InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Mijn naam is Hannah van Valerie Blumenthal

Mijn naam is Hannah van Valerie Blumenthal

Mijn naam is Hannah van Valerie Blumenthal 'Mijn naam is Hannah' van Valerie Blumenthal is een bestseller die in de afgelopen jaren in heel veel kranten en tijdschriften werd aangeprezen. Het is dan ook een ingrijpend verhaal over een carrièregerichte vrouw zonder gezin die op een dag een verwaarloosd kind in een kinderwagen ziet zitten. Haar leven is altijd heel vluchtig geweest en liefde kende ze nauwelijks. Toch wordt ze naar de keel gegrepen door het eenzame wezentje. Een stemmetje in haar hoofd beveelt haar het kind mee te nemen en aan een ongelooflijk avontuur vol leugens te beginnen. Kan ze het kind een betere toekomst geven of brengt ze zowel zichzelf als het meisje in de problemen?

Valerie Blumenthal

Valerie Blumenthal is een Engelse schrijfster die met haar dochter in Oxfordshire woont. Ze schrijft al een hele tijd romans van topniveau en brak op het einde van de 20ste eeuw door met 'Mijn naam is Hannah'. Later volgden nog bestsellers met titels als 'De nacht gaat voorbij', 'Geef me tijd' en 'Bewaar mijn geheim'.

Het verhaal

Korte schets van Isabella

Isabella is een succesvolle dame die al een paar romances achter de rug heeft. Ze kiest steevast voor een jongere minnaar, maar van liefde is niet echt sprake. In haar jeugdjaren is ze al eens getrouwd geweest, maar haar huwelijk met Tom was geen lang leven beschoren. Isabella gaat dan ook resoluut voor een carrière. Op die manier wil ze alle ellende uit haar jeugd vergeten. Isabella werd een paar keer geplaatst na misbruik van haar vader.

De ontmoeting met Hannah

Op een dag moet de carrièrevrouw nog snel een cadeautje kopen en daar komt Isabella Hannah tegen. Hannah is een klein meisje dat lijkt achtergelaten. Isabella twijfelt nog heel even, maar ziet na een paar minuten dat niemand zich bekommert om het peutertje. Plots komen allerlei moedergevoelens in haar naar boven. Ze besluit het kindje mee te nemen.
Thuis ontdekt ze dat er een briefje op Hannah haar kleren is vastgespeld. Daar staat op geschreven dat de vinder Hannah mag houden. Isabella besluit haar leven vanaf nu in het teken van het meisje te stellen.

De vlucht

Omdat Isabella nu plots een dochter heeft om voor te zorgen, beginnen er zich mensen in haar omgeving vragen te stellen. Waar komt het meisje vandaan? Hoe lang blijft ze? enz. Isabella heeft helemaal geen zin in al die leugens en besluit om haar appartement achter te laten en zich samen met Hannah ergens anders te gaan vestigen. Ze wil een volledig nieuw leven beginnen en dit zonder afkeurende en vragende blikken.

Aidan

Isabella lijkt snel haar draai te vinden in haar nieuwe omgeving en ze ontdekt er zelfs de liefde. Ze leert Aidan - een muzikale garagist - kennen en ze beginnen aan een passionele relatie. Daar voelen ze zich beiden goed bij, maar Aidan wil toch wel iets meer te weten komen over de vrouw waar hij de rest van zijn leven wil bij blijven.

Personages

Isabella

Carrièrevrouw, heeft vaak een minnaar, aanvankelijk geen moedergevoelens. Ontvoert later de kleine Hannah en probeert samen met het meisje en Aidan een nieuw leven op te bouwen.

Hannah

Dit meisje werd mishandeld bij haar echte moeder en wordt achtergelaten in een shoppingcenter. Isabella zorgt een paar maanden heel erg goed voor haar.

Aidan

De nieuwe liefde van Isabella, heeft zijn eigen garage en heeft twee zonen uit een vorig huwelijk. Aidan is een man met principes, maar is tot over zijn oren verliefd op Isabella.

Tom

De ex-man van Isabella die plots weer opduikt en voor problemen zorgt.

Luke en Sophia

Hij helpt in de garage van Aidan, zij past soms op Hannah en vervult enkele huishoudelijke taken bij Isabella. Luke is een vreemde kerel en bezorgt Isabella meer dan één keer rechtopstaande haren.

Neil

Een bevriende advocaat die Isabella helpt wanneer ze dat het hardst nodig heeft

Charlie en Joyce

Een bevriend koppel. Hij is een visser en spendeert heel wat tijd op zee.

Gegevens van het boek

  • Oorspronkelijke titel: Saturday's Child
  • Uitgavejaar: 1998
  • Uitgavejaar in het Nederlands: 2001
  • Uitgever: The House of Books
  • Vertaling: Yvonne Kloosterman
  • Aantal bladzijden: 285
  • Omslagontwerp: Marry van Baar
  • ISBN: 90 443 0375 9

Andere boeken van Blumenthal

  • 2010: Bewaar mijn geheim - Important things
  • 2004: Geef me de tijd - Broken time
  • 2003: De nacht gaat voorbij - Moth in amber
  • 1998: Mijn naam is Hannah - Saturday's child
Gerelateerde artikelen
recensieBoekrecensie: Code 37: In Gods Naam - Tille VincentIn In Gods Naam gaat het team van Hannah Maes op zoek naar een verkrachter die zich God waant. Een nieuwe case voor de S…
Hannah Montana: The MovierecensieHannah Montana: The MovieHannah Montana: The Movie is de verfilming van de Amerikaanse sitcom Hannah Montana, die in Nederland vanaf 9 juli in de…
Boek: Marisha Pessl ‘Calamiteitenleer voor gevorderden’Boek: Marisha Pessl ‘Calamiteitenleer voor gevorderden’Marisha Pessl (1977) is een Amerikaanse schrijfster. Haar debuutroman ‘Calamiteitenleer voor gevorderden’ werd geprezen…
Wie is Lena Dunham?Wie is Lena Dunham?Lena Dunham, bedenker van de populaire HBO-serie 'Girls' en schrijver van het boek 'Not That Kind of Girl' heeft op haar…
recensieBoekrecensie: Reus - Annelies VerbekeReus is de tweede roman van de Belgische jonge schrijfster Annelies Verbeke. Het boek gaat over Hannah en Kim, twee zuss…
Bronnen en referenties
  • www.boekbeschrijvingen.nl
  • 'Mijn naam is Hannah' van Valerie Blumenthal

Reageer op het artikel "Mijn naam is Hannah van Valerie Blumenthal"

Infoteur: Gietje711
Gepubliceerd: 28-10-2012
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!