InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Bijzondere flessenpost: soms romantisch, soms ontroerend

Bijzondere flessenpost: soms romantisch, soms ontroerend

Bijzondere flessenpost: soms romantisch, soms ontroerend Flessenpost is een eeuwen oude manier waarop zeestromingen werden onderzocht, maar het is ook een vorm van communiceren. De fles wordt gevuld met een brief in het water gegooid, op weg naar een onbekende bestemming. Flessenpost kan het begin inluiden van een romance en soms kan de flessenpost een onverwachte groet uit het hiernamaals brengen.

Zeestromingen

In 310 voor Christus gebruikte de Griekse filosoof/botanicus/natuurkundige Theophrastus van Eresus flessenpost om zijn theorie over zeestromingen te testen op werkelijkheid. Dit was voor zover we weten de eerste flessenpost. Zijn voorbeeld heeft eeuwen lang navolging gehad en we zijn zo heel wat te weten gekomen over zeestromingen. De Amerikaanse marine onderzoekt nog steeds zeestromingen met behulp van flessenpost.

Romantische flessenpost

Flessenpost heeft meerdere mensen tot het huwelijksbootje verleidt. Zelfs hier in Nederland zijn echtparen die elkaar via flessenpost hebben leren kennen. Het bekendste verhaal is dat van Ake Viking. Deze Zweedse zeeman wierp in 1956 een fles in zee, die werd opgevist door een visser uit Sicilië. Deze visser gaf de fles aan zijn dochter, die ging corresponderen met de Zweedse zeeman. Dit eindigde al vrij snel (1958) in een huwelijk. Bestaat er een romantischere manier om elkaar te leren kennen?

Boodschap uit het hiernamaals

Op tienjarige leeftijd gooide Sidonie Fery een Ginger Ale fles met een boodschap in zee. In 2010 overlijdt de zeventienjarige Sidonie Fery tijdens een tragisch ongeluk op een Zwitserse kostschool. De flessenpost die Sidonie Fery in het water had gegooid wordt in 2013 gevonden door Brain Waldron. Hij belt direct het nummer wat op het papiertje staat en de moeder van Sidonie blijkt wonder boven wonder nog steeds het zelfde telefoonnummer te hebben. Ze belt direct terug en hoort in tranen de boodschap aan die haar dochter haar stuurt vanuit het hiernamaals. “Zorg goed voor jezelf”, stond er op het briefje.

De laatste wens

In 2008 overleed John Lea uit Engeland. Deze man werd 78 jaar, maar zijn grootste wens (een wereldreis) was nooit uitgekomen. Na zijn dood besloten zijn kinderen de wens van hun vader als nog in vervulling te laten gaan. Na de crematie werd het as in een fles gedaan, met hierbij een krantenartikel, foto's en een brief van de echtgenote en kinderen. De vinder wordt verzocht de familie op de hoogte te brengen en daarna de fles weer in het water te werpen, zodat John Lea zijn wereldreis kan vervolgen.

Kleinzoon leert alsnog zijn opa kennen

Geoff Flood uit Nieuw-Zeeland vond in 2012 een fles op het strand met hierin een brief van Herbert Ernest Hillbrick. Geoff ging op zoek naar deze man, maar ontdekte dat deze in de jaren veertig overleden was. Na wat verder onderzoek ontdekte hij dat een kleinzoon van deze man, Peter Hillbrick nog wel in leven was. Zo leerde Peter na zevenenzestig jaar via de brief zijn opa toch nog een beetje kennen.

Het kan natuurlijk nog romantischer. In 1914 schreef Thomas Hughes een liefdesbrief aan zijn vrouw. Hij was op weg om deel te nemen aan de eerste wereldoorlog en gooide de fles met brief in het water. Thomas Hughes kwam om in de strijd en liet behalve zijn vrouw een tweejarig dochtertje achter. Vierentachtig jaar later wordt de fles opgevist uit de Thames. De vinder spoort de hoogbejaarde dochter van Thomas Hughes op, die inmiddels in Nieuw-Zeeland woont en bezorgd haar de flessenpost. Deze dame is diep geroerd door de brief van haar vader.

16.000 kilometer

De meeste flessenpost blijft gezellig ronddobberen en legt geen bijzondere afstanden af, maar dat is niet altijd het geval. De Engelse Jasmine Hudson (vier jaar) gooide in Bournemouth (Engeland) flessenpost in het water en vijf maanden later werd deze flessenpost weer gevonden en wel aan het strand van Largs Bay in Zuid-Australië. Zo reisde de fles in vijf maanden tijd de halve wereld over.

Kijk eens om je heen, wanneer je het strand bezoekt. Wie weet wat voor mooie boodschap jij vindt.
Gerelateerde artikelen
Orginele kaarten en cadeautjes versturen per postOrginele kaarten en cadeautjes versturen per postKaartjes en cadeautjes versturen of ontvangen per post is altijd leuk. Alleen is het iedere keer weer een uitdaging om h…
Flessenpost op het strand van AmelandFlessenpost op het strand van AmelandFlessenpost is zo oud als de fles zelf. Het intrigeert jong en oud. Wie is de man of vrouw die een briefje in een fles v…
Bruiloft organiseren: Trouwkaarten maken en versturenBruiloft organiseren: Trouwkaarten maken en versturenDe trouwkaarten vormen voor de meeste familieleden en vrienden het eerste moment waarop ze kennisnemen van jullie voorge…
Kinderfeestje - vriendjes en vriendinnetjes uitnodigenKinderfeestje - vriendjes en vriendinnetjes uitnodigenAls je kind een feestje geeft en daar steek je een hoop tijd in om het te organiseren, is het natuurlijk leuk als de kin…
Jussi Adler-Olsen en de Serie QJussi Adler-Olsen: een zeer getalenteerde Deense schrijver die al sinds lange tijd erg succesvol en populair is in Denem…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Comfreak / Pixabay
  • http://www.grenswetenschap.nl/permalink.asp?grens=1374
  • www.nu.nl
  • http://www.originalbuzz.info/index.php/2012/10/oldest-message-in-a-bottle-delivered/

Reageer op het artikel "Bijzondere flessenpost: soms romantisch, soms ontroerend"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 24-11-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!