InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Zelf tabak voor shag en sigaretten kweken

Zelf tabak voor shag en sigaretten kweken

Zelf tabak voor shag en sigaretten kweken Het leven wordt steeds duurder. Sigaretten en shag zijn voor veel mensen bijna niet meer te betalen. Maar, roken is niet voor niets een ‘verslaving’ en stoppen is voor velen heel erg moeilijk. Gelukkig is er een mogelijkheid om op je uitgaven van rookwaren te besparen. Het is eigenlijk heel simpel… Ga gewoon zelf je tabak kweken. Dat is helemaal niet zo moeilijk en ook niet strafbaar, maar wel een stuk goedkoper…

Roken is slecht voor de gezondheid

Natuurlijk weten alle rokers dit wel. Roken is ongezond. Je kunt er kanker van krijgen en het is daarom altijd af te raden. Maar, tegelijkertijd is het ook een verslaving. Als je eenmaal een ‘roker’ bent dan is dat heel moeilijk, en vaak ook alleen met veel doorzettingsvermogen, weer af te leren. Het zou fijn zijn als het niet zo moeilijk was want behalve dat roken zo slecht is voor je gezondheid is het ook heel slecht voor je portemonnee. De overheid laat keer op keer de prijzen op tabak stijgen en tegelijkertijd wordt de inhoud van een pakje shag steeds minder. Ook in een pakje sigaretten zitten al minder sigaretten dan in vroeger jaren. Het mes snijdt aan twee kanten ten nadele van de consument. Er lijkt geen einde aan te komen en nu met de wetenschap dat ook de BTW prijzen gaan stijgen, komen er mensen die naar alternatieven gaan zoeken.

Het alternatief: zelf tabak kweken

In tijden van crisis of spaarzaamheid zijn er altijd mensen die verder kijken of zoeken om oplossingen te vinden. Pieter Toirkens is zo iemand. In een filmpje dat gemaakt werd voor Editie.nl laat hij zien dat het best mogelijk is om zelf tabak te gaan kweken. Het kost natuurlijk wel enige inzet en ook best wel wat ruimte, maar het is niet verboden zoals bijvoorbeeld het kweken van wietplanten wel is. Een voorwaarde is dat je niet meer dan 10 vierkante meter aan tabaksplanten verbouwt én dat ze alleen voor persoonlijk gebruik worden aangewend. Maar, héb je dan die ruimte en geef je toch wel veel geld uit aan shag of sigaretten dan is het wel eens leuk om ook eens te proberen je eigen tabak te kweken.

De smaak zal anders zijn omdat de tabak die we gewend zijn te kopen niet echt biologisch meer te noemen is. Er gaan veel bewerkingen en toevoegingen aan vooraf eer er een pakje shag of sigaretten in de winkel ligt. Maar, het voordeel is dat je dan voor een pakje shag niet (zoals nu) 5 tot 6 of zelfs 7euro kwijt bent maar ongeveer1.50 per pakje. Dat scheelt nogal.

Wat heb je nodig?

  • Zaad van de tabaksplant
  • Een rijgnaald of rijgpen van hardhout of RVS
  • Tabaksmolen

Hoe ga je te werk?

Het beste kun je de zaadjes ongeveer half maart binnenshuis voorkweken in een bak. Houd de grond vochtig maar ook weer niet te nat. Na een week of 5 zul je de eerste blaadjes zien verschijnen. Wanneer er een echte plantjes ontstaan met minimaal twee blaadjes eraan kun je deze gaan verpotten in een eigen potje per plant. Deze kun je dan ook buiten zetten. Let er wel op dat het tot 15 mei altijd mogelijk is dat het 's nachts gaat vriezen en daar kunnen de plantjes niet tegen. In dat geval altijd weer naar binnen halen.

