recensie

Survivalgids ADD en ADHD (kinderen en jongeren)

Survivalgids ADD en ADHD (kinderen en jongeren) Een survivalgids voor kinderen en jongeren bij wie Attention Deficit Disorder (ADD) of ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) is vastgesteld, maar ook voor de mensen om hen heen. Bij ADD en ADHD kun je door de eigen manier van werken van de hersenen moeite hebben met bepaalde dingen zoals stilzitten of je aandacht ergens bijhouden. Het boek is geschikt voor kinderen tussen de tien en de veertien jaar.

Gegevens van het boek

  • Titel: De AD(H)D Survivalgids
  • Oorspronkelijke titel: The Survival Guide for kids with ADD or ADHD
  • Tekst: John F. Taylor Ph.D.
  • Illustraties: Tad Herr
  • Cover: Marieka Heinlen (bewerking Inne Van den Bosche)
  • Uitgeverij: Abimo Uitgeverij (Nederlandse bewerking)
  • Jaar: 2008 (tweede druk)
  • ISBN: 978 90 5932 3438
  • Pagina’s: 119
  • Genre: kinderboek, gezondheid
  • Doelgroep: kinderen tussen de tien en de veertien jaar

De opzet van het boek over ADD en ADHD

Het boek start met een kanttekening bij de kenmerken van ADD en ADHD, een inleiding en daarna volgen er acht hoofdstukken, een slotwoord, een verklarende woordenlijst en een boodschap voor de ouders, leerkrachten en zorgverleners.

De hoofdstukken

Inleiding of begin van dit boek

Is het een uitdaging voor jou om je klaar te maken voor school? Vind je het moeilijk om aandachtig te zijn op school? Is het moeilijk voor jou om ’s avonds in slaap te vallen? Dit boek kan je helpen als bij jou ADHD werd vastgesteld. ADHD staat voor: Attention Deficit Hyperactivity Disorder.

Hoofdstuk 1: Wat is ADHD?

In dit hoofdstuk wordt verteld waar ADHD voor staat. In een groep van honderd schoolgaande kinderen zouden er ongeveer 3 à 7 kinderen AD(H)D kunnen hebben. Er zijn drie types van ADHD: ADHD hyperactief-impulsief type, ADHD onoplettend type, ADHD gecombineerd type.

Hoofdstuk 2: Iedere dag een stukje beter

Kinderen met ADHD bezitten een aantal eigenschappen die hen anders maakt dan anderen. Bijvoorbeeld de onstuitbare energie, enthousiasme. Ze kunnen positief worden ervaren door anderen, maar ook als lastig. Het is belangrijk om aan je goede kanten te denken. Sta stil bij wat je doet. Stappenplan: wat is de situatie, hoe kan ik de situatie aanpakken en drie plannen maken, het beste plan uitproberen en evalueren of het een goed plan was.

Hoofdstuk 3: Hulp zoeken voor ADHD

Er staan heel veel mensen klaar om je te helpen: een soort ADHD-team. Verschillende deskundigen kunnen vaststellen dat je ADHD hebt. Deskundigen zijn psychologen en psychiaters. Een kinderneuroloog kan ook de diagnose stellen. Verder in dit hoofdstuk: wat je moet weten over geneesmiddelen, wat zijn tekens dat een geneesmiddel werk, bijwerkingen van geneesmiddelen.

Hoofdstuk 4: Het juiste voedsel eten

Gezonde voeding is belangrijk. In dit hoofdstuk vind je informatie over vijf voedingsstoffen die je kunnen helpen om ADHD onder controle te houden: vitamines, eiwitten, mineralen, goede vetten en oliën en water. Vier voedingsmiddelen waarvoor je op moet passen: voeding en drank waarvoor je misschien allergisch bent, voeding met slechte vetten en oliën, voeding rijk aan koolhydraten, voeding en dranken met chemische producten.

Hoofdstuk 5: Het leven op het thuisfront

Je brengt veel tijd door met de leden van je familie, zij kunnen je tips geven en je steunen bij het onder controle houden van je ADHD. Tips om op een leuke manier samen te leven met ouders en de volwassenen in je familie. Hoe kun je op een goede manier omgaan met broers en zussen. Beleef samen met familieleden leuke dingen, maak pret.

