InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Het laatste verbond, thriller van Raeven en Impens
recensie

Het laatste verbond, thriller van Raeven en Impens

Het laatste verbond, thriller van Raeven en Impens Over het Franse Rennes-le-Château is al veel geschreven. De plek wordt in verband gebracht met de Heilige Graal. Hebben de tempeliers er een schat verborgen? Of is het graf van Jezus Christus er te vinden? In de historische thriller Het laatste verbond nemen Raeven en Impens je, samen met het hoofdpersonage Diederik van Swaey, mee op speurtocht. Als speelbal van het vaticaan en een energiegigant wordt van Swaey gedwongen op zoek te gaan naar de Ark des verbonds, oftewel de Heilige Graal. Daal met Diederik af in de mijngangen en grottenstelsels onder het stadje in de Pyreneeën. Wordt het mysterie opgelost?

Gegevens Het laatste verbond

De belangrijkste kenmerken van het boek opgesomd.
  • Auteurs: Erik Raeven en Kurt Impens
  • Aantal pagina's: 502
  • Uitgeverij: Houtekiet
  • Verschijningsdatum: oktober 2018
  • ISBN: 9789089247056

Raeven en Impens

Beide heren werkten negen jaar samen aan Het laatste verbond dat tevens hun debuut is. Erik Raeven is freelance copywriter en smeedde de kennis van Kurt Impens om tot een lijvige thriller. Kurt Impens is al decennialang gepassioneerd door de mysteries van Rennes-le-Château. Als doorgewinterd onderzoeker verzamelde hij een enorme kennis aangaande deze materie.

Rennes-le-Château, plaats met een geschiedenis

Het stadje in de Franse Pyreneeën wordt vaak in verband gebracht met de ridderorde van de tempeliers. Het wekt dan ook geen verwondering dat Het laatste verbond start in de geschiedenis, meer bepaald in 1320. Bernard d'Aniort wijdt samen met enkele andere tempelridders twee leerlingen in in de geheimen van de orde. Eeuwenlang bewaakt deze de Ark van het Verbond in de grottenstelsels onder Rennes-le-Château.

Berenger Saunière, priester in Rennes-le-Château

Een figuur die wel eens de spil genoemd wordt van de mysteries in het Franse stadje is priester Berenger Saunière, geboren in Montazels in 1852 en in 1917 overleden in Rennes-le-Château. Hij was priester in Rennes-le-Château van 1886 tot 1907. Wie Het laatste verbond leest, kan wat info over deze Franse priester gebruiken. De auteurs zetten namelijk hun hoofdpersonage, Diederik van Swaey, neer als een rechtstreekse afstammeling van Saunière.

De vondst van een schat?

Bij verbouwingswerken aan de kerk stuit Saunière op een pot met kostbare zaken waaronder enkele goudstukken. Bij dit voorval waren zes bouwarbeiders aanwezig. Ook enkele gecodeerde perkamenten zouden door de priester ontdekt zijn. Niet veel later zagen bewoners van het plaatsje Saunière, samen met zijn huishoudster Marie Dénarnaud, op verschillende plaatsen graafwerken verrichten. Het tweetal schond zelfs het graf van de adellijke dame Marie de Nègre d'Hautpoul. Saunière, die geen persoonlijk fortuin bezat, veranderde het aanzicht van het dorp aanzienlijk. Hij bouwde de riante Villa Bethania en de toren Tour Magdala.

Bron: Zewan, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)Bron: Zewan, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)

Voer voor historische romans

De werkzaamheden van Saunière en zijn huishoudster zijn de oorzaak van veel speculatie. Na het overlijden van Saunière leidde ook Marie Dénarnaud een rijkelijk bestaan. Ze verklaarde dat ze met de vondsten van de pastoor Rennes-le-Château nog meer dan honderd jaar rijkelijk zou kunnen voeden. Dénarnaud beloofde het geheim voor haar dood bekend te maken maar stierf in 1953 aan een beroerte. Met haar dood was een mysterie geboren. Onderzoekers zijn gefascineerd door het gebeuren en vragen zich af of de priester misschien de graal heeft ontdekt. Schrijvers laten er zich door inspireren om historische fictie te schrijven. Ook Raeven en Impens dragen met Het laatste verbond hun steentje bij.

