recensieDe kracht van het lokale - Zicht op Friese medialandschap
'De kracht van het lokale. Zicht op het Friese medialandschap' is een boek van Peter Boomsma over het medialandschap van Friesland. Dat is gevarieerd, is in zijn boek te lezen, en bestaat in de vorm van provinciale krant en provinciale radio en televisie, de relatief grote spelers in dit krachtenveld, tot superlokale nieuwsbedrijven die in de haarvaten van dorp en Waddeneiland zitten en volgen en duiden wat er in de gemeenschap gebeurt. Hoe gaat het met de Friese media en wat is de toekomst? Dat haalt Boomsma met zijn boek boven water.
De media van Friesland spreken zich uit
De kracht van het lokale
Peter Boomsma interviewde 16 mensen uit het Friese medialandschap, waaronder twee stellen, en vroeg naar hun kijk op de Friese nieuwswereld. Tussen de 14 interviews staan drie bijdragen van mensen uit het mediavak, die een column schreven. Het boek biedt een blik achter de schermen, laat de mensen in de branche zelf aan het woord en legt zo de zwaktes en sterke kanten van de lokale nieuwswereld bloot. Tussen de interviews staan drie columns: van Frits Barend, Radboud Droog en Marijke van der Hoek.
Toen de schrijver begon aan dit project, was zijn mening over de toekomst van de Friese media niet al te rooskleurig. Gaandeweg het proces en met het ene interview na het andere werd zijn kijk positiever: er zit kracht in de lokale media en toekomst in het Friese medialandschap. Boomsma draagt het boek op aan zijn ouders:
"Foar heit en mem."
Wâldnet
Jelle Klomp is de man achter Wâldnet, het eerste nieuwsplatform van de Friese regio. Klomps eerste klap bleek een daalder waard te zijn; hij heeft een goedlopende nieuwssite in de streek van de Wâlden, de Friese Wouden, een streek in Oost-Friesland. Klomp schuwt een commerciële insteek niet en weet dat 112-nieuws scoort.
Leeuwarder Courant
Voor de Leeuwarder Courant bevraagt Boomsma hoofdredacteur Sander Warmerdam. Die ziet zijn krant als ‘water uit de kraan’, een noodzakelijke levensbehoefte voor de Friezen. Warmerdam ziet een sterke verbondenheid van de lezers met de krant. In Friesland heeft de LC in elke gemeente een of twee journalisten zitten en maakt daarnaast gebruik van een circuit van freelancers.
Liwwadders
Andries Veldman is de drijvende kracht achter Luwwadders, de hyperlokale krant van de stad Leeuwarden. De krant komt tienmaal per jaar uit en voor de dagelijkse actualiteit beheert hij een website met dezelfde naam. Hij is kritisch op de grotere Friese media.
Persbureau Ameland
Persbureau Ameland is een nieuwssite met nieuwsberichten over Waddeneiland Ameland en wadden-gerelateerde onderwerpen. Jeanet de Jong is de eigenaresse, die met de nieuwssite en met het YouTube-kanaal Ameland Vandaag alle facetten van het eilandnieuws brengt. Hyperlokaliteit is de troef.
Bildtse Post
Gerard de Jong bestiert de
Bildtse Post, een familiebedrijf sinds 1935. De krant verschijnt elke woensdag en een groot deel is geschreven in de dialect van de streek, het Bildts. Het interview in het boek van Boomsma is door De Jong in het Bildts vertaald.
Friesch Dagblad en de andere media
Voor het
Friesch Dagblad komt Ria Kraa aan het woord, freelancer voor landelijke kranten en de Leeuwarder Courant. Annemarie en André Brink vertellen over
De Terschellinger, het krantje van Terschelling. Journalist Albert van Keimpema praat over het
Sneeker Nieuwsblad en geeft ongezouten zijn mening over de Friese media.
Sa! is een krant in de gemeente Opsterland en Arend Warringa is daarvan de eigenaar en aanjager. Nina Hiddema en Sybren Terpstra vertellen over de rol van
Omrop Fryslân in de provincie. De Omrop is onder meer de calamiteitenzender van Friesland. Marianne Bouwman en Ying Mellema uit Sneek zijn de drijvende krachten achter
Ying Media en uitgevers van verschillende magazines. Sietske Poepjes is gedeputeerde, die vertelt over haar
kookrubriek bij Omrop Fryslân. Het hoofdstuk met haar interview is in het Fries.
Rennie Rijpma is Friezin om utens, in Friesland geboren en woonachtig in het westen van het land. Zij volgt de Friese media op afstand en merkt op dat Fries nieuws moeilijk de Afsluitdijk over komt.
