InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Rode bieten uit eigen moestuin oogsten

Rode bieten uit eigen moestuin oogsten

Rode bieten uit eigen moestuin oogsten Rode bieten of kroten, vers uit eigen moestuin. Ook vers te kopen in het seizoen (herfst of zomer) bij de groenteboer of supermarkt. De smaak is onvoorstelbaar, zo puur en zo aards. Er zijn zomerbietjes en winterbietjes. De knolletjes in de grond en boven de grond prachtig gekleurd bietengroen. Rode stelen en rode nerven en mooi lichtgroen blad. En ook het blad van de rode biet is te gebruiken in de keuken.

De rode biet

De rode biet (beta vulgaris) is een wortelgewas uit de amarantenfamilie. De knol groeit in de grond en met het groeien zal deze steeds meer boven de grond komen. Een veld vol rode bieten geeft een mooi gezicht. Het bietenblad is zeer decoratief met de rode stelen en nerven.

Het zaaien van zomerbietjes

Dit kan al in februari in de kas of koude bak. Half april kunnen de zaailingen buiten in de volle grond. De oogst is dan tussen half mei en half juni. In maart kan er in de volle grond gezaaid worden (de vroege teelt). De oogst is dan te verwachten tussen half juni en half juli. Voor de zomerteelt kan er in mei in de volle grond gezaaid worden. De eerste oogst is dan te verwachten half juli- augustus.

Herfstteelt

Voor de herfstteelt is dan in juni weer gezaaid en de oogst is in het najaar: in september tot november. De winterbieten kunnen lang bewaard worden in de winter. Zet ze donker weg dan blijven ze lang smakelijk.

De smaak van bieten

De smaak is voor iedereen een andere ervaring. De een kun je er voor wakker maken en de ander vindt het vre-se-lijk en eet geen rode bieten. Bieten groeien in de grond en het is de aardesmaak die een rode biet de bijzondere eerlijke smaak geeft. Zonder saus en zonder toevoegingen is deze een ware beleving (vooral de zomerbietjes).

Winterbiet

De winterbietjes hebben wel meer tijd nodig om te garen dan de zomerbietjes. Zomerbietjes hebben ongeveer twintig minuten nodig en winterbieten wel twee uur kooktijd. Kook de bietjes in het vel en snijd de penwortel er niet af en het loof niet te kort anders ‘bloedden’ ze dood.

Rode bieten zijn gezond

Rode bieten zijn gezond. Rode bieten bevatten antioxidanten. In het rode pigment (betanine) zitten antioxidanten die het risico op hartklachten verkleinen en het lichaam beschermen van vrije radicalen. Rode bieten zijn rijk aan magnesium, kalium, foliumzuur, vezels en mangaan. Dit laatste mineraal helpt een optimale metabolisering van stoffen die nodig zijn voor het verwerken van vitamine C, biotine en B1. Britse en Amerikaanse wetenschappers hebben ontdekt dat rode bietensap het uithoudingsvermogen verbetert. In een experiment werden deelnemers in twee groepen verdeeld. De eerste groep kreeg dagelijks een glas bietensap en de tweede groep een glas bessensap. De gebruikers van het bietensap verbruikten duidelijk minder zuurstof met als gevolg dat het uithoudingsvermogen sterk hoger werd. Ideaal dus bij duursporten. Het rode bietenblad blad is rijk aan bèta caroteen, calcium en ijzer. Het rode bietenblad, en dan met name de eerste teelt in het voorjaar, kan verwerkt worden in de sla, gekookt worden net als spinazie of bij roerbakgroente op het laatst even meebakken.

Nitraat

Rode bieten bevatten nitraat. Juist dit nitraat heeft een positief effect op het uithoudingsvermogen. De nitraten zetten de bloedvaten open waardoor je minder zuurstof gebruikt tijdens inspanning. Nitraat is van nature aanwezig in alle groenten. Een mensenlichaam kan echter nitraat om zetten in nitriet. Nitriet kan weer omgezet worden in kankerverwekkend nitrosaminen. Deze nitrosaminen ontstaan wanneer nitraatrijke groenten (zoals rode bieten) gegeten worden met vis, schaal- en schelpdieren (uitgezonderd zalm en makreel). Het advies is dan ook om rode bieten hiermee niet te consumeren. Wat ook erg kenmerkend is na een rode bietengerecht is dat de volgende dag de urine en de ontlasting rood kleurt. Het is even schrikken maar dit hoort erbij.

Slow food

Rode biet wordt vanaf 2009 gerekend bij slow food. Een voedselketen die gezond voedsel propagandeert en zich afzet tegen fast food. De traditionele keuken wordt zo nieuw leven ingeblazen. Met nieuwe recepten, nieuwe inzichten en oer Hollandse gebruiken.

Ontlasting

Niet vergeten dat het rode pigment van de rode bietjes de urine en de ontlasting rood kleurt na het eten van bietjes. Het kan een behoorlijke schrikreactie geven bij een toiletbezoek na het nuttigen van rode bietjes.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Rode bietjes, vol antioxidanten en speciale voedingsstoffenRode bietjes, vol antioxidanten en speciale voedingsstoffenIedereen kent de rode bietjes. U kunt ze bij de supermarkt vinden bij de groenten, maar ook kant-en-klaar voor gebruik i…
Rode bieten of kroten, alles over rode bietenRode bieten of kroten, alles over rode bietenRode bieten worden ook wel kroten genoemd. De wetenschappelijke naam van rode bieten of kroten is Beta vulgaris. Een rod…
Hazenrug met bietjes, jeneverbessensaus en aardappelpureeHazenrug met bietjes, jeneverbessensaus en aardappelpureeDe herfst en de winter zijn bij uitstek seizoenen om wild te eten. De jagers gaan voor ons weer op pad en we kunnen geni…
De geneeskracht van rodebietpoederRodebietpoeder is een belangrijk nieuw algemeen gebruikt voedselproduct van begin derde millennium. Bietjes zijn lekker…
De geneeskracht van bietjesDe geneeskracht van bietjesBietjes, ook wel krootjes geheten, zijn ondergronds groeiende knollen die zowel gekookt als rauw zeer lekker kunnen zijn…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Rode_biet
  • http://www.gezondheidsnet.nl/groente-en-fruit/de-rode-biet
  • http://www.beet-it.nl/rode-bietensap-verhoogt-sportprestaties

Reageer op het artikel "Rode bieten uit eigen moestuin oogsten"

Infoteur: Rieja
Laatste update: 28-09-2019
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Special: Moestuin
Schrijf mee!