Experimenteer, creëer en leer

Het is de kunst om van iets eenvoudigs iets aparts te maken. Maak van een theedoek een aapje, van een zeepje een reliëf, van een kurk een stempel, van karton een zonnewijzer, van een flesje een schaakstuk. Ontwikkel je communicatievaardigheden met een poppentheater aan je vingers. Bewijs dat lichtstralen rechtlijnig zijn. En wat hebben de ogen met de ziel te maken?

Theedoeken vouwen

Op een kunstige manier papier vouwen noemen de Japanners 'origami'. Niet altijd heb je gekleurd papier bij de hand: geen nood, gebruik de thee- of handdoek! Bouw je vaardigheid rustig op tot je in een oogwenk een aapje, een hond of iets anders kunt scheppen. Maak er een foto van, verstuur en verzamel. Mogen we je alvast 'handdoekorigamist(e)' noemen?

Reliëfs van zeep

Ooit naar de prachtige reliëfs van de Egyptenaren gekeken? Misschien zou je die ook willen maken. Probeer het eens met een zeepje! Doop de zeep in heet water en je kunt het snel bewerken. Als gereedschap gebruik je een nagelvijltje. Probeer alle mogelijkheden uit en maak je eerste zeepsculptuurtje. Een mooie buste (borstbeeld) staat goed op je nachtkastje. Boetseren, kleien, 'sculpturen' kun je eenvoudig oefenen met scheerschuim: vluchtige kunst.

De rechte weg van het licht

Licht verspreidt zich in rechte lijnen. Dat betekent dat als het licht ons niet raakt het er nog wel is. Soms vergeten we dat als we in het donker zijn. Vandaar dat we zeggen: achter de wolken schijnt de zon. Maar kunnen we dat ook bewijzen? Ja, je kunt het zelf als volgt doen: Prik gaatjes in het midden van twee kartonnen platen. Zet de platen verticaal met 40 cm ertussen. Met een zaklantaarn schijn je door de gaatjes aan één kant en aan de andere kant kijk je door het gaatje van het tweede karton. Je ziet dat het licht van de zaklantaarn precies door de gaatjes jouw oog bereikt. Dan verschuif je één karton en het licht is weg. Trek je eigen conclusie. Tip: gebruik boeken om de zaklantaarn op de juiste hoogte te brengen en maak kartonnen standaardjes om de platen rechtop te houden. Zo werkt het.

Stempel met een kurk

Verzamel vanaf nu kurken. Het is leuk als je simpel een stempel kunt maken van je initialen of iets anders wat bij je opkomt. Gebruik je zakmes om de kurk te bewerken. Probeer allerlei 'inkten' uit: rode wijn, sterke koffie, jam, schoensmeer enz. Kranten, papier en servetjes zijn goed om op uit te proberen. Een doorlopend patroontje krijg je als je een kurk rondom bewerkt en je er aan weerskanten een tandenstokertje instopt. Rollen maar!

Hoe maak je een zonnewijzer?

Soms kom je in een chique tuin of op oude muren een zonnewijzer tegen. Met zonnewijzers weet je hoe laat het is, moet er wel zon zijn. Een beetje knutselaar maakt er gewoon zelf een. Ga naar een plek in de tuin waar geen schaduw van bomen, huizen enzovoort valt. Neem een kartonnen plaat en maak hem rond. Een diameter van 30 cm is ok. Steek nu een stok door het midden van de plaat en druk hem stevig in de grond zodat de plaat stevig op het gras komt te liggen. Het grootste gedeelte van de stok steekt omhoog. Als de zon schijnt en de wijzers van je horloge een heel uur aangeven, bijvoorbeeld 10 uur, dan trek je een lijn over de schaduw van de stok naar de rand van de plaat. Je kunt de tijd naast de lijn schrijven, bijvoorbeeld 10 uur. Na elk heel uur trek je een lijn voor de nieuwe tijd. Klaar is Kees. Doordat de aarde met een constante snelheid om haar as draait, verandert de positie van de zon ten opzichte van de aarde en dat doet de schaduwen 'bewegen'. Als je de lengte van de schaduw gedurende de dag in de gaten houdt dan geeft je dat veel voordeel in de tekenles.

Schaakstukken creëren

Schaken met je eigen stukken is een droom die uitkomt. Verzamel daarvoor miniflesjes, 16 van doorzichtig glas en 16 van donker glas. Met behulp van papier, tandenstokers, viltstift, servetten en fantasie creëer je nu je droomdesignschaakspel. Tip: voor het schaakbord kun je oprolbare onderleggers gebruiken, makkelijk om mee te nemen!

Poppentheater spelen

Als je geboeid wordt door een poppenspel is het zaak om vroeg wat vaardigheden te ontwikkelen. Een voorstellinkje voor je zusjes en broertjes zit er al snel in. Nu de praktijk: maak marionetten van suikerzakjes, tandenstokers, uitgeknipte portretten, pasfoto's enz. Tandenstokers gebruik je voor de armen. Plak de portretjes op de suikerzakjes en gebruik je vingers als de benen van de marionetten. Oefen eerst wat voor de spiegel. Elke dag een poosje en na verloop van tijd kun je al een aardig babbeltje maken. En dan: stilte: het begint.

Proefje met licht

Alledaagse verschijnselen zien we vaak over het hoofd. Een proefje: doe langzaam de deur open naar een onverlichte kamer. Je zult opmerken dat naarmate er meer licht in de kamer komt je meer dingen in de kamer kunt onderscheiden. Dat komt omdat de dingen alleen zichtbaar zijn door het licht dat ze reflecteren en dat je oog opvangt. Een zee van licht zie je niet als je je ogen sluit. Het verschil tussen lichte en donkere voorwerpen is dat lichte voorwerpen veel licht reflecteren en donkere voorwerpen veel licht absorberen. De uitdrukking 'de ogen zijn de spiegels van de ziel' betekent dat je ogen reflecteren wat er in je ziel (gemoed) omgaat. Ben je verliefd? Je ogen zullen stralen, kijk maar eens in de spiegel. Moeders zijn heel goed in het lezen van de ogen van hun kinderen: ze zijn er nauw mee verbonden.

Lees verder

© 2013 - 2020 Yosha, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Het grote boek met experimenten - Paola Cocco
  • Hotelhobby's - Markus Weeks

Reageer op het artikel "Experimenteer, creëer en leer"

Infoteur: Yosha
Laatste update: Mei 2013
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Special: Huishoudtips
Schrijf mee!