InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Urbex - vergeten en verlaten locaties

Urbex - vergeten en verlaten locaties

Heb je ooit wel eens gehoord van het woord urbex of urban exploration? Het is een activiteit die de laatste jaren steeds populairder wordt. Urbex is het bezoeken van gebouwen, die eigenlijk niet voor publiek toegankelijk zijn. Vaak zijn deze gebouwen al jaren geleden verlaten en vergeten, maar elk van deze gebouwen heeft een eigen verhaal. De mix van spanning, historie en fascinatie maakt urbex een geliefde bezigheid voor veel fotografen en avonturiers. Ook in Nederland wordt urban exploration steeds bekender en zijn er verschillende locaties die populair zijn om te bezoeken. Op eigen risico uiteraard.

Populaire locaties

Er zijn verschillende locaties die populair zijn onder urbex'ers. Dit kan gaan van een verlaten flatgebouw tot ondergrondse tunnels. Alle locaties hebben hun eigen verhaal en historie, die de locatie uniek maken. Er zijn een aantal plekken die populair zijn voor urban exploration.

Verlaten gebouwen

Verlaten en vergeten gebouwen zijn misschien wel de bekendste urbex-locaties. Deze locaties worden vaak bezocht en je zult er vaak de nodige sporen van vandalisme en graffiti aantreffen, omdat menigeen je al voor is geweest. Dat maakt de locatie echter niet minder interessant om te bezoeken. Deze locaties kunnen verschillend zijn. Populair zijn verlaten ziekenhuizen, pretparken, fabrieken en scholen. Deze vorm is veruit de populairste vorm van urbex.

Niet-verlaten gebouwen

Een ander onderdeel van urbex is het verkennen van gebouwen die nog in gebruik zijn. De spanning hier zit in het bezoeken van de ruimtes die beveiligd zijn of alleen voor bevoegden zijn. Denk hierbij aan daken, liften of verlaten verdiepingen. Deze vorm van urbex is uiteraard strafbaar.

Catacomben

Catacomben zijn ondergrondse begraafplaatsen en zijn met name populair in steden als Rome en Parijs. Deze begraafplaatsen bestaan vaak uit ingewikkelde stelsels van onderaardse gangen en labyrinten. In de gangen van deze catacomben vind je uitgehakte gaten, waar doden werden bijgezet.

Riolen en afvoerputten

Een andere vorm van urbex is het betreden van riolen en afvoerputten. Deze vorm behoeft wel een aparte aanpak ten opzichte van de andere locaties. Het risico van verdrinken of wegspoelen zijn groot wanneer het regent en daarom is het sterk af te raden dit te doen als het regent. Misschien daarom zijn deze locaties de gevaarlijkste locaties.

Risico's

Aan urbex kleven ook een aantal risico's. Ten eerste is het niet altijd toegestaan om verlaten gebouwen te bezoeken. In Nederland worden gebouwen vaak beveiligd en is het haast onmogelijk om binnen te komen. Als je binnenkomt, bestaat er het risico dat je ontdekt wordt en gearresteerd wordt. In het buitenland, bijvoorbeeld Berlijn, is het vaak wat makkelijker. Gebouwen worden minder streng beveiligd en door de rijke historie van de stad kun je er veel verlaten gebouwen vinden. Van oude militaire kantoren tot ziekenhuizen tot een verlaten pretpark. Een tweede risico is instortingsgevaar. De gebouwen zijn vaak slecht onderhouden, omdat ze al tijden leeg staan. Daarom moet je goed oppassen bij het betreden van een gebouw. Ook zul je vaak zien dat er al het nodige vandalisme is geweest, waar je moet opletten dat je niet in bijvoorbeeld in glas of oude spijkers gaat staan. Een derde risico is privacy. Verlaten gebouwen trekken vaak dak- en thuislozen aan die onderdak zoeken. Sommigen hebben zelfs een kamer in het gebouw omgebouwd tot slaapkamer, inclusief matras en een stoel. Respecteer hun privacy en ga niet hun kamer in en laat ze met rust. Dan zullen ze jou in de meeste gevallen ook met rust laten.

Tips

Als je voor het eerst van plan bent om op ontdekking te gaan, dan kun je je het beste voorbereiden. Daarom hier wat tips:
  • Draag stevige schoenen en comfortabele kleding
  • Het verschilt uiteraard per locatie, maar reken op gebouwen en terreinen die niet in al te goede staat meer zijn. Zeker bij verlaten gebouwen zal er sprake zijn van veel vandalisme en is het belangrijk om op te letten waar je loopt.
  • Neem een zaklampje mee of gebruik je telefoon
  • Vaak is er op de locatie zelf geen elektriciteit, dus kan het erg donker zijn. Om ook de donkere ruimtes te onderzoeken, komt de zaklamp goed van pas. Sommige telefoons beschikken ook over een zaklampfunctie.
  • Laat niks rondslingeren
  • Als je op onderzoek gaat, wees dan voorzichtig en laat niks achter. Het is vervelend als achteraf blijkt dat je je portemonnee hebt verloren. Daarnaast ben je ook makkelijk traceerbaar voor de politie, als je hebt besloten een verboden locatie te bezoeken.
  • Vergeet niet om foto's te maken
  • Urbex-locaties zijn uitermate geschikt voor mooie foto's. Vergeet daarom ook niet om foto's te maken. Deze kun je bewaren als herinnering of laten zien aan je vrienden als je vertelt over je avontuur.
  • Veiligheid eerst
  • Haal geen halsbrekende toeren uit of gedraag je niet te stoer. Je veiligheid gaat boven alles, dus doe geen stomme dingen. Ga daarom ook nooit alleen naar een locatie, maar neem tenminste een iemand anders mee, mocht er iets gebeuren. Je kunt eventueel ook een EHBO-kit meenemen om bijvoorbeeld wondjes ter plekke te behandelen.

En vergeet niet: alles is op eigen risico. Urban exploration is in vele gevallen niet legaal en er kleven vele risico's aan. Maak voor jezelf de afweging of je wilt gaan of niet.
© 2013 - 2019 Anna1985, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Anouk - Urban Solitude (recensie cd met o.a. Michel)recensieAnouk - Urban Solitude (recensie cd met o.a. Michel)De tweede cd maken, na een succesvol debuut, zorgt bij de meeste artiesten voor druk. Niet bij Anouk, die zich in 1999 m…
Charles Willard Moore: een biografieCharles Willard was een architect uit de Verenigde Staten. Naast zijn werk als uitvoerend architect gaf hij les op unive…
Urban free climbing, een extreme sportUrban free climbing, een extreme sport'Urban free climbing' ook gekend als 'buildering' is een sport dat de laatste jaren een opmars kent. Door de sociale med…
De Anderen boeken van Anne BishopLiefhebbers van series als Buffy the Vampire Slayer en Charmed zullen genieten van de boekenserie De Anderen. Het valt o…
Aardbevingen en de schaal van RichterAardbevingen en de schaal van RichterHoewel het noorden van Nederland regelmatig wordt geteisterd door lichte aardschokken blijven grote aardbevingen de bewo…
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Urban_exploration
  • http://www.urbanxphotography.co.uk/urbex-faqs

Reageer op het artikel "Urbex - vergeten en verlaten locaties"

Infoteur: Anna1985
Gepubliceerd: 27-07-2013
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!