InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Militaria: verzamelen van legervoorwerpen

Militaria: verzamelen van legervoorwerpen

Militaria: verzamelen van legervoorwerpen Er is een levendige handel in allerlei militaire voorwerpen. Het verzamelen va allerlei voorwerpen die zich afspelen rondom historische militaire gebeurtenissen staat ook bekend als militaria. Het kan dan gaan om bijvoorbeeld uniformen, helmen, wapens en pamfletten. In Nederland wordt er vooral veel verzameld uit de Eerste en Tweede Wereldoorlog. Het is overigens verboden om te handelen in Nazi-voorwerpen. Liefhebbers kopen en verkopen de spullen op gespecialiseerde beurzen, Marktplaats of de veilingsite Catawiki. Er is is Nederland en België een steeds grotere groep verzamelaars van legervoorwerpen. Dit staat ook bekend als militaria. Deze groep verzamelt in principe alle voorwerpen vanwege hun historische betekenis. Het kan dan gaan om uniformen, munten of medailles, maar ook om wapens en munitie(resten). In Nederland leggen veel verzamelaars zich toe op de Tweede Wereldoorlog. Dat komt omdat de meeste Nederlanders daar door de loop van de geschiedenis het meest binding mee hebben. Er zijn echter ook groepen die zich bijvoorbeeld richten op de Romeinse tijd, Middeleeuwen of Frankrijk in Napoleon. Sinds een aantal jaren is er ook een toegenomen aandacht voor de Eerste Wereldoorlog. In België is die interesse er al langer. De verzamelaars richten zich vaak op verschillende items, bijvoorbeeld ansichtkaarten of herdenkingsmunten. Dit is omdat het anders te breed wordt en nauwelijks te doen is om gericht te verzamelen.

Beperkingen

In Nederland worden er wel bepaalde beperkingen gesteld aan de handel in militaria. Zo moet een wapen duidelijk onklaar zijn gemaakt. Dat betekent bijvoorbeeld dat iemand geen zwaard met een scherpe punten mag bezitten of dat bepaalde onderdelen uit geweren en pistolen gehaald moeten zijn, waardoor het duidelijk onklaar is. Dit geldt ook voor de oudere geweren. Indien dit niet gebeurd kan iemand vervolgd worden voor illegaal wapenbezit. Verder mag je geen bruikbare munitie in je bezit hebben.

Verbod op handel in nazi-voorwerpen

Een andere beperking geldt voor de handel in Nazi-artikelen. In Nederland mogen er namelijk geen producten verhandeld worden waarop een hakenkruis staat. Dat is bij veel Duitse voorwerpen in de Tweede Wereldoorlog uiteraard wel het geval. De site Marktplaats werd aangeklaagd omdat er op de site veel Nazi-voorwerpen werden verhandeld en de site daar niet tegen optrad.

Zoeken met de metaaldetector

Een grote groep verzamelaars zoekt ook met behulp van een metaaldetector naar oude voorwerpen. Vooral op vroegere slagvelden kan dat de moeite waard zijn. Een nadeel is dat het meeste materiaal wel door roest is aangetast. Dit is alleen aan te raden wanneer het puur gaat om liefhebberij. Tegelijkertijd moet er ook worden uitgekeken voor munitie die nog niet is afgegaan. Zo is het in de gemeente Arnhem en de gemeente Nijmegen zelfs niet toegestaan om te zoeken omdat er nog veel niet-geëxplodeerde munitie in de grond zat, omdat er tijdens Operatie Market Garden veel gevochten is in deze gemeenten.

Jan van Gelder

De bekendste Nederlandse verzamelaar was Jan van Gelder. Hij bouwde in 30 jaar een collectie op die bestond uit meer dan 150.000 voorwerpen. Hij was vooral na de val van de Berlijnse muur en het einde van de Koude Oorlog zeer actief met het opkopen van versleten legermateriaal toen iedereen er van af moest. In juli 2014 werd bijna zijn hele collectie verkocht via de veiling. Hij moest stoppen wegens gezondheidsredenen. Hoeveel de veiling opleverde wilde hij niet zeggen, maar dit zal richting de miljoen euro zijn gegaan. Voor de veiling was belangstelling uit de hele wereld.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Metaaldetector vondsten zoeken; goud in de grond?Metaaldetector vondsten zoeken; goud in de grond?Wat is er leuker dan de spanning van het zoeken met de mogelijkheid iets bijzonders te vinden? Een metaaldetector geeft…
Zoeken met een metaaldetectorZoeken met een metaaldetectorZoeken met een metaaldetector kan een geweldige hobby zijn. Lees hier alles over metaaldetectors en hoe je kunt starten…
Samoerai krijgerSamoerai krijgers uit het oude Japan waren moedig. Ze moesten wel. Soms kwamen ze oog in oog te staan met het vlijmscher…
Wapentechnologie Azteken en SpanjaardenIn de oorlog tussen de Azteken en de Spanjaarden beschikten beide partijen over een niet op elkaar lijkende technologie.…
De 10 meest wapenrijke landenDe 10 meest wapenrijke landenMet enige regelmaat is er een publieke discussie over publiek wapenbezit. Bijna altijd gaat daar een schietincident aan…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipartVectors, Pixabay
  • http://nos.nl/artikel/584489-aangifte-nazispullen-marktplaats.html

Reageer op het artikel "Militaria: verzamelen van legervoorwerpen"

Reacties

Marijke V., 24-09-2016 19:11 #3
Ik heb 3 Le miroir tijdschriften uit 1917, 1918 en 1919 en 1 L 'llustration uit 1938 gevonden bij mijn vader op zolder. Is dit interessant voor verzamelaars? Reactie infoteur, 26-09-2016
Nee, zeker niet als het om losse nummers gaat. Een complete jaargang van Le miroir levert misschien nog een paar tientjes op, L'llustration misschien iets meer, maar losse nummers van beide bladen zijn bijna niet te slijten. Daarvoor zijn beide bladen niet bijzonder genoeg.

Gerry, 07-09-2016 17:01 #2
Ik heb een oude mijnenzoeker (USA) gekregen en wil graag weten of die wat waard is en of daar interesse in is. Waar kan ik daarvoor terecht?

P. Deddens, 13-08-2015 21:01 #1
Ik heb een bijzonder zakmes die ik graag eens wilde laten taxeren. Het mes komt uit Duitsland, periode 1930-1935 en is gemaakt door de firma Dreiturm. Deze geeft ook aan dat het mes echt is en wil het graag kopen. Bij wie kan ik terecht?

Vr. Gr. Peter. Reactie infoteur, 27-08-2015
Bij de firma Dreiturm

Infoteur: Simcha
Laatste update: 08-12-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Special: Verzamelen
Reacties: 3
Schrijf mee!