recensie

Boekrecensie: Reuzenpanda (reeks Dieren in gevaar)

Boekrecensie: Reuzenpanda (reeks Dieren in gevaar) In de reeks Dieren in gevaar kun je van alles lezen over zeldzame diersoorten. Waar ze leven en waarom ze met uitsterven worden bedreigd. Hoeveel reuzenpanda’s zijn er nog op de wereld en kunnen wij mensen helpen om deze dieren te redden? Het boek is geschikt voor kinderen vanaf een jaar of zes tot ongeveer tien jaar.

Gegevens van het boek

  • Titel: Dieren in gevaar: Reuzenpanda
  • Oorspronkelijke titel: Giant panda
  • Tekst: Rod Theodorou
  • Vertaald uit het Engels door: T. Dijkhof
  • Uitgeverij: Nederlands Taalgebied Ars Scribendi bv, Etten-Leur
  • Gepubliceerd: 2000 (Engeland), 2005 (Nederland)
  • Aantal pagina’s: 32
  • ISBN: 90 5566 108 2
  • Geschikt voor: kinderen vanaf circa zes jaar tot tien jaar
  • Prijs: iets minder dan 10 euro

De inhoud van het boek

In dertien hoofdstukken wordt uitleg gegeven over de reuzenpanda:
  1. Dieren in gevaar: Over de hele wereld zijn meer dan 10.000 diersoorten in gevaar.
  2. Wat zijn reuzenpanda’s?: reuzenpanda’s zijn grote zoogdieren die leven in de bergen van China, waar de juiste plantensoorten groeien waarvan de panda’s leven. Eerst dachten wetenschappers dat reuzenpanda’s hoorden bij de familie van de beren, nu denken ze dat ze een eigen familie vormen en nauwer verwant zijn aan wasberen dan aan beren.
  3. Hoe zien reuzenpanda’s er uit?: reuzenpanda’s zien er uit als beren. Ze hebben een dikke, zwart met witte vacht en een korte staart. Reuzenpanda’s kunnen heel goed zien en ze hebben sterke kaken en tanden.
  4. Waar leven reuzenpanda’s?: ze leven nog maar in zes kleine gebieden in China in berggebieden.
  5. Wat eten reuzenpanda’s?: ze eten vooral bamboeplanten. Bamboe is niet erg voedzaam daarom moet de reuzenpanda wel tien tot zestien uur per dag eten om fit te blijven.
  6. De baby’s van reuzenpanda’s: reuzenpanda’s zijn erg schuw, ze leven graag alleen. Alleen laat in het voorjaar of vroeg in de zomer komen de mannetjes en vrouwtjes bij elkaar om te paren. De jongen worden drie tot vijf maanden daarna geboren, meestal in een nest onder de grond.
  7. Zorgen voor de jongen: de welpen drinken ongeveer zes maanden melk bij hun moeder. Na drie maanden lopen ze rond, na een jaar kunnen ze voor zichzelf zorgen. Reuzenpanda’s worden in het wild tussen de zeventien en de twintig jaar oud.
  8. Bijzondere kenmerken: de reuzenpanda heeft aan beide voorpoten een speciaal bot, dat gebruik hij als een soort duim om de bamboe die hij eet vast te houden. Vroeger heeft de reuzenpanda wel vlees gegeten, maar hij eet al heel lang planten. Heel soms eten ze kleine zoogdieren, vissen en vogels.
  9. Hoeveel reuzenpanda’s zijn er? : honderd jaar geleden waren er nog heel veel reuzenpanda’s in China, nu nog maar heel weinig in het wild. Ze leven nu voornamelijk in speciale beschermde gebieden/reservaten.
  10. Waarom is de reuzenpanda in gevaar?: reuzenpanda’s zijn in gevaar door de mensen. Ze komen in vallen terecht die eigenlijk bedoeld zijn om andere dieren te vangen. Er zijn ook jagers die de panda’s doden voor hun vacht. Ze zijn ook in gevaar omdat hun leefgebied wordt verwoest.
  11. Hoe wordt de reuzenpanda geholpen?: Milieubeschermers werken samen om de panda’s in de reservaten te beschermen.
  12. Feiten en cijfers
  13. Bedreigde dieren

Na deze hoofdstukken volgen de volgende items:
  • Verklarende woordenlijst
  • Register

De tekst en de illustraties

Op de voorkaft een foto van een reuzenpanda, hij zit tussen het groen. De titel staat in royale letters in een knalgele kleur. Rechtsboven zie je staan Dieren in gevaar, rechtsonder de tekst mijn eerste docu-boek. Op de achterkant kun je lezen wat je van het boek kunt verwachten, elk deel uit de reeks bevat: prachtige foto’s en tekeningen, eenvoudige informatieve tekst, een overzicht van bedreigde dieren en een woordenlijst en een register. Natuurlijk veel foto’s van pandaberen in dit boek maar ook van een blauwe vinvis, een zwarte neushoorn en een Bengaalse tijger. Op iedere pagina vind je minstens één illustratie. De achtergrond is half geel, half groen. De titel van ieder hoofdstuk staat in het gele gedeelte, de rest van de tekst in het groen gedeelte. Zwarte letters, royaal formaat, zeer goed leesbaar.
Gerelateerde artikelen
recensieRecensie: De Gruffalo (prentenboek)De Gruffalo is een prentenboek dat gaat over een muisje die opgegeten dreigt te worden door alle dieren in het bos maar…
Wandelende tak uit de reeks Kleine beestjesrecensieWandelende tak uit de reeks Kleine beestjesHet boek met de titel Wandelende tak behoort tot de reeks Kleine beestjes van uitgeverij Ars Scribendi. In het boek kun…
recensieBoekrecensie: Vijf Bijbelse persoonlijkheden – Elie WieselIn 'Vijf Bijbelse persoonlijkheden' beschrijft Elie Wiesel – Jozua, Saul, Elia, Jeremia en Jona. Wiesel stelt deze Bijbe…
Boekrecensie: Het gevaar (van kerncentrales) – Jos VandeloorecensieBoekrecensie: Het gevaar (van kerncentrales) – Jos VandelooBoekbespreking: Het gevaar – Jos Vandeloo. In deze tijd met de nucleaire ramp in Japan is het boek ‘Het gevaar’ van Jos…

Boekrecensie: De kleine Marianne (over adoptie)recensieBoekrecensie: De kleine Marianne (over adoptie)Het boek De kleine Marianne gaat over een meisje van vier, ze is geadopteerd toen ze een half jaar oud was. Marianne is…
Druk kind in de klas: Mats is druk in zijn hoofdrecensieDruk kind in de klas: Mats is druk in zijn hoofdDruk kind in de klas is een boek uit de serie Kijk en beleef. Dit zijn kijk, lees- en vertelboeken die gebruikt kunnen w…
Bronnen en referenties
  • Dieren in gevaar: Reuzenpanda (ISBN 90 5566 108 2)

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Reuzenpanda (reeks Dieren in gevaar)"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: April 2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!