Leren verf spuiten met spuitbussen
Er zijn verschillende mogelijkheden om zelf metaal of plastic te verven. Sommigen gebruiken hiervoor simpelweg een kwast en een blik verf, anderen spuitbussen en weer anderen gebruiken een compressor met een spuitpistool om een goed resultaat te krijgen. Hoewel een kwast het goedkoopste is, is het resultaat ook het minste. Het beste is verf spuiten met een compressor en een verfspuit, echter is dit ook vrij duur. Een goede middenweg is meestal het verven door middel van spuitbussen. Bij het spuiten met spuitbussen is een goede techniek wel essentieel om een goed resultaat te krijgen. Deze techniek wordt hieronder uitgelegd.
Voorbereidingen en schuren
Bij de voorbereidingen voor het spuiten is het belangrijk om te beseffen dat een goede voorbereiding uiteindelijk een groot verschil maakt in het eindresultaat. In de praktijk blijkt dan ook bijna altijd dat de voorbereidingen veel meer tijd in beslag nemen dan het daadwerkelijke spuiten. Zorg dat het materiaal/onderdeel dat gespoten moet worden indien mogelijk losgehaald wordt; dit werkt veel beter en levert een nauwkeuriger resultaat op dan als het vast blijft zitten aan een groter geheel. Schuur daarna het materiaal goed op; eerst met een grovere korrel schuurpapier om uiteindelijk met een steeds kleinere korrel te schuren. Het doel is om het materiaal volledig vlak te krijgen, zonder krassen en dergelijke. Zelfs de kleinste beschadigingen zullen in het uiteindelijke resultaat goed te zien zijn. Het schuren kan zowel nat als droog, hoewel nat schuren vaak een beter resultaat oplevert.
Plamuurpasta of spuitplamuur aanbrengen
De volgende stap, na het schuren, is het plamuren. In veel gevallen zal plamuren niet nodig zijn, maar kleine beschadigingen die niet weg te werken zijn met alleen schuren zullen vaker geplamuurd moeten worden. Als er geplamuurd wordt, hoeft het materiaal niet zo perfect glad te zijn als in de vorige stap is aangegeven; erna wordt toch weer geschuurd. Bij het plamuren zijn er verschillende opties; zo kan er plamuur worden aangebracht met een spatel, maar is er ook spuitplamuur te koop. Spuitplamuur is bij kleinere beschadigingen vaak ideaal, aangezien dit makkelijker werkt dan de plamuur in pastavorm. Bij grotere beschadigingen blijkt toch vaak dat plamuur in pastavorm de enige optie is. Zorg dat er zo min mogelijk plamuur gebruikt wordt; alles wat teveel gebruikt wordt, moet er weer afgeschuurd worden. Zorg er ook voor dat het oppervlakte eerst goed ontvet is, bijvoorbeeld door er met een doek met ammoniak over een te gaan. Wacht vervolgens wel eerst tot het oppervlakte droog is, alvorens tot plamuren over te gaan .
Primer spuiten
Als de plamuur is aangebracht, en goed is uitgehard, is het weer tijd om te schuren. Schuur eerst weer met een grovere korrel het geheel zo glad mogelijk, om vervolgens met een steeds kleinere korrel het oppervlakte perfect glad te schuren. Als dit het geval is kan er verder worden gegaan met de volgende stap; het ontvetten. Ontvet het materiaal goed, door middel van bijvoorbeeld ammoniak of speciale ontvettingsmiddelen die bij verfspecialisten te koop zijn. Het ontvetten gebeurt het beste door middel van een doek die geen stof achterlaat; het uiteindelijke doel is immers dat het met de spuitbussen te spuiten oppervlakte stofvrij, vetvrij en droog is.
