InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Piep, het is Pasen! door Liesbet Slegers
recensie

Piep, het is Pasen! door Liesbet Slegers

Piep, het is Pasen! door Liesbet Slegers De lente komt er weer aan en het is bijna Pasen. In dit boekje komt een peuter/kleuter meer te weten over de lente, Pasen en de paashaas. Liesbet Slegers heeft nog meer themaboeken geschreven: Het kindje in de stal, Sinterklaas en Overal Carnaval. Het leuke boek Piep, het is Pasen! kun je aanschaffen vanaf 11 euro.

Inhoud artikel

Over de schrijfster en illustrator, Liesbet Slegers

Liesbet is geboren in België, op 26 juli 1975 te Geel. Ze is grafisch vormgever en illustrator, ze studeerde in 1997 af (toegepaste grafiek en illustratie) aan de Sint-Lucas Hogeschool in Antwerpen. Liesbet Slegers schrijft en illustreert boeken voor baby’s, peuters en kleuters. In 1999 publiceerde ze vier peuterboekjes over Karel, later volgden er nog meer boeken over Kareltje.

Gegevens van het boek

  • Titel: Piep, het is Pasen!
  • Tekst en illustraties: Liesbet Slegers
  • Uitgeverij: Clavis Uitgeverij Hasselt-Amsterdam
  • Gepubliceerd: 2005
  • Genre: prentenboek
  • Aantal pagina’s: 24
  • ISBN: 90 448 0282 8
  • Geschikt voor: peuters/kleuters

Het verhaal Piep, het is Pasen!

Binnenkort is het Pasen, we vieren dan feest omdat Jezus leeft. Het is ook bijna lente, dat kun je buiten zien, de zon gaat weer warmer schijnen, er komen blaadjes aan de bomen en bloemen uit de grond. Ook bij de dieren nieuw leven, vogels krijgen kleintjes, de schapen krijgen lammetjes, de kippen krijgen kuikentjes.

Op school beschilderen kinderen eieren en tekenen de paashaas, maar wie is de paashaas eigenlijk?

De tekst en de illustraties

De illustratie op de voorkaft is erg leuk gekozen, een kuikentje dat uit een ei komt. Ook in het boek zijn de afbeeldingen erg mooi, zelfs de schutbladen zijn niet vergeten (gekleurde paaseieren). Op iedere linker pagina staat de tekst, ongeveer vier korte zinnen, de schrijfster gebruikt geen moeilijke woorden. De tekst staat in een gekleurd vlak (telkens een andere kleur), een zwarte lijn om het vlak heen en daaromheen een wit kader. Op de rechter pagina een tekening die bij de tekst hoort. Het lijken net kleine schilderijtjes: om de tekening een zwarte lijn, daaromheen ook weer een wit kader (net als bij de tekst). Voor het inkleuren zijn frisse kleuren gebruikt, je ziet de penseelstreken nog. De tekeningen worden nog speelser omdat er soms een stukje van de illustratie doorloopt in het kader, bijvoorbeeld de palmtakken die de mensen vasthouden.

Een fragment

Ook de dieren zitten niet stil als het lente is.
De vogels fluiten vrolijk en krijgen kleintjes.
Bij de schapen worden lammetjes geboren,
en moeder kip is trots op haar nieuwe kuikentjes.

Mijn mening over het boek

Door het voorlezen van dit boekje kun je een peuter/kleuter goed voorbereiden op de lente en Pasen. Er worden verschillende onderwerpen besproken (lente, Pasen, paashaas, knutselwerkjes op school), dat maakt het afwisselend en boeiend voor kinderen. Het is een heel vrolijk boekje om te zien, de voorkaft is knaloranje met een afbeelding van een jong kuikentje dat uit een ei komt. De tekst vind ik als voorlezer soms wat stijf, maar mijn kleuter lijkt dat niet te merken, hij kan na afloop goed aangeven waar het boek over gaat.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bol.com
  • Piep, het is Pasen! (ISBN 90 448 0282 8)
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Piep, het is Pasen! door Liesbet Slegers"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 24-03-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Pasen
Recensies…
Schrijf mee!