InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Een keukenmeidenroman of The Help van Kathryn Stockett
recensie

Een keukenmeidenroman of The Help van Kathryn Stockett

Zelden gebeurt het dat een debuut zo'n impact heeft op de literaire wereld en zelfs ook Hollywood verovert. Kathryn Stockett snijdt een gevoelig Amerikaans thema aan op een manier die zowel gevoelig, grappig als dramatisch is. Een rijke combinatie die onmisbaar is in een goed boek!

Kathryn Stockett

Stockett was al veertig toen haar eerste roman uitkwam maar het was direct een schot in de roos. Omdat haar boek gaat over het Mississippi van de jaren zestig was er wat research nodig om tot een goed boek te komen. Gelukkig kon ze ook putten uit haar eigen jeugd. Zelf leefde Stockett ook met een zwarte huishoudhulp die ook grotendeels instond voor de opvoeding van haar en haar broers. Toen vond ze het perfect normaal maar toen ze zelf inzag dat de manier waarop deze zwarte huishoudsters behandeld werden niet normaal was begon ze zich schuldig te voelen. Ze ging op zoek naar het leven van deze vrouwen vanuit hun oogpunt en probeerde dit in een origineel concept te verwerken. Ze vergeet ook haar eigen hulp niet en wijdt haar epiloog dan ook aan Demetrie, die haar jarenlang verzorgde.

Inhoud en schrijfstijl van "The Help" : isbn: ISBN 9780399155345

Het verhaal van het boek zit eigenlijk heel rechtlijnig in elkaar. We volgen verschillende zwarte keukenmeiden bij rijke blanke dames in Mississippi rond de jaren zestig, toen de rassenstrijd nog niet volledig over was. Tegen een achtergrond van een strijdende Martin Luther King wordt duidelijk in welke omstandigheden deze vrouwen aan het het werk gezet werden. Eén jonge blanke vrouw, Skeeter, keert terug van de universiteit en ambieert geen gezin zoals haar vriendinnen maar wil journalist worden. Als haar beste vriendin een petitie opstart om de zwarte vrouwen een aparte wc te geven zodat ze niet in hun blanke badkamers moeten gaan begint Skeeter te beseffen dat er dingen goed mis zijn. Deze vrouwen zorgen voor hun kinderen en het huishouden maar worden te weinig betaald en ondermaats behandeld. Samen met Aibileen en Minny, twee huishoudhulpen begint ze met het optekenen van hun verhaal. Maar ook haar eigen verdwenen huishoudhulp speelt in haar achterhoofd. Daarbij komt ook dat de de plannen van Skeeter en AIbileen niet gekend mogen zijn omdat er nog steeds een duidelijk grens tussen zwart en blank is die ze niet publiekelijk mogen overschrijden.

Hoewel het verhaal nogal zwaar klinkt is het boek toch geen echt drama. We zien ook hoe de huishoudsters houden van "hun" blanke kinderen, hoe ze hun"white ladies" helpen en hoe ze hun eigen kinderen opvoeden. We volgen Skeeter in haar zoektocht en zien de reacties van haar blanke vriendinnen als die voelen dat er iets aan de gang is. Sommige stukken zijn zwaar maar het geheel leest vlot en zindert na op een goede manier.

Stockett kiest voor een meervoudig vertelperspectief zodat we afwisselend Minny, Skeeter en Aibileen aan het woord zien komen. Dit zorgt voor vaart in het boek en houdt het ook afwisselend genoeg. Het is boeiend om de visie van een progressieve blanke vrouw naast en doodgezwegen zwarte meid te horen. Wie kan leest het boek best in het Engels omdat Stockett haar best deed om het dialect van de zwarte dames uit Mississippi goed te benaderen, wat bijdraagt aan de sfeer van het boek. Het boek is ook vertaald naar het Nederlands onder de naam "Een Keukenmeidenroman".

Verfilming van "The Help"

Vrij snel na de publicatie werden de rechten van het boek verkocht en ondertussen speelt de film in de Verenigde Staten van dit voorjaar al in de zalen. In België en Nederland moeten we nog even wachten op de release. De film was ondertussen een groot succes aan de kassa en een hoop jong talent kreeg een kans in deze film.

De hoofdrol van Skeeter is weggelegd voor de actrice Emma Stone. Bij ons best bekend van de film Superbad maar in Hollywood druk op weg om een belangrijke actrice te worden. Andere actrices zijn Sissy Spacek in een kleine rol, Viola Davis als Aibileen en Bryce Dallas Howard als de boosdoener in de film. Howard speelt de rol van Hilly Holbrook, de blanke dame die het voor het zeggen heeft en niets wil horen van de boodschap van Martin Luther King. Een hele andere rol dan waar we haar normaal in zien (Spiderman, Eclips,..) maar één die ze naar eigen zeggen leuk vond om te spelen.

Wie het boek gelezen heeft zal alvast niet kunnen wachten om te zien of de film ook voldoet aan de hoge verwachtingen!

Lees verder

© 2011 - 2019 Slls1984, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De schrijfster Kathryn Stockett en haar boek 'De hulp'De schrijfster Kathryn Stockett en haar boek 'De hulp'Kathryn Stockett is de schrijfster van het boek “The Help” uit 2010, wat in het Nederlands is uitgegeven onder de titel…
recensieBoekbespreking: Een keukenmeidenromanDe titel van deze debuutroman van Kathryn Stockett kan misleidend zijn. Wie een boek over allerlei 'oppervlakkige' huish…
Werken als huishoudelijke hulpWerken als huishoudelijke hulpEr is een grote vraag naar huishoudelijke hulp. Het beroep van schoonmaakster is erg toegankelijk waardoor veel mensen d…
Bronnen en referenties
  • http://www.imdb.com/title/tt1454029/
  • http://www.kathrynstockett.com/

Reageer op het artikel "Een keukenmeidenroman of The Help van Kathryn Stockett"

Infoteur: Slls1984
Gepubliceerd: 22-09-2011
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!