Bron: Peter Boomsma Peter Boomsma
Auteur van het boek, Peter Boomsma, is een Fries die in 1960 in Beltsum is geboren. Hij studeerde contemporaine geschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen en specialiseerde zich daarna in crisiscommunicatie. Ondertussen schreef hij verschillende boeken, over
‘Kneppelfreed. Gevecht om de taal met wapenstok en waterkanon’,
‘Hercules van de Wâlden. Het verhaal van brigadier Tjeerd de Walle’,
‘Lest we forget. De berging van de Vickers Wellington uit het IJsselmeer’, ‘
Achter het hek, binnen de muren. Het werken en leven in gevangenis Esserheem’. In 2019 publiceerde hij
'Drie generaties huisartsen in Hoogezand'.
Boomsma kent het Friese medialandschap, hij was 12 jaar politiewoordvoerder in de provincie en 8 jaar teamleider communicatie bij de gemeente Weststellingwerf.
In 2016 start Boomsma zijn eigen Boomsma Communicatie en richt hij zich op dagvoorzitterschap, mediatraining, crisiscommunicatie, bedrijfsfilms en radioreclameboodschappen. In 2019/2020 is Boomsma woordvoerder van commissaris van de Koning in Friesland Arno Brok, op interim basis en voor een half jaar.
Het boek over de Friese media is een uitgave van Uitgeverij Louise uit Grou. De uitgave is uitgevoerd met een softcover met twee flappen en is 120 pagina’s dik. Monique Vogelsang van Vogelsang grafisch ontwerp uit Heerenveen is de vormgever.
Het is uiteraard online te bestellen, maar de schrijver vraagt nadrukkelijk geïnteresseerden aan de lokale boekhandels te denken en aldaar hun exemplaar te bestellen.
- Maand en jaar van uitgave: maart 2020
- Geschreven door Peter Boomsma
- Uitgegeven door Uitgeverij Louise
- ISBN: 9789491536663
- Prijs bij uitkomst € 15,--.
Presentatie en corona
De presentatie van het boek was georganiseerd op 8 april 2020 in het Oranje Bierhuis, het oudste café van Leeuwarden. De presentatie werd afgezegd wegens de corona-uitbraak en de landelijke maatregel die voorzag in sluiting van de horeca en verbod op bijeenkomsten van groepen. Uitgever Eddy van der Noord zou een welkomstwoord spreken, de auteur zou iets over de inhoud vertellen en het eerste exemplaar lag klaar voor overhandiging aan commissaris van de Koning Arno Brok. Het boek kwam zonder presentatie in de winkel.
Bron: Uitgeverij Louise Slotsom
De kracht van het lokale is een heerlijk boek voor iedereen die voeling heeft met de media en met Friesland. Het laat grote en kleine spelers in het Friese medialandschap aan het woord, nieuwsjagers die dag en nacht bezig zijn lokaal nieuws te vergaren en te verwerken en ook journalisten die landelijk werken en hun wortels in Friesland hebben. Aan allen de vraag hoe ze tegen het nieuws in de provincie aankijken, wat hun rol is in het grote geheel. Er komen een aantal kritische nieuwsvolgers aan het woord, die de grotere spelers in het veld de oren wassen en ze uitdagen hun rol serieuzer op te pakken en er meer uit te halen voor de provincie. Wat boven komt drijven is de passie die alle geïnterviewden tonen: nieuws is waar ze warm voor lopen en er is veel nieuws te smullen in de provincie. Ook al kan het hier en daar beter. “Wil je echt van het regionale nieuws op de hoogte zijn, dan lees je dat in een regionale of lokale krant, niet in de nationale,” zegt Boomsma. Of op een van de online nieuwsplatforms in de regio.
Boomsma heeft Friesland en mensen in de media in het algemeen een plezier gedaan door het provinciale medialandschap onder de loep te nemen. Het is een vlot geschreven boek met behapbare hoofdstukken. Van elke geïnterviewde en columnist staat er een foto bij, zodat de lezer kan zien uit wiens mond de woorden komen. Journalisten die bekend zijn van hun naam bij een artikel hebben een gezicht gekregen.
In de teksten zitten een paar foutjes, wat slordigheden als dubbele woorden en een verschrijvinkje. Het doet aan het boek niet zoveel af, maar dat verwacht je niet van een journalist die schrijft over journalisten. Een leerzaam en lekker leesbaar boek, een aanwinst voor de boekenkast.
Lees verder