InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > De Alchemist van Paulo Coelho
recensie

De Alchemist van Paulo Coelho

De Alchemist van Paulo Coelho Paulo Coelho is de schrijver van onder andere de Alchemist. Een inspirerend schrijver, wiens boeken in dertig talen zijn vertaald en over de hele wereld worden gelezen. Alleen al van de Alchemist zijn er meer dan 30 miljoen exemplaren verkocht. Hij schrijft over de essentiële vragen in het leven en spiriualiteit. Door sommige wordt Paulo Coelho zelfs een ware profeet genoemd.

De Alchemist

In de Alchemist maken we kennis met de Andalusische schapenherder Santiago. Hij heeft één grote wens en dat is reizen. Hij wil de wereld zien en weten hoe de wereld in elkaar zit. Deze wens had hij al van jongsaf aan. Toen hij dat tegen zijn vader vertelde, zei deze hem: “Hier reizen alleen herder.” En dus is hij herder geworden. Maar deze wens bleef in zijn hoofd voortbestaan. Als hij dan ineens twee nachten achter elkaar dezelfde droom heeft, over een jongetje dat hem meeneemt naar de pyramiden in Egypte en hem vetelt dat daar een verborgen schat ligt, luistert hij naar deze droom en gaat zijn droom werkelijkheid maken. Na vele omzwervingen ontmoet hij in Egypte de alchemist. Deze beschikt over een grote spirituele wijsheid en kent de diepten van het hart waarin de waarheden over onszelf verscholen liggen. Santiago leert hier dat we vele omzwervingen moeten maken, rond moeten dolen om uiteindelijk ons eigen hart terug te vinden.

Een inspiratiebron

Het verhaal van de Alchemist is eigenlijk heel eenvoudig. Maar in zijn eenvoud zeer diepgaand en weet de lezer in zijn diepste essentie te raken en na te laten denken over de weg die hij volgt in zijn eigen leven. Waarom doen we zoveel dingen die we helemaal niet leuk vinden en die ons totaal niet inspireren? Omdat we dat moeten doen? Maar van wie? Wie dwingt ons daartoe? In de Alchemist wil Paulo Coelho laten inzien dat men naar zijn hart moet luisteren. Dat kan soms eng zijn, omdat ons hart ons misschien vertelt dat we iets heel anders moeten gaan doen, dan waarmee we bezig zijn. Mensen zijn bang om het vertrouwde los te laten en hun hart te volgen en dus misschien risco´s moeten nemen. In Paulo´s woorden: we moeten onze eigen legende leven.

Ga op zoek naar je droom!

Dat is de boodschap die dit boek uit wil dragen. Lees hier onder het volgende citaat uit de Alchemist waarin dit duidelijk naar voren komt:

“Mijn hart is verradelijk,” zei de jongen tegen de alchemist. (...) “Dat is goed,” antwoordde de alchemist opnieuw. “Het bewijst dat je hart leeft. Het is logisch dat je bang bent om alles wat je bereikt hebt te ruilen voor een droom.”
(...)
“Mijn hart is bang om te lijden,” zei de jongen tegen de alchemist , op een avond dat ze naar de maanloze hemel zaten te kijken. “Zeg het dan dat angst om te lijden erger is dan het lijden zelf. En dat geen enkel hart ooit geleden heeft wanneer het opzoek was naar zijn dromen, want ieder moment van een zoektocht is een moment van ontmoeting met God en de eeuwigheid.”
“Als je zoekt, vindt je ook altijd,” zei de jongen tegen zijn hart. Toen ik zocht naar mijn schat waren alle dagen schitterend, omdat ik wist dat ieder ogenblik deel uitmaakte van de droom die te vinden. Terwijl ik mijn schat zocht, ontdekte ik dingen die ik nooit zou hebben gevonden als ik niet de moed had gehad dingen te doen die onmogelijk zijn voor herders.”

De Alchemist is een moderne bijbel, waarin de weg naar geluk beschreven wordt door naar ons hart te luisteren en onze droom te volgen, onze eigen legende waar te maken. Dus sla de weg in die je altijd zo graag hebt willen volgen opzoek naar jouw schat!
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De Alchemist van Paulo Coelho"

Infoteur: Faffie
Gepubliceerd: 28-05-2008
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!