recensie

Wachten op Timoun, een ontroerend boek over adoptie

Wachten op Timoun, een ontroerend boek over adoptie Het boek Wachten op Timoun/En attendant Timoun heeft adoptie als thema. Timoun betekent kind in het Creools. De tekst en illustraties zijn van Geneviève Casterman. Het boek is vertaald vanuit het Frans door H. Erwich. Wachten op Timoun kwam tot stand in samenwerking met de Vereniging Wereldkinderen. Je kunt dit mooie boek aanschaffen voor een prijs rond de tien euro. Het boek is geschikt om voor kinderen vanaf een jaar of zes, zeven.

Over de schrijfster en illustrator, Geneviève Casterman

Geneviève Casterman is geboren in 1958 in België. Een ander boek van de schrijfster, ook naar het Nederlands vertaald: Waar is mijn muts. Geneviève heeft verder aan knutselboeken meegewerkt als co-auteur: Knutsel je fantasie rijk, Oude spullen, nieuw plezier en Maak er een knutselpotje van.

Gegevens van het boek

  • Titel: Wachten op Timoun
  • Tekst en illustraties: Geneviève Casterman
  • Vertaald uit het Frans door: H. Erwich
  • Uitgeverij: Hillen BV
  • Gepubliceerd: 2001
  • Genre: prentenboek
  • Aantal pagina’s: 60
  • ISBN: 90 76766 28 2
  • Geschikt voor: kinderen vanaf zes/zeven jaar (mijns inziens)

Het verhaal Wachten op Timoun

Een krokodillenvrouw heeft als antwoord ‘ja’ gekregen, haar droom om een kindje te adopteren kan eindelijk werkelijkheid worden. Ze gaat op de steiger voor haar huis zitten en tuurt hoopvol over de zee, niet wetend of de baby al geboren is. Ze wacht en wacht, seizoen na seizoen. Als het opnieuw zomer wordt ontvangt ze een brief per fles, het kindje is geboren, het is een jongen. Maar hoe komt het kindje nu bij haar?

De tekst en de illustraties

Het boek bevat prachtige schilderachtige illustraties in pasteltinten. Alle jaargetijden komen in dit boek voor, dit kun je heel goed zien op de tekeningen. In de zomerperiode is de zee prachtig blauw, bloemen op de steiger, de dieren hebben fleurige zomerkleding aan. In de herfst loopt mol in een regenjas, in de winter is de steiger overdekt met sneeuw. De illustraties wisselen van formaat, twee pagina’s naast elkaar of een pagina vullend, maar ook kleine illustraties. De tekening waarop je een zonsondergang ziet is schitterend. Op de helft van de pagina’s in dit boekje vind je tekst, op de eerste pagina zes regels, op de bladzijden daarna wat minder tekst. De gevoelens en gedachten van de krokodil worden weergegeven in de tekst. Het verhaal eindigt met een Madagaskisch wiegenliedje.

Een fragment uit het boek

Jawel, zij zijn het!
Eindelijk komen ze terug!
Timoun, de kleine krokodil van de eilanden,
waarop wij zo lang hebben gewacht.

Mijn mening over het boek

Ik had verwacht dat dit boek over reizen ging, je zie een krokodil op de voorkaft die bij een deur staat te wachten met koffers en een wereldbol. Mijn kleuter voor wie ik dit boek had geleend heb ik het boek niet voorgelezen. Zelf vond ik het een ontroerend boekje met prachtige tekeningen. Ik heb geen ervaring met adoptie, maar ik kan mij voorstellen dat ouders die dat wel meegemaakt hebben heel veel herkennen in de gevoelens van de krokodil zoals het dromen over het kindje, allerlei plannetjes maken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Wachten op Timoun (ISBN 90 76766 28 2)

Reageer op het artikel "Wachten op Timoun, een ontroerend boek over adoptie"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: Maart 2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Adoptie
Schrijf mee!