InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Maak zelf een sprekende boekcover

Maak zelf een sprekende boekcover

Zelf een boek uitgeven is tegenwoordig niet meer zo moeilijk. Maar om het ook goed te doen, zijn enkele tips meestal wel bruikbaar. Je weet dat de titel van je boek en de cover bepalend zijn voor de verkoop. Dus wil je er ook genoeg tijd en energie in investeren. Je weet dus dat het goed moet worden, maar wat is goed? Als je op zoek gaat naar een coverbeeld, kom je waarschijnlijk zoveel sterke beelden tegen, dat het moeilijk kiezen is. En dan de letters, kleuren, opmaak,… genoeg om van de duizelen. Pak het stap voor stap aan en kijk eens of je wat hebt aan deze tips. Door de opkomst van digitale druktechnieken, zijn er steeds meer mogelijkheden om via POD (Publishing on Demand) of eigen beheer een eigen boek te maken. In dat geval zal je wel zelf moeten instaan voor de opmaak van cover en binnenwerk. In een boek dat enkel tekst bevat, valt de opmaak van het binnenwerk goed mee. Voor de cover zal je sowieso een beetje grafisch inzicht nodig hebben. Wat doe je met kleur, foto of illustratie en belettering?

Kleur

Kleuren doen iets met mensen. Ze kunnen ons alarmeren of juist tot rust brengen. Het is dus niet zo vreemd dat de overheersende kleur van een cover invloed heeft op het koopgedrag van de lezer. Hoewel de kleur niet helemaal losgekoppeld kan worden van het totaalbeeld dat we van een cover hebben, zijn er toch criteria waarmee rekening gehouden kan worden bij de opmaak van een boekcover.

Er zijn twee kleuren die bijna altijd goed werken: rood en blauw. Probeer er eens op te letten als je in een boekhandel of bibliotheek rondloopt. Het blijken de kleuren waar we het eerst naar grijpen. Helemaal vreemd is dat niet, denk maar aan de verkeersborden. Rood alarmeert en blauw maakt dat we het lang vasthouden. Dus, als je de kans hebt om deze kleuren in je cover te laten overheersen, dan is dat mooi meegenomen. Natuurlijk is dat niet altijd voor de hand liggend. Als het simpelweg niet bij je thema past, dan hoef je dit ook niet te doen. Kies dan een andere kleur, het enige dat afgeraden wordt is zwart. Dit zou de kijker niet aanmoedigen om je boek uit het rek te halen.

Foto of illustratie

Denk ook hier goed over na, neem niet zomaar een beeld uit je boek. Een goede coverillustratie intrigeert subtiel of nodigt overtuigend uit. Een portretfoto of illustratie van een personage werken bijna altijd. Zeker als die de potentiële lezer aankijkt. Maar het kan ook een actie zijn die intrigeert of een goed gekozen detail dat nieuwsgierig maakt. Je kan altijd kiezen tussen een beeld op de voorkant of een beeld dat doorloopt op voor- en achterkant. Hou in beide gevallen rekening met het feit dat een cover altijd beletterd is.

Belettering

Wat schrijf je op een cover? De titel, dat is een evidentie. En de naam van de auteur uiteraard, je zou jezelf anders geen eer aandoen. Maar wat schrijf je het grootste: titel of auteur? Beide kunnen. Het is gebruikelijk om bij een roman de naam van de auteur groter te vermelden. Bij een kinderboek of als het non-fictie is, krijgt de titel het meeste aandacht. Verder zal je het boek altijd voorzien van een flaptekst. En soms, als je dit wenst, informatie over de auteur. Vergeet ook niet om titel, auteur en eventuele uitgeverij op de rug van het boek te vermelden. Kies voor een duidelijk lettertype. Meestal wordt er gekozen voor een sans-serif font, deze letters zijn schreefloos. Ze hebben dus geen dunne dwarsstreepjes aan het uiteinde van de verticale en horizontale balken. Deze letters zijn meestal ook overal even dik. Voorbeelden van duidelijke, schreefloze lettertypes zijn Helvetica, Swiss of Arial.

Opmaak

Om woord en beeld uiteindelijke samen te brengen heb je een grafisch programma nodig. Heel geschikt zijn Illustrator of Scribus. Scribus heeft minder mogelijkheden dan Illustrator, maar het is best geschikt en bovendien gratis.
© 2013 - 2019 Slambert, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Bron: Wikipedia “Sans-serif”: http://en.wikipedia.org/wiki/Sans-serif

Reageer op het artikel "Maak zelf een sprekende boekcover"

Infoteur: Slambert
Gepubliceerd: 06-09-2013
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!