InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Onderhoud en winterklaar maken vijver

Onderhoud en winterklaar maken vijver

In het najaar daalt de vijvertemperatuur doordat het buiten steeds kouder wordt. Vanwege de dalende temperaturen daalt de activiteit van het leven onder water. Je kan diverse maatregelen en voorbereidingen treffen om je vijver zo goed mogelijk de winter door te krijgen.

Inhoud

Laat je planten goed overwinteren

In het najaar is het van belang om planten in het water te snoeien of te verwijderen. Ook gevallen bladeren van bomen en struiken kunnen uit het water worden geschept. Door het organische materiaal te verwijderen wordt voorkomen dat de vijver door het rottingsproces van de planten vervuild raakt. Om vorstgevoelige planten te beschermen tegen de vrieskou kan je ze dieper in de vijver plaatsen of binnenshuis in een waterbak plaatsen. Een voorbeeld van een plant die enigszins vorstgevoelig is zijn waterlelies. Door de waterlelies dieper in de vijver te plaatsen komen ze in warmer water te staan en zal de plant beter de winter overleven. In het voorjaar kan de waterlelie dan weer in ondieper water worden geplaatst.

Filters uitzetten

Pompen en filters van kleine vijvers kunnen het beste worden uitgezet en schoon worden opgeborgen tijdens de wintermaanden. In grotere vijvers kan de installatie wel de hele winter door blijven draaien. Door de grotere waterpartij is de kans op schade door bevriezing sowieso al kleiner omdat grote waterpartijen de warmte langer kunnen vasthouden. Om geen risico te lopen is het raadzaam om de specificaties en handleidingen van de installaties goed door te lezen. Eventueel kan er contact worden opgenomen met de leveranciers van de installaties.

Dichtvriezen vijver

Wanneer het langere tijd erg koud is kan de vijver dichtvriezen. Dit kan een zuurstoftekort en een afvalstoffenoverschot in het water veroorzaken. Vanwege deze slechte condities van het water kunnen de vissen verzwakken of zelfs sterven. Dit is te voorkomen door bijvoorbeeld een beluchtingspomp te plaatsen. De luchtbellen zullen verhinderen dat het wateroppervlak geheel dichtvriest. Ook zorgt het ervoor dat de afvalgassen uit de vijver kunnen verdwijnen. Het is overigens zeer slecht voor de vissen om een gat in het het ijs te slaan. Ook het laten smelten van het ijs door er heet water op te gieten is niet goed voor de vissen. Wanneer een vijver ondanks de beluchtingspomp dicht is gevroren moet je dus geen acties ondernemen om alsnog een wak te maken.

Vissen voeren in de winter

Door de dalende temperaturen daalt ook de werking van de stofwisseling van de vissen. Hierdoor hebben ze minder eten nodig dan in de zomermaanden. Het is daarom belangrijk om de vissen zo min mogelijk bij te voeren tijdens de wintermaanden. Alleen tijdens heel zachter winters kan het nodig zijn om in zeer beperkte mate bij te voeren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.aquaforum.nl

Reageer op het artikel "Onderhoud en winterklaar maken vijver"

Infoteur: Advies-eb
Laatste update: 06-11-2014
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Special: Wonen
Schrijf mee!