InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Wreck This Journal
recensie

Wreck This Journal

Wreck This Journal, wat betekent ‘Sloop Dit Dagboek’, is een doe-boek vol opdrachten die je in willekeurige volgorde mag uitvoeren. Het hoeft niet mooi of perfect te zijn, want het boek is gemaakt om te slopen. In Amerika ontstond er een grote gekte rond 'Wreck This journal', en nu is het fenomeenboek van schrijfster Keri Smith ook overgewaaid naar België en Nederland. Je kan helemaal losgaan met kleuren, verven, knippen, plakken,... want het boek MOET stuk.

Allesbehalve een gewoon leesboek

Keri Smith is een Canadese schrijfster/illustrator die voornamelijk boeken schrijft over creativiteit. De bedoeling van haar boek ‘Wreck This Journal’ is dat je opdrachten uitvoert om het boek te slopen. Je wordt dus gedwongen om je creativiteit er volledig op los te laten, want het is allesbehalve een gewoon leesboek. Je gaat, met andere woorden, dus dingen doen die je anders nooit met een gewoon boek zou doen.

Je zou het boek ook wel een verantwoorde uitlaatklep kunnen noemen. Je kan er namelijk op een sociaal verantwoorde wijze frustraties en ongenoegens mee kwijtraken. Mensen worden ook dikwijls geconfronteerd met hun perfectionisme als ze het niet over hun hart krijgen het boek te verminken. Daarom verplicht schrijfster Keri Smith de lezers tot het vernielen van het boek door middel van verschillende opdrachten.

Een aantal van de opdrachten die je moet uitvoeren zijn:

  • Het boek laten vallen van op een bepaalde hoogte. Zoals bijvoorbeeld de bovenste verdieping van een gebouw.
  • Een onafgebroken lijn tekenen.
  • Een manier vinden om het boek te kunnen dragen.
  • Koffie morsen.
  • Het boek meenemen onder de douche.
  • Eén woord steeds opnieuw schrijven.
  • De bladzijden nummeren naargelang je eigen inspiratie.
  • De rug van het boek kraken.
  • Een bepaalde pagina als dartbord gebruiken.
  • Op een bladzijde kauwen.
  • Met het boek gaan wandelen.
  • Het boek als servet gebruiken na een maaltijd.
  • Door verschillende pagina's heen snijden.
  • Iets kleurrijks eten en vervolgens aan een pagina likken.
  • Een vriend vragen om een pagina uit je boek te vernietigen.
  • Je voeten vegen aan een bepaalde bladzijde.

Een unieke ervaring

De opdrachten zijn dus heel uiteenlopend, maar wel leuk, smerig en vooral grappig om uit te voeren. Je mag alles door elkaar heen uitvoeren op de manier zoals jij dat wilt. Het is dus zeker niet alleen weggelegd voor de creatievelingen onder ons, maar vooral voor de mensen die hun wereld willen verbreden en wat roekelozer willen leven. Het resultaat dat je bekomt is vaak verbluffend, en bovendien is het redelijk verslavend om de opdrachten uit te voeren.

Eens je alle opdrachten hebt uitgevoerd zien de pagina's er flink uitgeleefd uit en voel je jezelf heerlijk. Je hebt dan ook een uniek boek in je bezit, iets wat niemand anders heeft. Want iedereen voert de opdrachten op zijn eigen, unieke manier uit. Een voltooid 'Wreck This Journal' ziet er dus zeker nooit twee keer hetzelfde uit.

Volgens Keri Smith zelf is het ergste wat je met dit boek kan doen het ongeschonden in de kast laten staan. Want dat is nu net helemaal niet de bedoeling. "Geef het dan aan iemand die er wél mee aan de slag durft te gaan, breng het terug naar de winkel, verbrand het, gooi het uit je auto of geef het als kauwbot aan je hond." Aldus Keri Smith.

Het merkwaardige is dat veel mensen ook effectief alle opdrachten uitvoeren. Op YouTube kan je bijvoorbeeld filmpjes terugvinden waarin je kan zien hoe mensen verschillende opdrachten uitvoeren. Ook op fora wisselen aanhangers ideeën en tips uit, en tonen ze hun gewreckte journals aan elkaar.

Extra info

‘Wreck This Journal’ is ook verschenen in een Nederlandstalige editie en is uitgegeven door Unieboek/Het Spectrum. Je kan het Nederlandstalige boek bestellen op de website bol.com of kopen in je boekhandel. Vaak kan je het ook vinden in de kledingwinkel 'Urban Outfitters'. De prijs van een 'Wreck This Journal' ligt rond de 12 euro. Van de Engelse editie zijn er ondertussen al meer dan 350.000 exemplaren verkocht.
Gerelateerde artikelen
Een visueel dagboek bijhouden: Iedereen kan art journalen!Een visueel dagboek bijhouden: Iedereen kan art journalen!Art journalen is een vorm van het bijhouden van een visueel dagboek. Niets hoeft, alles mag. Op YouTube zijn ontelbare f…
Jan Terlouw: Koning van KatorenKoning van Katoren is één van de bekendste boeken van Jan Terlouw. Dit boek, bekroond met een Gouden Griffel in 1972, is…
Roamler - geld verdienen door foto's te makenRoamler - geld verdienen door foto's te makenRoamler is een applicatie waarmee je makkelijk en vaak snel geld kunt verdienen door opdrachten uit te voeren. De opdrac…
Spellen voor vrijgezellenfeest van een boekenwurmSpellen voor vrijgezellenfeest van een boekenwurmEen vrijgezellenfeest maak je het liefst zo persoonlijk mogelijk. Als iemand enorm gek is op boeken, kun je verschillend…
Roamler – opdrachten via een app en geld verdienenRoamler – opdrachten via een app en geld verdienenRoamler is een in Nederland opgericht bedrijf dat zich richt op de retail. Bedrijven die wederverkopen aan particulieren…

Reageer op het artikel "Wreck This Journal"

Infoteur: Sarahh
Laatste update: 04-02-2012
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!