InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Waarom moet ik regelmatig sporten?
recensie

Boekrecensie: Waarom moet ik regelmatig sporten?

Boekrecensie: Waarom moet ik regelmatig sporten? Sporten is zeer belangrijk voor kinderen, in dit boek wordt uitleg gegeven waarom. Elf vragen over dit onderwerp worden behandeld zoals welke vorm van beweging het beste is, waarom sporten soms pijn doet en wat je kunt doen als een teamsport je niet ligt. Het boek is geschikt voor kinderen vanaf circa negen jaar.

Gegevens van het boek

  • Titel: Waarom moet ik regelmatig sporten?
  • Oorspronkelijke titel: Why should I get off the sofa?
  • Tekst: Louise Spilsbury
  • Vertaald uit het Engels door: Anja De Lombaert
  • Illustraties: Kamae Design Ltd
  • Uitgeverij van de Nederlandse uitgave: Nederlands Taalgebied Ars Scribendi bv, Etten-Leur
  • Gepubliceerd: 2003 (Engeland), 2009 (Nederland)
  • Aantal pagina’s: 32
  • ISBN: 978 90 5566 394 1
  • Geschikt voor: kinderen vanaf negen jaar

De inhoud van het boek

In dit boek worden elf vragen over het onderwerp beantwoord:

1. Waarom moet ik van de bank komen?

Als je te lang op de bank blijft hangen zal alle energie uit je lichaam verdwijnen. Als je beweegt worden je spieren sterker. Als je veel eet en niet beweegt dan slaat je lichaam energie op als extra vet en zal dit voor extra gewicht zorgen. Bewegen geeft een positief gevoel door de endorfine die het lichaam vrijgeeft. Sporten geef vaak ook meer zelfvertrouwen.

2. Waarom is te weinig bewegen ongezond?

Als je niet fit bent, werkt je lichaam en ook belangrijke lichaamsfuncties niet zoals het hoort.

3. Welke vorm van beweging is het beste?

De beste vorm van beweging is de sport die je het liefste doet. Het is namelijk van groot belang dat je regelmatig zult sporten. Je kunt het beste verschillende sporten doen om zowel je kracht, je uithouding en je lenigheid te verbeteren. Voordeel van een teamsport is dat je leert samenwerken, je deelt samen successen en teleurstellingen.

4. Waarom moet ik eerst opwarmen?

Opwarmingsoefeningen verkleinen de kans op spierverrekkingen.

5. Waarom is een cooling down belangrijk?

Van sporten krijg je het warm en als je plotseling stopt, kun je het koud krijgen en mogelijk een verkoudheid oplopen. Door rustig af te bouwen, koel je langzaam af.

6. Hoe vaak moet ik aan sport doen?

Probeer ten minste twee- tot driemaal per week twintig tot dertig minuten aërobe oefeningen te doen. De gymlessen op school en het voetballen op het schoolplein tellen ook mee. Beweging moet je langzaam opbouwen!

7. Waarom is goede sportkleding belangrijk?

Door juiste kleding kun je beter bewegen en wordt je lichaam ook beter beschermd tegen schokken.

8. Moet ik speciale voeding eten?

Wat je nodig hebt is een gezonde en gevarieerde voeding, zodat je voldoende energie hebt.

9. Waarom doet sporten soms pijn?

Pijn is een manier van het lichaam om te vertellen dat er iets mis is. Voel je pijn tijdens het sporten laat het onderzoeken. Als je lang niet aan sport hebt gedaan kunnen de spieren de eerste keer pijn doen. Door het masseren van de spieren en voorzichtig te rekken gaat het meestal iets beter. Als de pijn na enkele minuten niet verdwijnt vraag dan raad aan een volwassene. Ook hulp vragen bij duizeligheid of hoofdpijn. In dit hoofdstuk vind je ook informatie over hoe je pijn kunt voorkomen.

10. Wat als een teamsport mij niet ligt?

Teamsport is leuk, maar er zijn ook andere manieren om fit te blijven.
Ga je alleen sporten houd het dan veilig. Zeg altijd tegen een volwassene wat je gaat doen en waar, speel niet op straat (verkeer), praat niet met vreemden en ga op tijd naar huis.

11. Wat als het buiten regent?

Ook binnen kun je volop bewegen, ga dansen of doe gymoefeningen. Je kunt ook gaan sporten in een sporthal, denk aan fitnessen, zwemmen, vechtsporten, schaatsen.

Na deze hoofdstukken volgen nog enkele items:

  • Weetjes over beweging
  • Verklarende woordenlijst
  • Meer informatie (websites: www.sport.nl en www.voedingscentrum.nl)
  • Register

De tekst

De inhoudsopgave laat in een oogopslag zien wat er in dit boek behandeld wordt. Het zijn compacte hoofdstukken, tussen de twee en de vier bladzijden. Woorden die in de tekst vet staan worden in de woordenlijst uitgelegd. Geen lange zinnen in dit boek, de tekst is voor kinderen vanaf negen jaar goed te volgen.

De illustraties

De tekst leest heerlijk weg, maar foto’s en illustraties maken het boek helemaal af. Bij iedere foto staat informatie in een lila kader.

Mijn mening

Ik vind het een zeer informatief boek. Tekst en illustraties zijn perfect gecombineerd, de aandacht zakt zeker niet weg tijdens het doornemen van dit boek. Dat bewegen belangrijk is weten we allemaal, maar dit boek maakt het helemaal duidelijk. Een aanrader voor kinderen vanaf negen jaar, maar ook een prima boek voor volwassenen.
Gerelateerde artikelen
Jeuk na het sportenJeuk na het sportenHeb je jeuk na het sporten? Bijvoorbeeld aan je benen, je buik, of onder je sportkleding? Kom achter de mogelijke oorzak…
11 redenen waarom sporten zo goed is11 redenen waarom sporten zo goed isSporten heeft een positieve invloed op ons lichaam. Niet alleen is het goed voor de algehele gezondheid, maar het heeft…
Endorfine aanmaken, hoe doe je dat?Endorfine aanmaken, hoe doe je dat?Endorfine is een stof die door het lichaam wordt aangemaakt om pijn te onderdrukken, de eigenschappen van deze lichaamse…
Slaap: Beter slapen door sporten en bewegenSlaap: Beter slapen door sporten en bewegenSporten en bewegen zorgen ervoor dat je beter kunt slapen. Regelmatig bewegen bevordert snel inslapen en een diepere sla…
De warming-up en cooling-down voor de hondDe warming-up en cooling-down voor de hondNiet alleen voor mensen is het belangrijk de spieren los te maken en op te rekken voor het sporten. Voor honden is het m…
Bronnen en referenties
  • Waarom moet ik regelmatig sporten? (ISBN 978 90 5566 394 1)

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Waarom moet ik regelmatig sporten?"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 27-04-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!