InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Eer uw vader? De strijd van een moeder tegen incest
recensie

Eer uw vader? De strijd van een moeder tegen incest

Eer uw vader? is een waargebeurd verhaal. Een verhaal over een moeder, die er na jaren achter komt, dat haar man hun twee tienerdochters sexueel misbruikt. Hij heeft hen niet alleen gedwongen tot sex, maar heeft hen ook wjsgemaakt, dat hun moeder dit goed vond. De woede en schuldgevoel verwoesten bijna hun leven. Een eerlijk verhaal van een moeder over een pijnlijk onderwerp: incest.

Korte inhoud van het boek

Als Judi na 17 jaar huwelijk erachter komt, dat haar man Larry hun twee tienerdochters al jaren sexueel misbruikt, stort haar wereld in. De schok is enorm en wordt zelfs groter als ze hoort, dat hij de meisjes gezegd heeft, dat zij er haar toestemming voor had gegeven. Ze zoekt hulp bij een voorganger, om haar verhaal kwijt te kunnen. Bij een medisch onderzoek van de meisjes blijkt, dat ze ontstekingen hebben en dat duidelijk wordt, dat ze in ernstige mate misbruikt zijn. Ze doet aangifte bij de politie en Larry wordt gearresteerd. Na een aantal verhoren bekent hij enkele dingen, maar lijkt er de ernst niet van te willen zien.

Judi en haar dochters gaan in therapie en leren daar omgaan met hun woede, gevoelens en verlies.Ze leert, dat de incest de meisjes een gevoel gaf van eenzaamheid, schuld en vies zijn. En ze leert, dat er een bepaalde eigenschap is in de persoonlijkheid van haar man, die zijn eigen kinderen sexueel misbruikt, als uiting van macht en controle. Ze komt er langzamerhand achter, dat ze helemaal geen goed huwelijk had,maar dat alles draaide om Larry en zijn wensen en eisen.Terwijl hij het hele gezin manipuleert, vervreemdt hij hen van de rest van de wereld om zijn daden zoveel mogelijk geheim te houden. Hij controleerde hun leven en eiste absolute gehoorzaamheid. Op deze manier werden de meisjes tot 'eenzame opsluiting' gedreven.

Vanaf de dag van de arrestatie van Larry, gaan de instanties het leven van Judi en haar dochters beheersen: Ze mochten niet zonder speciale toestemming verhuizen. De kinderbescherming zou de schoolprestaties van de meisjes op de voet volgen, de maatschappelijk werkster was bevoegd om op elk moment onaangekondigd langs te mogen komen. Judi moet een speciale cursus over ouderschap gaan volgen en zowel moeder als dochters werden verplicht therapieën te volgen en naar speciale praatgroepen te gaan. En Larry mocht absoluut geen contact met hen hebben, tenzij de rechter hier uitdrukkelijk toestemming voor gaf.

De meisjes hadden het emotioneel erg moeilijk en gaven Judi vaak de schuld van het hele gebeuren. Toch is ze voor deze beschuldigingen niet weggevlucht en heeft ze haar verantwoordelijkheid hierin genomen en heeft ze de meisjes in alles gesteund.

Larry heeft een aantal jaren in de psychiatrie doorgebracht. Hij had geen schuldgevoel, alleen medelijden met zichzelf.
Jaren later begrijpt hij nog steeds niet welke schade hij heeft aangericht en wil, dat Judi bij hem terugkomt met de meisjes. Dit doet ze niet en is inmiddels een scheidingsprocedure gestart.

Omdat ze een christelijk gezin zijn, beschrijft Judi ook haar strijd met God en haar vertrouwen in Hem. Ze kampt met enorme schuldgevoelens naar haar dochters. En juist haar misbruikte dochter wijst haar de weg naar genezing: de weg van vergeving en geloof in Jezus Christus.

Mijn mening over dit boek

Het is een boek over een moedige moeder, nadat ze er achterkomt, dat haar man hun twee dochters sexueel misbruikte en die ondanks alle beschuldigingen en eenzaamheid, doorgaat met het steunen van de dochters. Ook haar strijd in het geloof in God wordt op een mooie en geloofwaardige manier beschreven. Het is een boek voor moeders, die hetzelfde meemaken of hebben meegemaakt en zich door alles wat gebeurd is opgesloten en verraden voelen. Hoewel het een boek niet nieuw is, is het qua thema nog steeds heel actueel.

Gegevens over het boek

  • Meridel Rawlings, Eer uw vader?
  • De strijd van een moeder tegen incest in haar gezin.
  • Uitgever, Gideon
  • ISBN 90 6067 549 5
© 2008 - 2019 Yellow, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Sexueel misbruik: Als de dader een vrouw isDat er mannen zijn, die kinderen sexueel misbruiken is algemeen bekend en aanvaard. Maar dat er ook vrouwen zijn, die jo…
613 geboden Tora: armen, niet-Joden, huwelijk en relaties613 geboden Tora: armen, niet-Joden, huwelijk en relatiesJoden zijn verplicht zich aan de 613 geboden (mitzwot) van de Tora te houden. In deze tweede serie kijk ik naar de gebod…
Kindermishandeling is van alle tijdenKindermishandeling is van alle tijdenKindermishandeling is helaas geen uitzonderlijke gebeurtenis, het komt maar al te vaak voor dat ouders en anderen kinder…
Het maatschappelijke taboe incestEr wordt in de media sinds een aantal jaar meer aandacht aan besteed, maar toch blijft het een maatschappelijk taboe. Ee…
De gevolgen van sexueel misbruikSexueel misbruik is een misdrijf. Zo wordt het omschreven in de wet. Toch is het iets, dat jarenlang kan gebeuren, zonde…

Reageer op het artikel "Eer uw vader? De strijd van een moeder tegen incest"

Infoteur: Yellow
Gepubliceerd: 17-11-2008
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!