InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Stieg Larsson en 'De vrouw die met vuur speelde'
recensie

Stieg Larsson en 'De vrouw die met vuur speelde'

‘De vrouw die met vuur speelde’ is het tweede boek uit de Millennium-triologie van de Zweedse auteur Stieg Larsson. Het is het vervolg op het boek ‘Mannen die vrouwen haten’ en het derde deel heet ‘Gerechtigheid’. Je kunt het boek gerust lezen zonder dat je het eerste werk achter de kiezen hebt, maar om het verhaal over Mikael Blomkvist en Lisbeth Salander helemaal tot zijn recht te laten komen, werk je de meesterwerken best in de juiste volgorde af.

Korte schets boek 1

Mikael Blomkvist en Lisbeth Salander zijn de twee hoofdrolspelers in het verhaal van Larsson. Blomkvist is een journalist met de mentaliteit van een pitbull en Salander is een jong meisje die er frêle uitziet, maar die als extreem goede computerhacker haar op haar tanden heeft. In het eerste boek werken ze samen aan een zaak en redt Salander het leven van de journalist.

Buitenlandse trip

Na de avonturen met Blomkvist besluit Salander er even tussenuit te knijpen. Ze beseft dat ze meer begint te voelen voor de journalist en dat wil ze niet toelaten. Na een kortstondige seksuele relatie snakt ze enerzijds naar meer, maar ze vertrouwt geen mannen en verbreekt elk contact. Blomkvist laat het daar niet bij en probeert haar op allerlei manieren te bereiken. Hij weet echter niet dat Salander niet meer in het land is en na ettelijke pogingen zoekt hij geen toenadering meer.

Tirannieke vaderfiguur

Salander had een heel harde jeugd en daar draagt ze nog steeds de gevolgen van. Het gezin werd geterroriseerd door haar vader en Lisbeth leefde samen met haar zus en moeder in angst. Na een harde confrontatie tussen haar ouders kon ze het niet meer aanzien en besloot ze het heft in eigen handen te nemen. Ze probeerde haar vader neer te steken, maar hij overleefde de aanslag en Salander werd opgesloten. Toen ze terug vrijkwam en de mishandelingen toch nog steeds doorgingen, ondernam ze een nieuwe poging. Nadat haar moeder in het ziekenhuis werd geschopt, stormde Lisbeth haar vader achterna en stak hem in brand. Hij liep heel wat brandwonden op en hij verloor een voet, maar opnieuw had ze haar doel gemist. Ze wilde hem gewoon helemaal uit de weg ruimen...Lisbeth zelf werd geïnterneerd en haar moeder moest opgenomen worden in een verzorgingstehuis. Van die dag af wist Salander dat ze het hier niet bij zou laten en dat ze ooit haar doel wel nog zou bereiken.

Moord op Mia Bergman en Dag Svensson

Jaren later gaat ze opnieuw op zoek naar haar vader. Hij is al een hele tijd verdwenen en Salander weet eigenlijk niet waar te beginnen. Tot ze een tip krijgt via de computer van Blomkvist. Ze leest over een schrijver - Dag Svensson genaamd - die kort geleden bevriend raakte met Mikael en die op zoek is naar een zekere Zala, haar vader. Svensson is een corrupt netwerk op het spoor gekomen en hij wil daarover een boek schrijven. Blomkvist is van plan om het boek samen met Svensson uit te geven en ook wat artikels in zijn blad daarover te schrijven. Salander bezoekt Svensson en zijn vrouw Bergman en probeert te weten te komen wat hij al over Zala weet. De babbel levert echter niet al te veel op en wanneer ze terug thuis komt, ontdekt ze op het nieuws dat de mensen waarmee ze een uur geleden nog koffie zat te drinken, zijn vermoord.

Jacht op Lisbeth Salander

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • 'De vrouw die met vuur speelde' van Stieg Larsson

Reageer op het artikel "Stieg Larsson en 'De vrouw die met vuur speelde'"

Infoteur: Gietje711
Gepubliceerd: 06-11-2011
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!