InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Stress tegengaan door sport, yoga, mediteren of schilderen

Stress tegengaan door sport, yoga, mediteren of schilderen

Stress tegengaan door sport, yoga, mediteren of schilderen Schilderen werkt net als mediteren, yoga of sporten goed tegen stress en is een goede tegenpool voor het drukke leven dat we leiden. Het maakt niet uit wat of hoe je schildert of wat voor sport je uitoefent, het komt er uiteindelijk op neer dat tijd aan jezelf besteden goed voor je innerlijke rust is.

Stress

Het is wetenschappelijk bewezen dat stressklachten de weerstand van mensen laat afnemen, wat weer zorgt voor een grotere kans op andere lichamelijke klachten. Zo ben je sneller vatbaar voor verkoudheid, ontstekingen en vele andere klachten. Jammer genoeg is het in Nederland bijna normaal geworden om dagelijks onder grote tijdsdruk te moeten presteren. Om hier tegengas tegen te geven is het dus ten zeerste aan te raden om een hobby te zoeken die ervoor zorgt dat je tijd voor jezelf neemt.

Schilderen

Schilderen werkt ontspannend. Het maakt niet uit of je schildert met olieverf, acrylverf, aquarel of zelfs vingerverf. Het gaat erom jezelf in de tijd te verliezen. Een echt moment voor jezelf te creëren, zoals dit ook gebeurt bij mensen die yoga uitoefenen of mediteren. Vandaag de dag is het tempo van leven zo hoog dat veel mensen zichzelf verliezen in de drukte. Door dit tempo langdurig te moeten doorstaan ontstaan klachten als stress of een burn-out. Het is dus een kwestie van jezelf terugvinden en dit dan ook regelmatig te blijven herhalen.

Beginnen met schilderen

Als je eens een poging wilt wagen om een schilderij te maken koop dan eerst een goedkoop setje acrylverf een doek en een setje kwasten. Dit hoeft echt niet veel te kosten. Als je de juiste winkel uitzoekt kan de prijs onder de tien euro blijven. Begin met acrylverf omdat olieverf een stuk duurder is en ook langere droogtijd nodig heeft. Ook aquarelverf is niet zo duur, echter dit is een zeer aparte techniek, waar je zeer snel op een natte ondergrond moet werken. Wanneer je het schilderen leuk vind kun je altijd op olieverf overstappen en de voordelen hiervan dan alsnog ontdekken.

Sport

Uiteraard is sport ook een goede uitlaatklep om opgekropte frustraties en stress kwijt te raken. Door sport versterk je je weerstand, bouw je een betere conditie die je weer helpt meer aan te kunnen in het dagelijks leven. Dit komt simpelweg door voor jezelf grenzen te verleggen zowel mentaal als lichamelijk. Helaas is niet iedereen in staat om een sport te beoefenen. Voor mensen die om welke reden dan ook niet aan een sport kunnen doen is het zeker aan te raden om een andere creatieve hobby te zoeken.

Mediteren

Creatief bezig zijn en mediteren gaan zo goed als hand in hand. Vele mensen beweren dat door meditatie hun creativiteit tot een hoger niveau getild wordt. Zo'n twintig minuten per dag zitten en je hoofd proberen leeg te maken vergt echter wel grote discipline. Vooral wanneer je pas begint met mediteren zal je door een fase heen moeten om echt tot een punt te komen waar je echt gaat mediteren en daar de vruchten van kunt plukken. Zoals bij vele zaken is het ook hier: oefening baart kunst. Wanneer je net begint een instrument te bespelen, zal je ook niet meteen in een groep met andere muzikanten mee kunnen spelen.

Yoga

Yoga is een eeuwenoude traditie uit India. Door middel van een constante ademhaling te hanteren tijdens meerdere lichamelijke oefeningen wordt het lichaam soepeler en ontspannen. Deze zeer oude vorm van oefeningen heeft zich in de loop van tijd zeker bewezen. Vaak denken mensen dat je om yoga uit te voeren een soort slangenmens moet zijn. Er zijn echter vele beginnersoefeningen die in tijden van stress bij dagelijkse beoefening zeker verlichting kunnen geven.
© 2012 - 2019 Tomb, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De uitwerkingen van stressDe uitwerkingen van stressStress komt door druk en/of spanning wat vanuit je omgeving komt. Door stress kan je slapeloze nachten hebben, en zit je…
Haaruitval door stressStress – vooral als u over een langere periode stress heeft of er bijzonder veel stress is – kan tot haaruitval leiden.…
Overmaat stress versnelt verouderingOvermaat stress versnelt verouderingDe strijd tegen veroudering en de strijd tegen rimpels kunnen we goed aanpakken door de grote hoeveelheden stress en wer…
Hoe voorkom je stress die uitmondt in een burn-out?Hoe voorkom je stress die uitmondt in een burn-out?Door gezonde stress presteert u beter. Zodra de stress verdwijnt, daalt de spanningen kunnen lichaam en geest zich herst…
Stress: Feiten en cijfersSpanning is gezond, maar een teveel aan spanning kan stress veroorzaken. Een op de tien Nederlandse werknemers lijdt aan…

Reageer op het artikel "Stress tegengaan door sport, yoga, mediteren of schilderen"

Reactie

Ann Broekaert, 08-06-2017 21:59 #1
Leuke voorstellen, is ook wel tof als het dicht bij je in de buurt is en als er eventueel iemand meegaat die je kent, zo komt die 1ste stap er misschien sneller en hou je het langer vol + wat begrip uit de omgeving helpt ook, maar: hoeveel moet je van dat alles doen, he…? Mvg, Ann

Infoteur: Tomb
Laatste update: 14-12-2012
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!