InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Far from the madding crowd, een toproman
recensie

Far from the madding crowd, een toproman

Far from the madding crowd, een toproman Thomas Hardy schreef deze roman in 1874 en wordt als zijn beste werk beschouwd. De roman geeft een perfecte weergave van het Engeland in die tijd en is met zorg en zeer subtiel geschreven, met als hoofdpersonen Bathsheba Everdene, Gabriel Oak en Sergeant Troy.

De roman

De roman vertelt het verhaal over Bathsheba Everdene, een jonge aantrekkelijke vrouw, die een boerderij erft van haar vader. Ze begint met deze boerderij een eigen bedrijf als zelfstandige en onafhankelijke boerin. Iets wat in die tijd nauwelijks voor kwam. Gabriel Oak de jeugdliefde van Bathsheba, die nog steeds heimelijk verliefd op haar is, is zojuist zijn zelfstandigheid als schaapherder kwijtgeraakt en werkt inmiddels bij haar in loondienst. Ook de rijke boer in de buurt, Boldwood, is verliefd op haar. Hij is een stuk ouder en doet krampachtige pogingen deze vrouw voor zich te winnen.

De eigenzinnige Bathsheba valt echter voor de charmes van militair Troy die haar pad kruist. De Troy liet eerder zijn vriendin en kind achter en trouwt met Bathsheda. Ze krijgt echter spijt als blijkt dat hij hun trouw aan elkaar niet zo nauw neemt. Ex vriendin van Troy en oud medewerkster van Bathsheba sterft met ongeboren kind en wordt opgebaard bij haar thuis. Door zijn emotionele uitbarsting komt ze achter zijn ware gevoelens en hij verdwijnt voorgoed. Althans, hij doet voorkomen dat hij verdronken is en niemand zoekt nog naar hem.

Boldwood is plots weer in beeld en als Troy daar achter komt wil hij zijn vrouw toch terug. Boldwood schiet hem dood en raakt buiten zinnen. Hij zal niet meer in het gewone leven terugkeren. Uiteindelijk trouwt Bathsheba met jeugdliefde Gabriel Oak.

De inhoud

Hoewel het verhaal een verhaal uit die tijd is, is het boek doorzeefd met subtiele verwijzingen en anekdotes, zijn de rollen met zorg uitgeschreven en geeft het een goed beeld van de tijd met zijn ruige natuur. Het boek leest rustig en door zijn schrijfwijze wordt je als het ware “in het boek getrokken”.

De film

In 1967 werd het boek verfilmd door John Schlesinger, Schlesinger die o.a. ook The Marathon Man op zijn naam heeft gezet. Schlesinger stierf in 2003 aan een beroerte. De leading lady werd destijds vertolkt door Julie Christie, die de rol perfect weergaf. Nadien is er geen poging meer ondernomen het boek voor film of televisie te verfilmen.

Tot slot

Subtiele schrijfwijze of liefhebber van de betere streekroman … het boek is een aanrader, evenals de film met Julie Christie, Alan Bates en Terence Stamp.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
recensieAfterglow - FilmrecensieDat Alan Rudolf, regisseur van Choose Me en Mortal Thoughts, niet tot de groten der aarde kan worden gerekend, maakt hij…
Agatha Christie, Grand Dame of MysteryAgatha Christie, Grand Dame of MysterySchrijfster Agatha Christie is een van grotere schrijvers en is m.n. bekend om haar detectiveromans. Wie is deze vrouw?
Laurel en HardyHet beroemdste filmduo beschrijven is iets zoals duiken in het collectief geheugen van iedere filmfanaat. Alhoewel de fi…
Europese Autoroutes - Groot-BrittanniëEuropese Autoroutes - Groot-BrittanniëEuropa kent ontelbaar veel mooie plekjes. Met een uitgestippelde (auto-)route kom je langs al deze plekjes. In dit artik…
Is er een verband tussen religie en natuurlijke selectie?Is er een verband tussen religie en natuurlijke selectie?In het boek 'De biologie van God' doet A. Hardy een oproep tot verzoening van de Darwiniaanse natuurlijke selectie en ge…

Reageer op het artikel "Far from the madding crowd, een toproman"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 23-12-2008
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Boekrecensies
Recensies…
Schrijf mee!