Het overzetten in de volle grond

Als de plantjes weer iets groter zijn geworden kunnen ze na 15 mei (ijsheiligen) in de moestuin geplant worden en echt verder gaan groeien. Let er wel op dat er een beetje beschutting rond de planten is want de bladeren zijn wel windgevoelig. Verder moet je moet rekenen op zo’n 5 tot 7 planten per vierkante meter. Wanneer de plant gaat bloeien en de bladeren zo’n 50 cm lang zijn en 25cm breed kan het oogsten beginnen. Je begint altijd bij de onderste bladeren die dan al geel aan het worden zijn en werk dan, al naar gelang de bladeren geel worden, verder naar boven toe.

Wil je zaden of wil je tabak?

Wanneer je er ook voor wilt zorgen dat je zaad kunt oogsten voor het volgend jaar dan laat je de planten lekker doorgroeien en bloeien zodat de volle bloemtrossen kunnen zorgen voor zaad. De plant kan dan gemakkelijk twee meter hoog worden.
Is het je niet om zaad te doen maar wil je zo groot mogelijke bladeren voor een rijkelijke tabaksoogst dan is het beter om, wanneer de plant ongeveer een meter hoog is, de kruin uit de plant te verwijderen. Wanneer je dit doet zullen de bladeren veel groter worden. Er kunnen door het toppen zijscheuten gaan ontstaan. Deze worden ‘dieven’ of ‘zuigers’ genoemd en moeten altijd verwijderd worden. Uiteindelijk zullen er per plant ongeveer 12 tot 15 geschikte bladeren geoogst kunnen worden.

Het drogen

Wanneer de bladeren geoogst zijn moeten ze gedroogd worden. Dit doe je door 2 tot 4 bladeren van dezelfde grootte te bundelen door middel van een naald en touw en ze dan op te hangen en zo’n 6 weken te laten drogen onder een afdak of schuur waar de luchtvochtigheid hoog is. Let er goed op dat er geen schimmel op de bladeren ontstaat want dat kan later bij het roken zorgen voor giftige stoffen. Eigenlijk is het nog beter om de bladeren, net als vroeger, op een dunne stok te rijgen en tussen de bladeren een afstandje van ongeveer 1.5 cm te laten.

Wanneer de bladeren helemaal goed gedroogd en donkerbruin zijn is het tijd om de nerf uit het blad te verwijderen waarna je met behulp van een tabaksmolen de bladeren kunt vermalen zodat er shag ontstaat. De tabak is nu klaar om te roken.

Tabak verbouwen in Nederland is geen probleem.

Ons land is prima geschikt om tabak te verbouwen en het is dat ook zeker niet nieuw om dit te doen. Vroeger in de jaren van 1640 tot 1880 was het verbouwen van tabak in de streken rond Utrecht zelfs het hoofdmiddel van bestaan. Begin 1900 is het langzaam maar zeker steeds minder geworden totdat het uiteindelijk gewoon niet meer verbouwd werd met als uitzondering tijdens de wereldoorlogen toen de tabaksteelt toch weer wat opleefde omdat de aanvoer van tabak uit het buitenland stil viel. Maar daarna is het rond 1970 toch helemaal gestopt.

Zaden aanschaffen?

Zaden zijn via het internet redelijk gemakkelijk te verkrijgen. Je zult er nog van versteld staan hoeveel verschillen er kunnen zijn in smaak. Wil je meer weten over het zelf verbouwen van tabaksplanten en de soorten die er zijn volg dan deze link
© 2012 - 2019 Yoan, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Risico's en nadelen van de e-sigaretRisico's en nadelen van de e-sigaretDe e-sigaret: duizenden mensen in Nederland maken er gebruik van. De meeste mensen roken de e-sigaret omdat het een stuk…
Goedkoop sigaretten rokenStoppen met roken is natuurlijk het allerbeste wat je kunt doen, maar helaas lukt dit lang niet iedereen. Als je nog ste…
Sigaret: algemene informatieSigaret: algemene informatieDe sigaret kunnen we omschrijven als een hoopje tabak dat d.m.v. een rolletje papier als een kokertje bijeengehouden wor…
Gevolgen van rokenGevolgen van rokenEr zijn ontzettend veel mensen die roken. Er zijn echter maar weinig mensen welke weten wat de gevolgen van roken zijn,…
Sigarettenprijzen in Nederland en eldersSigarettenprijzen in Nederland en eldersDe sigarettenprijzen gingen weer omhoog in 2018 en in 2019 kost een pakje al weer 7 euro of meer. En dus de vraag wat u…
Bronnen en referenties
  • http://personaltobacco.com/
  • www.tabaksteeltmuseum.nl/de-collectie/de-teelt-van-tabak-in-amerongen-en-omgeving/

