InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Krachtmeting - Loes Den Hollander
recensie

Boekrecensie: Krachtmeting - Loes Den Hollander

Het boek

TitelKrachtmeting
AuteurLoes den Hollander
TaalNederlands
Pagina's112
ISBN9789061125983
Druk1e druk 01-04-2010
UitgeverKarakter Uitgevers BV

Inhoud

Al in het eerste hoofdstuk wordt TV-persoonlijkheid Fons Mascini vermoord. Door zijn agressieve manier van mensen interviewen had hij ongetwijfeld vele vijanden, maar de vraag is wie er zo ver gaat om hem te vermoorden. Zijn vrouw Eva heeft haar eigen ideeën over wie erachter zit en wat de motieven zijn. Ze houdt echter angstvallig haar mond dicht en spreekt haar vermoedens niet uit naar de politie. Ze wil echter de dader persoonlijk ontmaskeren en bedenkt een plan. Echter, als Eva plotseling ook bedreigd wordt en de dader blijkbaar ook achter Eva zit, loopt het toch allemaal net wat anders dan verwacht.

Beoordeling

De schrijfstijl van Loes den Hollander is prettig, het leest lekker weg. Het eerste hoofdstuk beschrijft direct de moord op Fons Mascini, zodat de lezer direct midden in het verhaal gegooid wordt. Het wordt op een dusdanige manier geschreven, dat er direct een bepaalde spanning gecreëerd wordt. Echter, later blijkt dat er bewust dingen weggelaten zijn, waardoor het voelt alsof de schrijfster 'vals speelt'. Het boek wordt naar de sterke opening echter niet op dezelfde manier voortgezet.

De focus van het boek ligt direct op de vrouw van Fons, Eva, en hoe zij de dagen direct naar de moord beleefd en doorbrengt met haar familie. Hoewel het boek geschreven is vanuit de handelingen en gedachtes van Eva, is er op een of andere manier toch een afstand met de hoofdpersoon. Het voelt een beetje onwerkelijk allemaal en de relaties met andere familie leden en kennissen zijn niet direct duidelijk. Hoewel dit natuurlijk bij het genre hoort, is dit licht overdreven en stoort het enigszins.

Het is een mini-thriller, wat betekent dat het verhaal in enkel 100 pagina's verteld moet worden. Dit doet het verhaal geen goed. De inleiding is net iets te lang, maar vertelt juist net iets te weinig. Pas halverwege wordt het duidelijk dat de moordenaar het ook op Eva gemunt heeft en wordt de spanning opgevoerd. Daarna volgen gebeurtenissen, die normaal gesproken ingrijpend zijn en uitgebreid behandeld zouden worden, zich in rap tempo op. Het probleem is dat er te snel over bepaalde dingen heen wordt gestapt, waardoor ze niet echt aangrijpen. Het einde is verrassend, zoals je verwacht bij boeken uit dit genre. Echter, zoals al eerder aangegeven, is de ontknoping gebaseerd op gebeurtenissen die eerder in het boek bewust zijn weggelaten. Zelfs de oplettende lezer had dit niet kunnen zien aankomen en daardoor voelt het een beetje als vals spelen.

Conclusie

Hoewel er heel wat aan te merken is op dit korte verhaal van Loes den Hollander, is het zeker de moeite waard om te lezen. Het is goed te merken dat Loes den Hollander normaal gesproken boeken van een normale lengte schrijft. Het is een volwaardig thriller verhaal en het is jammer dat dit in ruim 100 pagina's is gepropt. Toch leest het lekker weg en word je, zoals dat in een echte thriller hoort, meerdere malen op het verkeerde been gezet en wordt er afgesloten met een verrassende ontknoping. Al met al een ruime voldoende, maar niet de topper waar ik op gehoopt had.
© 2010 - 2019 Franke, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.loesdenhollander.nl/

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Krachtmeting - Loes Den Hollander"

Infoteur: Franke
Gepubliceerd: 21-08-2010
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!