Hoe schrijf ik een kortverhaal?

Een verhaal kan lang zijn, of kort. Meestal kort voor kinderen en lang voor volwassenen. Toch zijn er ook korte verhalen voor volwassenen. Heel toepasselijk noemen we ze ook kortverhalen. Maar wat zijn kortverhalen precies? Wat is hun aantrekkingskracht en waarom is die toch zo beperkt? Als je je er in verdiept, zal je merken dat het een heel bijzonder genre is. Een ideale manier om het schrijven van verhalen onder de knie te krijgen, maar ook meer dan dat. Een kortverhaal vraagt van de lezer om in heel korte tijd volledig in een verhaal te kruipen. Dat is inspannend én spannend. Ontdekte je het genre nog niet? Dan is het hoog tijd om op ontdekkingstocht te gaan. Vooral in schrijfcursussen zijn kortverhalen nog echt populair. Het is een genre dat het toelaat om een volwaardig verhaal te maken in niet al te veel tijd. Ook in literaire tijdschriften vinden we ze nog terug, maar veel minder in boekvorm. Dat dringt de populariteit terug, want schrijvers willen boeken schrijven. En toch hoor je hier en daar opnieuw berichten over uitgeverijen die het kortverhaal willen herwaarderen. Maar wat is het precies? En hoe schrijf je een kortverhaal?

Wat is een kortverhaal?

Qua volume kan een kortverhaal nogal variëren. Dat kan gaan van een flitsverhaal van één A4-tje, tot een meer uitgewerkt verhaal van zo’n twintig bladzijden. Kenmerkend is wel dat het nooit gaat om een fragment. Een kortverhaal bevat begin, midden en slot. Er wordt dus in een relatief kort stukjes tekst een volledige spanningsboog uitgewerkt. Net zoals in elk verhaal zal de plot moeten verrassen en zal het hoofdpersonage een evolutie moeten doormaken. Wel zal je hier een ander soort hoofdpersonage neerzetten dan in een roman. Daar waar een roman werkt met ronde personages, die ook vanuit alle hoeken belicht worden, zal het kortverhaal zich beperken tot vlakke personages. Een vlak personage is meer uitgewerkt dan een karikatuur, maar minder dan een rond personage.

Inspiratie bij het schrijven van een kortverhaal

Het medium dat waarschijnlijk nog altijd het meest blijft inspireren is een foto. Een foto waarin een actie plaatsvindt of heeft plaatsgevonden werkt het beste. Soms staat er al een personage op, anders kan je er een bedenken. Maar je wordt altijd gedwongen om een verhaal te zoeken bij de actie. Onze natuurlijke nieuwsgierigheid drijft ons ertoe om ons de vragen te stellen:
  • Wat gebeurt er?
  • Hoe komt dat?
  • Wie speelt erin mee?

Als je je fantasie gebruikt en invulling geeft aan die vragen, is het antwoord nooit veraf. Controleer of je verhaal een conflict bevat waar het hele verhaal om draait. Zorg er dan voor dat je je verhaal inleidt, dat je in het midden iets doet met het gekozen conflict. Daarna is het ook belangrijk dat er een ontknoping volgt. Andere inspirerende media zijn: een stukje muziek, een filmfragment, een geur, een smaak of een andere locatie. Het volume van je verhaal zal altijd afhangen van het conflict dat je gekozen hebt en van de uitwerking van je hoofdpersonage.

Concrete voorbeelden van een conflict

De term conflict klinkt misschien zwaar en is vrij abstract. Echt zwaar hoeft een conflict niet te zijn, maar het is wel belangrijk dat het verhaal ergens over gaat. Als er in het begin van het verhaal iets aan de hand is dat opgelost moet worden, ben je bijna zeker van spanning in het verhaal. Om de term “conflict” te verduidelijken, hierbij enkele concrete voorbeelden van conflicten:
  • Een meisje is verliefd maar de ander ziet haar niet zitten.
  • Een vrouw heeft dringend geld nodig.
  • Een man wil een berg beklimmen maar hij heeft hoogtevrees.
  • Iemand wil van werk veranderen maar wordt overmand door twijfels.
  • Het hoofdpersonage is zodanig jaloers dat het moeilijk leefbaar is.
  • Een man komt er achter dat hij niet de biologische vader is van zijn zoon.

Een conflict kan dus extern of intern zijn, met andere woorden: het kan in het hoofdpersonage zitten (zoals bij hoogtevrees) of er buiten (het meisje is verliefd, op zich is dat geen probleem, wel dat de ander haar niet ziet zitten). Hoe dringender het conflict is, hoe meer spanning het verhaal zal bevatten.
© 2013 - 2020 Slambert, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
recensieWie is Herman Brusselmans en waarom? – Ed van EedenIn oktober 1997 werd Herman Brusselmans veertig jaar. Ter ere van die verjaardag verscheen het boek 'Wie is Herman Bruss…
recensieBoekrecensie: Mijn haar is lang - Herman Brusselmans‘Mijn haar is lang’ was al het vijftigste boek dat Herman Brusselmans publiceerde. In deze roman wil Brusselmans een kap…
recensieSchrijfboek: Stephen King – Over leven en schrijven`Over leven en schrijven' is het schrijfboek van Stephen King. In dit boek geeft hij tips voor mensen die ook graag boek…
Schrijf een boek!Schrijf een boek!Wat een droom: je eigen boek schrijven. 'Dat is alleen voor mensen met contacten binnen de uitgeverswereld,' roept de éé…

Aquarel: tips voor wie het graag wil ontdekkenVeel mensen dromen ervan om te aquarelleren. En er dan op uit te trekken met een schatkist vol materialen, om midden in…
Maak zelf een sprekende boekcoverZelf een boek uitgeven is tegenwoordig niet meer zo moeilijk. Maar om het ook goed te doen, zijn enkele tips meestal wel…

Reageer op het artikel "Hoe schrijf ik een kortverhaal?"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Slambert
Gepubliceerd: 11-09-2013
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!