hun beurt ook weer nagemaakt zijn. Ditzelfde geldt voor eventuele foto's die worden bijgeleverd. Voor een groot deel komt het kopen van handtekeningen dus neer op vertrouwen hebben in de verkoper. Soms kan aan de hand van het document waarop de handtekening wordt neergezet worden nagegaan of een bepaalde handtekening van een bepaald persoon is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verzamelen: kopen en verkopen van luciferdoosjesVerzamelen: kopen en verkopen van luciferdoosjesIn Nederland en België is er een grote groep verzamelaars van luciferdoosjes. Het verzamelen van luciferdoosjes was voor…
Catawiki: online veilinghuis voor verzamelaarsCatawiki: online veilinghuis voor verzamelaarsDe veilingsite Catawiki is de ideale plek voor verzamelaars. In korte tijd groeide de online catalogus uit tot de groots…
Waardevolle Dinky ToysWaardevolle Dinky ToysDinky Toys kunnen nog altijd veel geld opbrengen. De Dinky Toy is een modelauto die door het gelijknamige Britse bedrijf…
Beleggen in postzegels: van hobby tot financiële investeringBeleggen in postzegels: van hobby tot financiële investeringSommige mensen verzamelen postzegels uit hobby terwijl anderen het vooral zien als een financiële investering of beleggi…
Beleggen in stripboekenBeleggen in stripboekenStripboeken worden steeds waardevoller en zijn daarom interessant als belegging. De kwaliteit van de strips maakt heel v…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stux, Pixabay

Reageer op het artikel "Handtekeningen van bekende personen verzamelen en verkopen"

Reacties

Narouz, 06-11-2019 12:41 #5
Vraag, ik heb een foto van John Lennon met handtekening op achterzijde… hoe kom ik te weten of dit echt is? Ik heb deze al 25 jaar in een lade liggen… groet Narouz

Jack van Derwieken, 24-03-2018 17:23 #4
Goedendag iedereen,
Ik hen een handtekening van Glen Miller, de beroemde trombonist van de Glenn Miller band. Heeft iemand een idee hoeveel dat waard zou kunnen zijn en waar ik het eventueel zou kunnen verkopen. Met dank bij voorbaat voor de reacties!

Hallo, 09-08-2017 14:47 #3
Hallo, ik heb een handtekening van Winston Churchill, alleen na veel zoeken op het internet heb ik nog niet kunnen vinden waar ik die zou kunnen verkopen. Iemand een tip?

A. Bloem, 27-10-2016 14:52 #2
Hallo John,
Ik heb heb in 1980 persoonlijk een handtekening gekregen van Salvador Dali in zijn woning in Cadaques, nu wil ik deze verkopen, waar kan ik dat doen?
Vriendelijke groet, mevr A.Bloem

John Collee, 07-06-2015 20:30 #1
Handtekeningen verzamelen doe ik al vanaf 1958. Tot mijn belangrijkste items horen die van Konrad Adenauer en Gamel Abdel Nasser. Zelf gevraagd door te corresponderen. Beide op foto's. Nu heb ik een paar handtekeningen ontvangen waaruit niet op te maken is wie deze hebben geplaatst. Wie kan mij helpen de herkomst te bepalen?

Infoteur: Simcha
Laatste update: 08-12-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Special: Verzamelen
Reacties: 5
Schrijf mee!