InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Recensie De Zondares - Tess Gerritsen
recensie

Recensie De Zondares - Tess Gerritsen

Tess Gerritsen schrijft hele spannende thrilllers, zo ook de bestseller 'De Zondares' welke uitgekomen is in 2003. Dit is het derde deel in de Jane Rizzoli/Maura Isles serie, en doet niet onder voor de eerste twee delen.

De Zondares: Flaptekst

GIJ ZULT NIET DODEN...

De Zondares: Korte Samenvatting

De Zondares gaat over het onderzoek dat Rechercheur Jane Rizzoli en Patholoog-anatoom Maura Isles doen naar een moord op een non in een klooster. De vermoorde non is, in tegenstelling tot de andere 13 nonnen die in het debetreffende klooster wonen, nog erg jong, ze was namelijk pas begin twintig. Haar naam is Camille Maginnes, de andere nonnen noemen haar Zuster Camille. De achtenzestigjarige Zuster Ursula Rowland was het tweede slachtoffer, ze heeft het overleefd en is naar een ziekenhuis gebracht, zij ligt nu in coma. Jane Rizzoli en Maura Isles proberen informatie in te winnen door de andere nonnen te ondervragen maar dit helpt ze niet veel verder. De moeder-overste, Moeder Mary Clement had die nacht niets vreemds vernomen en de twee nonnen die Zuster Camille en Zuster Ursula gevonden hadden in de kapel op de binnenplaats hadden verder ook niets gezien of gehoord. De overige nonnen slapen in kamers die niet aan de binnenplaats liggen, dus zij hadden ook niks opgemerkt, daar komt nog bij dat er een verlamd is en een paar hebben er Alzheimer. Beide nonnen zijn van achteren aangevallen en iemand heeft meerdere malen hun achterhoofd ingeslagen. Het enige bezoek wat de klooster ontvangt is de pastoor en een mevrouw met haar dochtertje, zij werkt bij de pastorie. Terwijl Maura Isles een autopsie uitvoert om de doodsoorzaak vast te stellen neemt het onderzoek een verbazende wending; Maura komt erachter dat Zuster Camille kort geleden bevallen is. Het team gaat op zoek naar het baby'tje en komen uiteindelijk het stoffelijk overschot tegen als ze de vijver aan het dreggen zijn. Ondertussen wordt er nog een andere dode vrouw gevonden buiten het klooster, zij heeft overal bulten op haar lichaam en mist haar handen, voeten en gezicht. Zij krijgt al gauw de bijnaam: 'De rattenvrouw' omdat haar lichaam aangevreten was toen het gevonden werd. In eerste instantie lijkt deze moord niks met het gebeurde in het klooster te maken te hebben, later wordt het tegendeel bewezen, er is wel degelijk een verbintenis tussen beide gevallen. Maura Isles moet een autopsie uitvoeren op het baby'tje, dit vindt ze zelf een afschuwelijke taak. Zodra de baby uit het doek gewikkeld wordt blijkt dat er iets behoorlijk mis is, de schedel ligt open en het gezicht is ingedeukt. De baby lijdt aan anencefalie, en is óf tijdens de zwangerschap al overleden óf vlak na de geboorte. Jane Rizzoli is ook aanwezig tijdens de autopsie, Jane is écht een vrouw in een mannenberoep en staat behoorlijk sterk in haar schoenen, maar de aanblik van dit kindje zorgt ervoor dat ze flauwvalt. Dan komt Maura erachter dat Jane zwanger is. Zuster Ursula overlijdt aan haar verwondingen in het ziekenhuis, en zij bleek vroeger samen met de rattenvrouw in India gewerkt te hebben. Dit was de aanleiding van de moorden, ze waren samen ontsnapt uit een dorp waar Matthew Sutcliffe verantwoordelijk was voor een industriële ramp. Om deze ramp te verdoezelen heeft hij alle melaatsen verbrandt om het op een massamoord te laten lijken. Toen bleek dat Zuster Ursula en De Rattenvrouw er vandoor waren gegaan heeft hij hun later alsnog vermoordt. Zuster Camille had de pech ook net in de kapel aanwezig te zijn, eerst leek het erop dat de moordenaar het op haar gemunt had, het team dacht in de richting van het babydrama. Uiteindelijk bleek dus dat Camille er eigenlijk niks mee te maken had.

De Zondares: Algemene Informatie

De Zondares is het derde deel uit de Jane Rizzoli/Maura Isles serie geschreven door Tess Gerritsen. De verschillende delen uit deze serie zijn ook goed los van elkaar te lezen, dit hoeft niet per se in de goede volgorde. Persoonlijk zou ik dit wel aanraden omdat je dan de personages beter leert kennen en afweet van eerdere zaken die ze onderzocht hebben. De Zondares is, net zoals de andere boeken geschreven door Tess Gerritsen, een superspannende thriller die je niet weg kunt leggen voordat je hem helemaal uithebt. Dit boek is zeker een aanrader, net zoals De Chirurg trouwens.

Lees verder

© 2009 - 2019 1april, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Recensie De Zondares - Tess Gerritsen"

Infoteur: 1april
Gepubliceerd: 19-11-2009
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Tess Gerritsen
Recensies…
Schrijf mee!