InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: De huisarts die liever stukadoor was
recensie

Boekrecensie: De huisarts die liever stukadoor was

Boekrecensie: De huisarts die liever stukadoor was Veel mensen komen op een bepaald moment in hun loopbaan voor de keuze te staan of ze nog wel met hun huidige werk verder willen. In dit boek worden 19 verhalen verteld van mensen die een grote carrièreswitch hebben gemaakt.

Gegevens

  • Titel: De huisarts die liever stukadoor was - Handboek voor carrièreswitchers
  • Auteurs: Manon Sikker en Marion Witter
  • Uitgeverij: Bert Bakker
  • Jaar: 2008
  • ISBN: 978-90-351-3265-8

Inhoud boek

Er zijn verschillende redenen om een carrièreswitch te overwegen. Je kunt werkloos raken en daardoor gedwongen worden om na te denken over wat je wilt gaan doen met je loopbaan. Maar je kan ook een goedbetaalde baan hebben waar je niet gelukkig mee bent. Dat laatste is eigenlijk het geval bij alle mensen die in dit boek worden omschreven.

Dit boek laat zien dat een carrièreswitch in de meeste gevallen niet van een leien dakje gaat. De meeste personen in dit boek hadden een zeer goed betaalde baan en zijn er na hun switch financieel een stuk minder goed uit gekomen. Sommigen zijn weer een opleiding gaan doen, waar veel tijd en energie in gestoken moest worden. En daarnaast komt ontevredenheid over het werk vaak niet alleen. Vaak is er ontevredenheid over meerdere aspecten in het leven, waardoor het gevoel dat er iets moet veranderen sterker wordt. Een aantal personen in dit boek kregen daardoor in de periode van hun loopbaanverandering ook nog een scheiding of relatiebreuk te verwerken. Uiteindelijk is iedereen goed terecht gekomen en zijn ze allemaal veel gelukkiger dan in hun oude baan.

Er zit een duidelijke trend in de gevallen die omschreven worden in dit boek. De meesten hadden een goede baan in het bedrijfsleven en zijn daarna voor zichzelf begonnen om van hun hobby hun werk te maken. Zo is er een man bakker geworden, een andere man fotograaf, een vrouw is masseuse geworden met een eigen welness center, een andere vrouw is een hondenschool begonnen en weer een andere vrouw is kookles gaan geven en kookboeken gaan maken, geïllustreerd met haar eigen tekeningen. Natuurlijk is er ook een uitzondering: een vrouw die in de kunstsector werkte en daarna jurist is geworden.

Persoonlijke mening

Ik vind zelf de subtitel niet kloppen. Het zijn een aantal persoonlijke verhalen, maar het is zeker geen handboek. Door de persoonlijke verhalen is het wel een inspirerend boek. Als je twijfelt over een carrièreswitch, dan zou dit boek je wel over de streep kunnen trekken. Dat vind ik tegelijkertijd ook een tekortkoming van het boek. Eigenlijk worden er alleen succesverhalen verteld. In een aantal verhalen komt wel naar voren dat het geen gemakkelijke weg is geweest, bijvoorbeeld dat studeren in het buitenland waar je niemand kent en de taal slecht spreekt heel eenzaam kan zijn. Maar uiteindelijk lopen alle verhalen goed af. Sommigen gaan er financieel op achteruit, maar ze worden allemaal gelukkiger. Ik zou het boek interessanter hebben gevonden als er ook verhalen in zouden staan van mensen bij wie het niet goed uit heeft gepakt. Ik ben ervan overtuigd dat die er ook zijn en dat zou een realistischer beeld geven.
© 2011 - 2019 Domi83, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Boekrecensie: De huisarts die liever stukadoor was"

Infoteur: Domi83
Laatste update: 27-07-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!