Hoofdstuk 6: Zes manieren om op school te slagen

Veel kinderen met ADHD zijn graag op school, maar de meeste kinderen hebben er ook problemen. Het moeilijk vinden om stil te zitten of om te zwijgen. Leerkrachten kunnen boos worden als anderen in de klas gestoord worden. Veel kinderen met ADHD volgen op school aangepast onderwijs. Tips voor op school: beweeg op zo’n manier dat niemand het merkt, help de leraar zonder dat hij het vraagt, neem een pauze om tot rust te komen. Geef aandacht aan de juiste dingen, blijf georganiseerd, studeer verstandig.

Hoofdstuk 7: Zeven manieren om vrienden te maken en te blijven

Voel je goed over jezelf, gebruik beleefde en vriendelijke taal, luister en toon je medeleven, doe mee en deel, probeer nieuwe activiteiten uit, help anderen, los conflicten in alle rust op.

Hoofdstuk 8: Acht manieren om met sterke gevoelens om te gaan

Soms voelt het alsof je nooit eens iets fout mag doen, zonder dat mensen er kwaad om worden. Sterke gevoelens die kunnen optreden: stress, boosheid, angst, bedroefdheid. Heb je niemand om mee te praten, dan kun je bijvoorbeeld de Kindertelefoon bellen. Zorg goed voor jezelf, zet jezelf in beweging, doe ademhalingsoefeningen en ontspanningsoefeningen, wees creatief, trek op met een vriend of vriendin, praat met een volwassene.

Na de hoofdstukken

Na de acht hoofdstukken volgen:
  • Slotwoord
  • Mijn evolutiekaart (werken aan uitdagingen)
  • Verklarende woordenlijst
  • Boodschap voor ouders, leerkrachten en zorgverleners

Twee fragmenten

ADHD hebben kan werkelijk een uitdaging zijn… en niet alleen als het op schoolwerk en leerkrachten aankomt. ADHD beïnvloedt ook hoe je omgaat met andere mensen. Misschien gaan de dingen niet zo goed met je ouders of andere familieleden thuis. Je kan misschien ook moeilijk vrienden maken of niet goed opschieten met andere kinderen. Het kan wel lijken alsof er steeds iemand boos op je is.

Blijf ordelijk. Veel kinderen met ADHD zijn echt slordig. Hun kamers zijn meestal een puinhoop en dikwijls kunnen ze belangrijke zaken niet terugvinden. Hoe belangrijk is orde? Wel, je rugzak kwijtraken onder een hoop vuile kleren is een goede manier om te laat op school te komen. Je kamer (en andere kamers waarin je komt) netjes houden, helpt je om de dagelijkse dingen beter te laten verlopen.


Mijn mening

Een leerzaam boek voor kinderen met de diagnose ADHD. Ook ouders, familieleden kunnen veel leren van de tips in het boek. Na ieder hoofdstuk volgt een soort quiz, zodat een kind kan controleren of het de inhoud van het hoofdstuk heeft begrepen.
© 2015 - 2024 Wolfje02, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
ADHD in de klasADHD in de klasKinderen worden tegenwoordig steeds sneller gediagnosticeerd als het aankomt op gedragsproblemen. Een veel gehoord probl…
ADHD, boeken voor kinderen, volwassenen en leerkrachtenADHD, boeken voor kinderen, volwassenen en leerkrachtenEr zijn tientallen boeken over ADHD te koop of te leen in de bibliotheek. Prentenboeken voor de allerkleinsten, voor jon…
Behandel ADHD op de natuurlijke manier met een ADHD dieetBehandel ADHD op de natuurlijke manier met een ADHD dieetIndien je op zoek bent naar een alternatieve behandeling tegen ADHD, kun je overwegen om het voedingspatroon enigszins a…
Melatonine als medicijn voor kinderen met ADHDSlaapproblemen komen veelvuldig voor bij kinderen met ADHD: ze liggen uren te woelen voor ze in slaap vallen en kunnen '…

Kinderboek over Pasen: Een heel bijzonder paascadeaurecensieKinderboek over Pasen: Een heel bijzonder paascadeauHaas Hyacint vindt zijn baasje Sanne heel erg lief. Als hij hoort dat zij met Pasen een bijzonder cadeau wil, gaat hij o…
Boekrecensie: De Autisme SurvivalgidsrecensieBoekrecensie: De Autisme SurvivalgidsBij autisme loopt de bedrading in de hersenen niet zoals bij andere kinderen het geval is. Zo valt te lezen in het voorw…
Bronnen en referenties
  • De ADHD Survivalgids (ISBN 978 90 5932 3438)
Wolfje02 (525 artikelen)
Laatste update: 20-03-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.
Artikelen met het label 'Recensies' bevatten naast objectieve informatie ook subjectieve informatie in de vorm van een beoordeling.