Zwakke punten bij meubels

Gebreken bij meubels kunnen opgedeeld worden in twee groepen: structurele en oppervlakkige problemen. Bij meubels die grotendeels bestaan uit onderstellen, zoals tafels of stoelen, zie je vaak losse verbindingen, gebroken poten, gebroken sporten, beschadigde hoeken en verdwenen stukken. Dit kan men ook wel beschrijven als de zwakke verbindingen van de meubels.

Stoelen

Stoelen hebben met meer problemen te kampen dan alle andere meubelstukken. Dat komt gewoon omdat ze vaak misbruikt worden: mensen gaan er op staan of leunen vaak enkel op de achterste poten. De zwakke punten zijn dus onvermijdelijk de verbindingen die de poten met de zitting verbinden. Als die niet meer vast zitten, zal de stoel gaan wiebelen. Het is goed te weten dat de meeste klassiek vervaardigde stoelen alleen met lijm in elkaar gezet worden. Vaak is de lijm broos geworden en onflexibel. Met andere woorden, als de lijm gaat barsten, kan u nog weinig doen om de stabiliteit weer te herstellen. U kunt alleen de stoel uiteenhalen en weer in elkaar zetten met nieuwe lijm. Armleuningen en de sporten van bepaalde stoelen zijn ook erg kwetsbaar en ook hier is de beste oplossing bij zwakke verbindingen het uiteenhalen, schoonmaken en weer ineen zetten.

Zwakke punten bij stoelen

  • De rugleuning, die moet heel veel gewicht dragen en is daarom vaak aan herstel toe.
  • De armleuning, die worden vaak ondersteund door pen-en-gat-verbindingen en die zijn niet goed bestemd tegen laterale druk.
  • De achterpoten, die zijn het meest kwetsbaar, want ze ondersteunen de hele structuur en bestaan uit verschillende verbindingen, waarvan de belangrijkste die met de zitting zijn.
  • De voorpoten, net als de achterpoten worden ze beschadigd door schommelen, maar het herstellen ervan is eenvoudig.
  • De zitting en het frame eronder, die zijn gevoelig voor sleet en de verbinding moeten vaak met nieuwe lijm in elkaar gezet worden.

Tafels

Tafels zijn over het algemeen meer onderhevig aan oppervlakkige gebreken dan aan structurele gebreken. De poten krijgen het zwaar te verduren en staan vaak vol krassen en het tafelblad moet zich weren tegen dingen die vallen of gemorst worden. Oppervlakkige reparaties aan tafels kunnen vaak erg moeilijk zijn en zijn vooral ook een werk van lange adem. Een van de moeilijkste en meest frustrerende problemen zijn de kringen die een hete kom achterlaat op een tafel. Er zit veel wijsheid in het gezegde 'voorkomen is beter dan genezen.' Als u een tafel hebt gerestaureerd, bescherm het blad dan goed en vooral voor hete potten en pannen. De verbindingen bij tafels kunnen verrassend ingewikkeld zijn. Zo worden pen-en-gat-verbindingen vaak nog extra verstevigd met deuvels. Als zo'n verbinding loskomt, is ze vaak moeilijk te herstellen.

Zwakke punten bij tafels

  • Het tafelblad, dat wordt blootgesteld aan dingen die vallen en gemorst worden en heeft vaak oppervlakkige reparaties nodig.
  • Naar buiten staand tafelpoten, die zijn altijd kwetsbaar en cosmetische reparaties kunnen nodig zijn.
  • Verbindingen boven aan de tafelpoten, die zouden stevig moeten zijn, maar worden wel zwakker door gebruik.
  • Delicate verbindingen, verbindingen zijn ook onderhevig aan temperatuurverschillen en kunnen daardoor breekbaar worden.

Ladekasten en kasten

Een kast is in wezen een doos met daarin ofwel laden ofwel deuren. Het is bij het maken van kasten dat het talent van een ambachtsman pas echt tot uiting komt. De verbindingen zijn vaak ingewikkeld en zijn dus ook moeilijk uiteen te haken. Anderzijds is het ook niet de bedoeling dat een kast uiteen gehaald moet worden. Doe dat dus ook nooit, tenzij het absoluut noodzakelijk is, want er is flink wat kracht voor nodig voor de verlijmde delen uiteen te halen en dat resulteert soms in nog meer beschadigingen. Kasten zijn vaak gefineerd en versierd met decoratieve lijsten en het zijn die twee elementen die u alle waarschijnlijkheid zult moeten herstellen. Gebroken scharnieren en beschadigde laden zijn natuurlijk ook een vaak voorkomend probleem.

Zwakke punten bij kasten

  • Vlekken, vooral een probleem bij werkoppervlakken. Subtiel te werk gaan is de boodschap.
  • De poten en het onderstel, die hebben vaak slijtplekken en dan is een cosmetische reparatie aan de orde.
  • Oppervlakkig, krassen en putjes zijn een vaak voorkomend probleem
  • De hoekverbindingen, die zijn vaak onderhevig aan belasting en moeten misschien verstevigd worden.

Lees verder

© 2014 - 2020 Bloggerke, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Antiek: de handel in antieke meubelsAntiek: de handel in antieke meubelsEr is veel vraag naar antieke meubels. Dit is een trend van de laatste decennia, alhoewel er altijd wel veel vraag naar…
Meubels van steigerhout - waar moet je op letten?Bedrijfjes die meubels maken van steigerhout of sloophout schieten tegenwoordig als paddestoelen uit de grond. Door hun…
Letterhout of slangenhoutLetterhout of slangenhoutHet hout van de altijd groen blijvende loofboom met de botanische naam Piratinera guianensis of Brosimum guianense uit d…
Steigerhouten meubels voor binnen en buitenAlles over steigerhouten meubels voor binnen en buiten. Steigerhouten meubelen zijn al even een trend, en omdat ze in el…

10 tips om inspiratie te krijgen bij een writer's block10 tips om inspiratie te krijgen bij een writer's blockWanneer je artikelen of een boek schrijft, gebeurt het wel eens dat je inspiratie op raakt. Het lijkt wel of alles al ee…
Eigenwijze krullen, wat moet je er toch mee?Hoe ga je om met eigenwijze krullen? Wat zijn goede producten die helpen om je krullen er gezond en glanzend uit te late…

Reageer op het artikel "Zwakke punten bij meubels"

Infoteur: Bloggerke
Gepubliceerd: 25-03-2014
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Special: Meubels herstellen
Schrijf mee!