Thrillerverhaal speelt in de huidige tijd

Het laatste Verbond verwijst naar historische feiten. De lezer hoeft echter niet talrijke flashbacks naar het verleden te verwachten. De hoofdmoot van het verhaal speelt zich in het hier en nu af. Je pendelt als lezer tussen Frankrijk en België. Weduwnaar Diederik van Swaey leeft alleen met zijn dochter en is verknocht aan alles wat met de geschiedenis en de geheimen van Rennes-le-Château te maken heeft. Zijn zwager, Jacky Merrauld, is CEO van energiereus Zeus Power en weet Swaey via zijn dochter onder druk te zetten om op zoek te gaan naar de Ark die immense energievermogens zou bezitten. Merauld hoopt met de Ark de energiemarkt naar zich toe te trekken. Voor de financiering van zijn plan krijgt hij steun van het Vaticaan dat echter een hele andere reden heeft om de mysteries te ontrafelen die onder Rennes-le-Château verborgen zouden zijn.

Kluwen van intriges

Het schrijversduo etaleert een nauwgezette kennis aangaande de geschiedenis van Rennes-le-Château. Samen met de sterk uitgewerkte personages zorgt dit voor een lijvig en gedetailleerd verhaal. Als lezer is het opletten geblazen dat je niet in het verhaal verdwaalt. Ieder hoofdstuk wordt verteld vanuit het gezichtspunt van een personage. Je verwisselt voortdurend van invalshoek. Wie heeft goede bedoelingen en wie wil de boel bedonderen? Welke duistere krachten staan het gezelschap op te wachten in de donkere grotten? Welke expeditieleden staan lijnrecht tegenover elkaar en wie smeedt er verbonden? Houden deze verbonden stand of primeert eigenbelang? Blijf alert en laat je verrassen door de expertise en de verbeeldingskracht van de auteurs.

Beeldend taalgebruik

Bij de lange passages ondergronds is het zaak bij de les te blijven om de oriëntatie niet kwijt te raken. Raeven en Impens hanteren gelukkig een taal die de taferelen visueel maakt. Van oppervlakkigheid is geen sprake. Sommige lezers zullen niet letterlijk alles begrijpen. De auteurs schromen namelijk niet om door het boek heen enkele Franse zinnen te implementeren. Dit is echter miniem en vormt geen hinderpaal om deze meeslepende thriller te lezen. Gestoeld op een brok geschiedenis dompelt het boek je onder in een mengeling van spanning en onderlinge vetes, zorgt het soms voor vertwijfeling maar biedt altijd dat mooie en verhalende taalgebruik. Het is die combinatie die de kracht van Het laatste verbond vormt.
© 2019 Rudi73, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het oude Hebreeuwse verbond van God met mensenHet oude Hebreeuwse verbond van God met mensenHet Hebreeuwse woord voor verbond is 'beriet', wat taalkundig moeilijk te verklaren is. Een verbond heeft het karakter v…
Het verbond van God met mensen: het nieuwe verbondHet verbond van God met mensen: het nieuwe verbondGod blijft trouw aan zijn beloften. Het verbond met God en de mens loopt uit op een nieuw verbond; de laatste wilsbeschi…
De Joodse besnijdenis: het verbondsteken - briet milaDe Joodse besnijdenis: het verbondsteken - briet milaHet Jodendom begon met aartsvader Abraham. In Genesis 15:18 lezen we Abraham met God een verbond sloot: "Op die dag sloo…
Het verbond van verzekeraars, wat doen zij?Het verbond van verzekeraars, wat doen zij?Het verbond van verzekeraars, kortweg bond van verzekeraars genoemd, is een belangenvereniging van Nederlandse verzekera…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Uitgeverij Houtekiet
  • Eigen beleving
  • Het Laatste verbond, Raeven en Impens
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/B%C3%A9renger_Sauni%C3%A8re
  • http://www.renneslechateaumysterie.be/mysterie.php
  • Afbeelding bron 1: Zewan, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)

Reageer op het artikel "Het laatste verbond, thriller van Raeven en Impens"

Infoteur: Rudi73
Gepubliceerd: 28-02-2019
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!