InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > William Kotzwinkle, Olifant ramt Trein
recensie

William Kotzwinkle, Olifant ramt Trein

Deze schrijver is alom geroemd en populair in Amerika. Hij heeft naast verhalen en romans ook filmscripts geschreven zoals Superman 3 en E.T., the Extra Terrestial. In dit artikel wordt de bekende verhalenbundel “Elephant bangs Train” oftwel “Olifant ramt Trein” besproken. In deze bundel staan enkele korte verhalen. Er worden allerlei uiterst grappige gebeurtenissen die toch veel tragiek met zich meenemen beschreven.

Inhoud:

Rodenko

Dit boek is vertaald door Paul Rodenko(1920-1976), een bekende Nederlands schrijver en dichter. De vertaling is erg mooi. Paul Rodenko is bekend van zijn liefdesverhalen. Hij heeft diverse titels op zijn naam. Veel schrijvers en dichters maken vertalingen.

Debuut

Deze verhalenbundel uit 1971 is het debuut van de Amerikaanse schrijver. Kotzwinkle is een schrijver die zeer beeldend kan vertellen. Hij weet fantastische voorstellingen voor het geestesoog op te roepen met behulp van inventief en creatief gebruik van woorden. Kotzwinkle kan in de huid van mensen, dieren en zelfs allerlei objecten kruipen en de wereld van een heel andere kant laten zien. Zijn verhalen zijn filmisch geschreven, Af en toe kent een verhaal voortdurend perspectiefwisselingen waardoor je gedwongen bent cont.nue op twee manieren naar het verhaal te kijken. Kotzwinkle gunt ons een kijkje in de gedachtenwereld van dieren, autisten, kinderen, magiërs en geliefden. De ineigen logica overtuigt de lezer en sleept de lezer mee naar aanvaarding van een fantastische, sprookjesachtige werkelijkheid.

Korte biografie William Kotzwinkle

Kotzwinkle is geboren in de V.S. in 1943. Hij schrijft romans, verhalen, kinderboeken en scenario´s. Zijn bekendste werk is het schrijven van het boek over E.T., na het verschijnen van de film. Ook Dr. Rat, zijn debuut waarmee hij literaire prijzen won, is zeer bekend. Zijn bekendste scenario is A nightmare on Elm Street 4.

Olifant ramt Trein

Het titelverhaal is gebaseerd op een curieus krantenbericht van hetzelfde kaliber als Man bijt Hond. In Kenia, nabij de hoofdstad Nairobi, viel in 1969 een olifant een trein aan. De trein ontspoorde wat op zich een sterk staaltje is van een olifant. Nu is het zo dat overal ter wereld waar olifanten in aanraking kunnen komen met treinen. Het een zeldzaamheid is als deze botsing daadwerkelijk plaats vindt. Kotzwinkle vertelt wat er wellicht vooraf ging aan de uitzonderlijke aanval van de olifant op de trein. Natuurlijk was er liefde in het spel. Daarnaast speelden diepe emoties als imagoverlies, schaamte, onbegrip en wroeging een belangrijke rol. De dader-olifant is tegelijk slachtoffer van de omstandigheden.

Tijdsbesef

Een terugkerend thema in deze bundel is het verlies van tijdsbesef. Mensen kijken soms 10.000 jaar naar een object. Personen herinneren ineens zich iets uit een ander leven. Een ander thema is de onderstroom van gedachten en gebeurtenissen tijdens het verhaal. Kotzwinkle laat gebeurtenissen opborrelen als ware het logisch gevolgtrekkingen van de schijnbaar chaotisch lijkende voorstellingswereld. Zaken die normaal gesproken mogelijk zijn gebeuren niet en onmogelijkheden vinden met grote regelmaat plaats.

Neologismen

Dit boek is een ideale aanvulling op de Engelse literatuurlijst van een scholier of gewoon ter ontspanning voor iedereen. Omdat het korte verhalen zijn van soms enkele bladzijden kun je het makkelijk tussendoor lezen. Elke zin die Kotzwinkle schrijft is mooi, harmonieus en scherp geschreven. Hij heeft een aangename ironie, smijt met originele gedachten en neologismen zonder overdreven te worden in zijn stijl. Rodenko heeft zijn stijl in het Nederlands bijzonder goed kunnen handhaven.
Gerelateerde artikelen
De olifant: ware kuddedierenDe olifant: ware kuddedierenDe olifant is het grootste landzoogdier dat er op aarde rondloopt. De olifant kun je indelen in 2 soorten. De Afrikaanse…
STOP Dierenleed - De OlifantSTOP Dierenleed - De OlifantDagelijkse ondergaan olifanten zware mishandelingen en verwaarlozing. Circusolifanten en olifanten die als toeristische…
Safari op een OlifantSafari op een OlifantSafari per olifant is een geweldige belevenis. Stapvoets door de natuur maar wel met grote stappen! Auto's maken maar la…
De Gele Olifant; Loes RiphagenrecensieDe Gele Olifant; Loes RiphagenDe Gele Olifant is een kleurrijk prentenboek van illustrator Loes Riphagen voor kinderen vanaf vier jaar. Het prentenboe…
Afrikaanse en Aziatische olifant: leven en karakterDe olifant, een kolossale vriendelijke reus, die spijtig genoeg tot de bedreigde diersoorten hoort, wat weet jij ervan?
Bronnen en referenties
  • Boek: Olifant ramt trein van William Kotzwinkle
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "William Kotzwinkle, Olifant ramt Trein"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 16-06-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!