InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Margot, de zus van Anne Frank

Margot, de zus van Anne Frank

Margot, de zus van Anne Frank De Wereldoorlogen liggen al een hele tijd achter ons, maar ze blijven onze geschiedenis kleuren. We zien in bepaalde streken nog duidelijke sporen van het geweld uit die gruwelijke tijd. In de Westhoek in België zijn die sporen vooral van Wereldoorlog I, maar ook Wereldoorlog II hield lelijk huis in de Lage Landen. Het verhaal over de jodendeportatie laat dan ook niemand onberoerd. De bekendheid rond Anne Frank is daar een duidelijk voorbeeld van. Er weten echter weinig mensen dat Anne ook een oudere zus - Margot - had. Het leven aan de vooravond van die beruchte periode wordt mooi beschreven in 'Margot', een roman van Sophie Zijlstra.

De schrijfster

Sophie Zijlstra werd geboren in 1967 en is van alle markten thuis. Ze studeerde niet alleen Chinees, Sophie werd ook reisleidster in het Verre Oosten en ze woonde een tijdje in Kaapstad. Een tijdje terug koos ze er voor om voltijds te gaan schrijven. Ze heeft dan ook al heel wat meegemaakt om in haar verhalen te verwerken. Haar eerste roman 'Mevrouw Couperus' werd in 2007 heel lovend onthaald en ook 'Potifars vrouw' kende een groot succes. Aan 'Margot' werkte Zijlstra een hele tijd omdat ze heel erg veel zaken moest gaan opzoeken, checken en dubbelchecken. Het leven van de zussen Frank was dan ook maar kort.

Personages

  • Margot: de oudste dochter van het gezin Frank
  • Anne: de jongste dochter van het gezin Frank
  • Edith: de mama
  • Otto: de papa
  • Lotte: een vriendin die een relatie heeft met de getrouwde voorzitter van de roeiclub
  • Gerard: de voorzitter van de roeiclub
  • Anton: de bakker

Het verhaal

Situatieschets

Margot is een vrolijke, pientere tiener aan het begin van Wereldoorlog II. Enkele jaren terug komt de familie Frank in Nederland wonen. De joden voelen zich in Duitsland eerder al geviseerd en proberen daarom in Amsterdam een nieuw leven op te bouwen. Dat lukt Otto, Edith en hun twee dochters aardig tot 1941. Vanaf dan worden ze eigenlijk stelselmatig verbannen. Eerst mogen ze niet meer samen met de andere Nederlandse kinderen op school zitten, later wordt hen de toegang tot de bieb ontzegd en het gaat zelfs zo ver dat Margot de roeiclub niet meer binnen mag. Margot ziet haar leefwereld steeds maar kleiner worden, tot ze uiteindelijk samen met haar ouders besluit om onder te duiken in het Achterhuis.

Kikkereiland

Op het einde van het roeiseizoen gaan alle sportievelingen naar Kikkereiland om daar gezellig samen te zijn. Het is echter zo dat de joden niet meer mogen deelnemen aan deze activiteit. Dit wordt ook meegedeeld aan Margot. De oudste dochter van Otto vindt dit echter niet eerlijk en schakelt haar vriendin Lotte in om de bestuursleden te overtuigen haar samen met de andere joodse kinderen toch nog toe te laten. Uiteindelijk mag Margot mee, maar bepaalde mensen voelen zich helemaal niet goed bij deze beslissing. Ze beseffen dat ze iets tegen de wil van de Duitsers doen en ze zijn bang dat ze zullen worden opgepakt.

Deportatie

In het tweede deel van het boek kun je in het kort lezen hoe het de familie vergaat nadat ze op hun onderduikadres zijn gaan wonen. Twee jaar lang hebben ze daar met andere joden samengeleefd, maar uiteindelijk werden ze door iemand verraden. De familie Frank wordt uiteindelijk naar een kamp afgevoerd en alleen Otto overleeft Wereldoorlog II.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • 'Margot' van Sophie Zijlstra

Reageer op het artikel "Margot, de zus van Anne Frank"

Infoteur: Gietje711
Gepubliceerd: 06-05-2013
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!