recensieMet andere ogen, door Gilles Tibo
Een prentenboek voor kinderen vanaf circa vijf jaar over een jongetje dat blind is. Matthijs kan niet zien maar andere dingen kan hij juist weer heel goed zoals ruiken, voelen, proeven en horen. Je kunt het boek aanschaffen voor ongeveer veertien euro. De tekst is geschreven door Gilles Tibo, de illustraties zijn gemaakt door Zaü.
Inhoud artikel
Over de schrijver, Gilles Tibo
Hij is geboren in 1951 en al op jonge leeftijd ontdekte hij zijn passie voor tekenen (en lezen) van strips zoals Kuifje en Asterix. De aanzet voor een carrière als illustrator was het enthousiasme van klasgenoten nadat hij op zijn vijftiende een ministrip verspreidde in zijn klas. Gilles Tibo heeft meer dan zeventig kinderboeken geschreven en geïllustreerd. Ook heeft hij vele posters en zeefdrukken voor theater gemaakt en culturele evenementen. De auteur woont in Montreal.
Over de illustrator, Zaü
Zijn echte naam is of Zaü Langevin of Andre Langevin, beide namen kwam ik tegen op internet. Hij is een Frans kunstenaar, geboren op 25 april 1943 in Rennes. Zaü heeft veel boeken geïllustreerd voor jongeren.
Aandacht en respect voor andere mensen staan hoog in het vaandel bij de illustrator. Zijn inspiratie haalt hij uit zijn reizen.
Gegevens van het boek
- Titel: Met andere ogen
- Oorspronkelijke titel: Les yeux noirs
- Tekst: Gilles Tibo
- Vertaald uit het Frans door: Ineke Ris
- Illustraties: Zaü
- Uitgeverij: De Vier Windstreken
- Gepubliceerd: 2005
- Genre: kinderboek, prentenboek
- Aantal pagina’s: 28
- ISBN: 90 5579 793 6
- Geschikt voor: kinderen vanaf vijf/zes jaar
Het verhaal Met andere ogen
Het jongetje Matthijs is blind geboren, hij is nooit bang in het donker, het is altijd donker voor hem. Hij kan niet zien, maar wel heel goed horen, voelen, ruiken en proeven. Als hij ’s ochtends wakker wordt kan hij niet zien wat voor weer het is, maar hij kan dit wel horen. Bij warm weer hoort hij de vogels zingen, de lucht voelt warm aan en hij ruikt de geur van bloemen. In zijn hoofd/hersens heeft hij een plattegrond zitten van het huis waar hij samen met zijn ouders woont, zo weet hij precies waar alles is. Matthijs voelt dat zijn vader zich heeft geschoren en hij ruikt dat zijn moeder een nieuwe zeep heeft gebruikt. Zijn ouders vertellen hem dat hij nog vier dagen moet wachten op zijn verrassing. Matthijs denk er de hele dag aan, maar op school moet hij ook hard werken, hij leert braille. De letters van braille bestaan uit bobbeltjes op papier, de letters leest hij met zijn vingertoppen. Zaterdag is het eindelijk tijd voor de verrassing. Matthijs mag een jong hondje uitzoeken. Hij kan de pups niet zien, maar toch kiest hij de mooiste uit: het zachtste en vrolijkste hondje.
Achterin het boek, na het verhaal, vind je extra informatie.
De tekst van het boek is ook opvraagbaar in braille, als gesproken woord en in grote letter. Uitleg over de belangrijke rol van de computer in het leven van een slechtziende of blinde. Verder informatie over braille en er is een
stukje papier in het boek geplakt
met brailletekens.
De tekst en de illustraties
- Op de voorkant zie je Matthijs, een jongetje met opvallende rode krullen en gitzwarte ogen. Titel (Met andere ogen) en afbeelding maken nog niet direct duidelijk waar het verhaal over zal gaan, maar de tekst achterop het boek wel. De prachtige krijttekeningen in het boek beslaan allemaal een dubbele pagina, er is gebruik gemaakt van warme kleuren. Wat je in de tekst leest wordt heel mooi uitgebeeld in de tekeningen. Ook de dingen die Matthijs in gedachten ziet, zoals de vogels waar hij aan denkt tijdens het buitenspelen zie je terug op de tekening die bij deze tekst hoort.
- Bij iedere illustratie hoort tekst, het gaat om ongeveer zes/zeven zinnen per keer. Gilles Tibo heeft gekozen voor korte krachtige zinnen. Soms wel moeilijke woorden voor kinderen van vijf/zes jaar maar het is leuk om deze uit te leggen zoals: ogen zo zwart als kool, plattegrond, braille, scharnieren. Het verhaal is geschreven in de ik-vorm.
Een fragment uit het boek
Ik word wakker. Ik druk mijn knuffelbeer dicht tegen me aan.
Zijn hartje doet tik… tik… Hij doet slaperig een oog open en
zegt gapend: "Het is mooi weer. Het licht schijnt door de
gordijnen heen. Al je speelgoed schittert in de zon".
Dat weet ik best. Dat weet ik, omdat de vogels uit volle borst
zingen. Omdat de lucht al warm aan het worden is. En omdat
de geur van bloemen mijn kamer in zweeft. En dat gebeurt
altijd als het mooi weer is.
Ik stap uit mijn bed. Er gaat een geheim laatje open in mijn
hersens. Daarin bewaar ik een plattegrond van ons huis.
Zo weet ik precies waar alles is.
Met andere ogen
In dit boek wordt op een mooie en goede manier uitgelegd wat iemand die blind is niet kan, maar de nadruk wordt gelegd op wat iemand juist wel kan. Matthijs kan niet zien maar wel heel goed horen, voelen, ruiken en proeven. Hij vertelt hoe hij ’s ochtends weet dat het mooi weer is, hij hoort de vogels, voelt de warme lucht en ruikt bloemen. Zijn knuffelbeer kan praten en vertelt hem dat het licht door de gordijnen schijnt en dat zijn speelgoed glinstert in de zon, maar Matthijs kan het dus op een andere manier merken als het een warme dag wordt. Het verhaal kent een mooie opbouw. Na uitleg over wat de blindheid voor invloed heeft op het leven van Matthijs, er wordt ook verteld over braille, wordt het verhaal afgesloten met een zeer leuke gebeurtenis. Matthijs mag een hondje uitkiezen, hij kan de pups niet zien, maar hij kiest het zachtste, vrolijkste hondje. Hij kan dan niet met zijn ogen zien, maar met 'andere ogen'. Na het verhaal volgt informatie over braille, en er is een stukje papier met brailletekens in het boek aangebracht. Zo kan een kind ervaren hoe dit aanvoelt. Ik vind dit boek een aanrader!