Als het oppervlakte geheel stofvrij, vetvrij en droog is, kan er primer aangebracht worden. Zorg ervoor dat hiervoor een goede wind- en stofvrije ruimte beschikbaar is en dat het droog is in die ruimte. Ook een goede temperatuur (minimaal kamertemperatuur) is belangrijk voor een mooi resultaat. Belangrijk is het om ter bescherming van de eigen gezondheid te werken met goede spuitmaskers en handschoenen. Schud de spuitbus met primer zorgvuldig, doe dit even lang als dat er staat aangegeven op de spuitbussen zelf.
Als spuittechniek moet getracht worden om de spuitbus nooit in te drukken als de opening naar het materiaal is gericht; dan komt er in een keer veel verf op het materiaal en dan kan de verf gaan druipen of anderszins verpest worden. Druk altijd iets naast het materiaal de spuitbus in, en maak dan een baan over het materiaal heen. Zorg dat de spuitbus hierbij zo'n 30cm van het materiaal verwijderd is. Maak de banen over het gehele materiaal, met een kleine overlap tussen de banen. Bij het spuiten van deze eerste laag is de verf nog niet dekkend; probeer dit ook niet meteen te doen, want dan kan de verf weer gaan druipen.
Na de eerste laag volgt er een periode waarin de primer moet drogen, er kan niet meteen weer overheen gespoten worden. Op de spuitbus staat meestal aangegeven hoe lang de betreffende primer nodig heeft om goed te drogen voordat de volgende laag gespoten kan worden. Wacht ook zo lang als er staan aangegeven, probeer niets te overhaasten. Bij teveel haast is de kans groot dat al het voorgaande werk voor niets is geweest en er weer opnieuw moet worden begonnen. Als de tijd verstreken is, kan de volgende laag gespoten worden. Maak op die manier minimaal 3 lagen, maar meer mag ook; de primer moet goed dekkend zijn aangebracht op het materiaal, er moet immers ook nog geschuurd worden hierna.
Nu de laatste laag van de primer is aangebracht, moet deze goed uitharden. Ook deze tijd staat op de spuitbus vermeld. Als de tijd verstreken is, kan de primer zeer licht worden opgeschuurd; het doel is om het materiaal weer zo glad mogelijk te maken. Met de primerlaag is het nu goed zichtbaar waar eventuele oneffenheden zitten, zodat die weggehaald kunnen worden. Uiteindelijk moet het materiaal glad zijn en goed in de primer zitten, voordat er begonnen kan worden aan de laklaag.
De laklaag spuiten
Voordat de lak, de eigenlijke kleur, gespoten kan worden, moet het materiaal weer stofvrij, vetvrij en droog zijn. Dit kan wederom door ammoniak, maar ook door andere ontvetters die de primer niet aantasten. Hierna kan begonnen worden met het spuiten van de lak; dit kan wederom op de manier en met de techniek die gebruikt is bij het spuiten van de primer. Ook hier moeten minimaal zo'n drie lagen gespoten worden, maar meer kan ook. Het doel is dat de kleur uiteindelijk goed dekkend is. Spuit liever meer dunnere lagen, dan weinig dikke lagen; bij het spuiten van een dikke laag is de kans groter dat het mislukt door druipen. Let ook op dat de spuitbussen niet geheel leeggespoten worden op het materiaal, stop met spuiten voordat de bus leeg begint te raken. Een bijna lege spuitbus kan gaan spetteren, waardoor het spuitresultaat minder goed is en er spetters opzitten.
Blanke lak spuiten
Uiteindelijk zal er een beschermlaag aangebracht moeten worden over de gespoten laklaag. De gespoten laklaag moet hiervoor wel al goed uitgedroogd zijn. Als dit droog is, kan er met een spuitbus blanke lak gespoten worden. Doe dit ook weer in zo'n drie lagen. De beschermlaag geeft ook een mooi blinkend resultaat; als dit niet de bedoeling is (bijvoorbeeld bij het spuiten van een matte lak) kan er ook gekozen worden voor speciale matte blanke lak, de glans is dan stukken minder. Laat het geheel goed uitharden voordat het materiaal weer terug wordt gezet op het geheel, anders kan de lak zeer makkelijk beschadigd worden.