InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Recensie: Vrouwen met een iq - Herman Brusselmans
recensie

Recensie: Vrouwen met een iq - Herman Brusselmans

In 1995 publiceerde Herman Brusselmans de roman ‘Vrouwen met een iq’. Dit is één van de beste boeken van Brusselmans. De hoofdpersoon van 'Vrouwen met een iq' is een drummer genaamd Herman. De succesvolle band waarin hij speelt heeft de fascinerende naam 'Foaming Vomit'. Herman lijkt zich totaal niet thuis te voelen in de popmuziekwereld. Zijn levensvisie is nihilistisch: hij lijkt ervan overtuigd te zijn dat het gehele bestaan zinloos is. Herman heeft een vriendin genaamd Eva, maar dat weerhoudt hem er niet van om talloze affaires met andere vrouwen te hebben.

Hobby

De hoofdpersoon van dit boek heeft een opvallende hobby: hij spaart het as van sigaretten. Hij bewaart zijn verzameling in zijn diepvriezer. Een groot deel van die verzameling bestaat uit het as van zijn eigen sigaretten, maar hij vraagt bijvoorbeeld ook weleens aan een ober, of hij al het as uit de asbakken van het restaurant mag hebben.

Dialogen

In dit boek leefde Brusselmans weer eens zijn enorme talent als schrijver van dialogen uit. Een aantal gesprekken in dit boek behoren tot de meest hilarische gesprekken uit de Nederlandstalige literatuurgeschiedenis.

Oordeel

'Vrouwen met een iq' is één van de allerbeste satires over de wereld van de popmuziek, die ik ooit heb gelezen. Op sublieme wijze maakt Brusselmans de vele poseurs belachelijk die deze lege glamourwereld bewonen. Daarnaast is het boek stilistisch gezien ook verschrikkelijk goed geschreven, waardoor het leest als een sneltrein. De kwaliteit van dit boek plus de opvallende titel, hebben ervoor gezorgd dat dit één van de best verkochte romans van Herman Brusselmans is.

Aanrader

‘Vrouwen met een iq’ is zeker een aanrader voor iedereen die nog nooit een boek van Brusselmans heeft gelezen en graag kennis wil maken met het werk van deze Vlaamse literaire held.

Schrijver

Herman Brusselmans werd op 9 oktober 1957 geboren in Hamme. Midden jaren tachtig brak hij door als schrijver. Brusselmans en zijn generatiegenoot Tom Lanoye presenteerden zich in die tijd als de mooie jonge oppergoden van de Vlaamse Letteren. Veel boeken van Brusselmans gaan over dezelfde onderwerpen als ‘Vrouwen met een iq’: verveling, seks en de zinloosheid van het bestaan.

Gegevens

  • Titel: Vrouwen met een iq
  • Auteur: Herman Brusselmans
  • Uitgeverij: Prometheus
  • Pagina’s: 192 pagina’s

Bundel

Twee jaar na de eerste druk van ‘Vrouwen met een iq’ verscheen het boek ‘Ook eenzamen mensen vervelen zich’. In dit boek zijn twee meesterwerken van Brusselmans gebundeld: ‘Vrouwen met een iq’ en ‘Het oude nieuws van deze tijden’.

Gegevens

  • Titel: Ook eenzame mensen vervelen zich
  • Bevat: ‘Het oude nieuws van deze tijden’ en ‘Vrouwen met een iq’.
  • Auteur: Herman Brusselmans
  • Uitgeverij: Prometheus
  • Pagina’s: 361

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wie is Herman Brusselmans en waarom - Ed van Eeden e.a. - Prometheus
  • Vrouwen met een iq - Herman Brusselmans - Prometheus

Reageer op het artikel "Recensie: Vrouwen met een iq - Herman Brusselmans"

Infoteur: Fjodorboekanski
Laatste update: 28-01-2013
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Herman Brusselmans
Recensies…
Schrijf mee!