InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Scandinavische kinderstoffen

Scandinavische kinderstoffen

Scandinavische kinderstoffen Onder de jonge moeders die zelf kleding naaien raakt het steeds meer bekend: Scandinavische kinderstoffen. Deze stof wordt in Scandinavië gemaakt en vaak ook in deze landen ontworpen. Je herkent de stoffen aan een retro-achtige print. Welke merken Scandinavische kinderstoffen zijn verkrijgbaar en waar kun je deze hippe stoffen aanschaffen?

Heerlijk organisch tricot

Kinderkleren moet heerlijk zitten. Soepele stoffen zijn hiervoor erg geschikt. Jurkjes, shirts en broekjes van tricot zitten natuurlijk erg lekker. De Scandinavische stoffen staan erom bekend een groot assortiment organisch (biologisch) tricot te hebben. De basis is katoen, wat goed ademt, niet zweterig wordt en heerlijk zacht en warm is.

Druktechniek en kwaliteit

Mooi gedrukt = geen witte strepen

De stoffen worden allemaal gedrukt met een speciale techniek. Hierdoor rekt de print bij het uitrekken van de stof mee. Je ziet geen witte strepen wanneer je de tricot uitrekt. Dit betekent dat bij het dragen van het kledingstuk de print altijd goed van kleur blijft. De kwaliteit van de stoffen is erg goed. De stoffen zijn soepel, maar ook stevig. Dit in tegenstelling tot veel andere merken, waarbij de tricot vaak aan de dunne kant is.

Print

Retroprints

De hippe retro-achtige prints kom je veelvuldig tegen bij de Scandinavische stoffen. Felle kleuren, met een bijzondere print, zorgen ervoor dat je kind opvalt. Naast prints van bijvoorbeeld boerderijdieren, uilen, wasberen, bloemen e.d., vind je ook sterren, strepen en unicolor stoffen. Zowel voor jongens als meisjes is er keus genoeg.

De prints worden ontworpen door illustrators en designers voor een bepaald merk. Veelal zijn dit ook Scandinavische ontwerpers, maar ook in andere Europese landen wordt voor de Scandinavische merken ontworpen. In Nederland is Deborah van de Leijgraaf ontwerpster voor het merk Lillestoff. Je kunt haar ontwerpen zien op Boraillustraties.

Wat kost de stof?

De prijs van deze stoffen ligt in het hogere segment. Je betaalt al snel 18 euro voor een meter stof. Bij veel webshops kun je de stoffen kopen vanaf 25 cm.

Echter, wanneer je kijkt naar de prijs-kwaliteitverhouding is de prijs goed. De print blijft mooi, de stof is zeer goed van kwaliteit. Je doet hierdoor ook langer met een zelfgemaakt kledingstuk. Een zelfgemaakt shirtje blijft bijvoorbeeld mooi in vorm en van kleur.

Verschillende merken scandinavische kinderstoffen

Er zijn een aantal merken Scandinavische kinderstoffen. Degene die het meest bekend zijn in Nederland zijn:
  • Lillestoff
  • Znok
  • JNY Design
  • Cetho

Waar koop je deze stoffen?

De Scandinavische kinderstoffen zijn niet in een gewone stoffenwinkel in Nederland te koop. Wel zijn er Nederlandse webwinkels die zich hebben gespecialiseerd in het inkopen en verkopen van deze stoffen. Een voorbeeld hiervan zijn:

Tip: houd de sites van deze webshops in de gaten. Sommigen staan weleens met hun stoffen op het Stoffenspektakel of een andere stoffenmarkt. Daarnaast kun je de stof natuurlijk ook via een webshop uit een ander land laten komen.

De stoffen van Lillestoff stonden ook in het modeblad Ottobre Kids Design. De Ottobre heeft een online shop waar je deze stoffen kunt bestellen. Dit gaat via www.etsy.com/shop/Ottobredesign.

Ben je als jonge moeder op zoek naar leuke kinderstoffen om zelf kleding van te maken? Dan zijn de Scandinavische stoffen een lust voor het oog. Daarnaast voelen de stoffen ook nog eens zeer prettig aan, wat voor het maken van kinderkleding niet onbelangrijk is.

Lees verder

© 2012 - 2019 Cato, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De vijf voordelen van naailesDe vijf voordelen van naailesTegenwoordig is het weer hip om achter de naaimachine te zitten en zelf kleding of accessoires te kunnen maken. Je kunt…
Scandinavische diëtenScandinavische diëtenDe Scandinavische diëten werden in de twintigste eeuw uitgewerkt door een aantal onafhankelijke voedings- en gezondheids…
Scandinavische meisjesnamenScandinavische meisjesnamenHet valt niet mee om een naam voor je dochter te vinden. Scandinavische meisjesnamen zijn vaak erg mooi. Misschien een a…
Zelf kleding naaien: hoe rader ik een patroon uit?Zelf kleding naaien: hoe rader ik een patroon uit?Om zelf een kledingstuk in elkaar te naaien kun je een patroon gebruiken. Patronen voor het naaien van kleding kun je lo…
Zelf kleding naaien: de basissteken met de handZelf kleding naaien: de basissteken met de handJe wilt graag zelf kleding gaan naaien? Voordat je daadwerkelijk aan het naaien van een kledingstuk begint, is het handi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ClkerFreeVectorImages, Pixabay
  • www.bora-illustraties.nl
  • www.ottobredesign.com
  • www.noeks.nl
  • www.vanmarieke.nl
  • www.noeks.nl
  • www.lillestoff.com
  • www.vanmarieke.nl
  • www.joyfits.nl

Reageer op het artikel "Scandinavische kinderstoffen"

Infoteur: Cato
Laatste update: 29-01-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Special: Kleding en accessoires naaien
Schrijf mee!