Reageer op het artikel "Zelf tabak voor shag en sigaretten kweken"

Reacties

Ricky, 19-12-2016 03:28 #6
Beetje laat maar goed.

Het is niet te zeggen hoeveel pakjes er aan een plant groeien. Je moet het zo zien. De pakjes shag worden van te voren in een mal bij elkaar geperst waaruit dan een pakketje ontstaat van 50gr of dergelijke.

1 plantje met 10 bladeren is gedroogd niet veel meer dan een gram of 3 als je dat al haalt.
In een blad zit 90% water wat verdampt bij het drogen. Als de bladeren te droog zijn gaat men meestal met een plantenspuit eroverheen zodat deze weer een beetje vocht bevatten zodat je geen stofshag krijgt.

Het ligt aan de soort, grote bladeren, kleine bladeren, hoogte, groeitijd, en nog veel meer factoren of jij een pakje shag uit een plant kan halen of niet.

Wat ik wel weet is dat het roken van dit alternatief een hele goeie eerste stap is om te stoppen met roken. In gewone shag die men in de winkel koopt zitten veel stoffen waar we ook aan verslaafd raken. Als we deze onbewerkte tabak gaan roken, kunnen we de verslaving aan ongewilde stoffen alvast vaarwel zeggen. Hierna is het veel makkelijker om te stoppen met roken doordat je echt alleen nog maar hoeft te stoppen met tabak roken.

Voor de mensen die nog niet roken:
Begin er niet aan!

Peter, 03-11-2015 15:26 #5
Hallo ik zie dat het al een poos is geleden dat er op dit artiekel is gereageert en las ook dat v d brink ze ging poten, mijn vraag is weet er ook iemand hoeveel pakjes tabak er in 1 plant zitten, ik heb zelf de nu de turkse rustica zaad bestel en die wil ik eerst binnen gaan kweken. Reactie infoteur, 03-11-2015
Dat zou ik echt niet weten Peter, maar misschien iemand anders?

Dre Timmermans, 16-09-2015 17:04 #4
Tabak telen is een mooi dracht plant voor bijen en een goede bestrijding van de varroa. De imker.

John van Houten, 02-12-2014 15:07 #3
Goede middag. Interessant artikel en gaan zeker de tips opvolgen. Nu heb ik een vraag. Kunt u mij adviseren welke zaden ik moet kopen om zo dicht mogelijk bij de smaak van drum shag te komen?
Ik hoop dat u mij hierover enig advies kan geven.
Met vriendelijke groet
John van Houten Reactie infoteur, 14-01-2015
Op de site van personall tobacco kun je alle info terugvinden. Groetjes Yoan

Rudy, 26-08-2014 15:01 #2
Beste nadat ik een aantal tabaksbladen heb gekweekt wil ik beze kunnen versijden, waar kan ik mij een snijmolen aanschaffen en hoeveel moet ik daar voor betalen?
grt Rudy

Hr V. D. Brink, 11-10-2012 15:28 #1
Wil volgend jaar eens proberen in de volkstuin tabaksplanten te zetten. Er schijnt een tabaks handmolen hiervoor in de handel te zijn. Maar bij wie is zo'n apparaat te krijgen?
Kunt u mij aan een adres helpen? Gaarne een reactie Reactie infoteur, 11-10-2012
Op de volgende link kunt u een tabaksmolen aanschaffen. Even naar beneden scrollen.

Infoteur: Yoan
Laatste update: 29-08-2012
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Reacties: 6
Schrijf mee!