InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Liselotje en het paasfeest
recensie

Liselotje en het paasfeest

Liselotje en het paasfeest De lente is begonnen en het is bijna Pasen. Liselotje en het paasfeest is een heerlijk voorleesboek over Pasen. De tekst op rijm is uitermate geschikt voor peuters en kleuters. Mogelijk is het boek niet meer te koop, maar je kunt het natuurlijk ook lenen bij de bibliotheek. Het verhaal is geschreven door Marianne Busser en Ron Schröder, de illustraties zijn van Jan Jutte.

Inhoud artikel

Over het schrijversduo, Marianne Busser en Ron Schröder

De schrijvers zijn met elkaar getrouwd en hebben meer dan 170 boeken en meer dan 1000 liedjes geschreven. Ze schrijven ook voor onderwijsmethoden, kindertijdschriften en voor Sesamstraat (televisieprogramma).

Over de illustrator, Jan Jutte

Hij is geboren op 1 oktober 1953 te Arnhem. Hij volgde een opleiding (afdeling Tekenen en Schilderen) aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Arnhem, in 1980 deed hij eindexamen. Vervolgens volgde hij een lerarenopleiding Tekenen en Kunstgeschiedenis, eindexamen in 1983. Vanaf 1983 tot heden is hij freelance illustrator, maar ook docent tekenen en kunstgeschiedenis (1984-2000) en docent illustratie (1988-1992).

Gegevens van het boek

  • Titel: Liselotje en het paasfeest
  • Tekst: Marianne Busser en Ron Schröder
  • Illustraties: Jan Jutte
  • Uitgeverij: Van Holkema & Warendorf
  • Gepubliceerd: 2001 (3e druk)
  • Genre: prentenboek
  • Aantal pagina’s: 28
  • ISBN: 90 269 9056 1
  • Geschikt voor kinderen vanaf circa vier jaar

Het verhaal Liselotje en het paasfeest

Liselotje is een meisje, ze woont in een paleisje, in een land hier ver vandaan. Vandaag gaat ze naar de boerderij, daar moet ze wat eitjes halen samen met haar vader, de koning. Terug in het paleis gaan ze de eitjes koken, vervolgens gaan ze de eieren schilderen en leest de koningin een paasverhaal. Na het voorlezen van het verhaal vertelt de koningin dat Liselotje de volgende dag fijn zelf een paashaasje mag zijn. De koning is boos omdat hij ook een paashaas wil zijn. Hoe loopt dit af?

De tekst en de illustraties

De omslag is in kleur (groen, geel, bruin), je ziet Liselotje eieren verstoppen, verder kippen, een haan en een haas. In het boek zwart-wit pentekeningen met dikke lijnen, paginavullend maar ook wel twee pagina’s naast elkaar. Liselotje komt op mij over, qua uiterlijk, als een Oosters meisje. Op bijna iedere pagina tref je tekst aan (op een witte achtergrond), het staat op rijm. Korte zinnen, geen moeilijke woorden voor een kleuter.

Een fragment uit het boek

De koningin zeg: wacht maar even
ik zal vast een verfdoos geven
want weet je wat er er moet gebeuren?
jullie gaan de eitjes kleuren

Rood en groen en geel en blauw
dus pak je kwast - begin maar gauw
en kleur ze netjes - allemaal
dan lees ik een paasverhaal

Aardig om te weten

Het boek is een paar jaar later opnieuw uitgegeven maar dan met illustraties (in kleur) van Dagmar Stam.

Mijn mening over het boek

Wij hebben al eerder boeken over Liselotje in huis gehad, het ging om boeken die geïllustreerd waren door Dagmar Stam. Thuis zag ik dat dit boekje zwart-wit pentekeningen bevat (de afbeelding op de kaft is wel in kleur), gemaakt door Jan Jutte. Ik miste de kleuren eerlijk gezegd wel in dit boekje, Liselotje ziet er ook heel anders uit, in dit boek donker haar, Dagmar tekent haar met blond haar. Voordeel van dit boekje is dat kinderen de tekeningen in kunnen kleuren.

Het verhaal is erg leuk bedacht, het blijft mijn kleuter boeien. Ik vind de tekst heerlijk om voor te lezen omdat deze op rijm staat. Een aanrader maar dan zou ik persoonlijk kiezen voor het boekje uit 2003 met illustraties van Dagmar Stam.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Liselotje en het Paasfeest (ISBN 90 269 9056 1)

Reageer op het artikel "Liselotje en het paasfeest"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 24-03-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Pasen
Recensies…
Schrijf mee!