recensieSurvivalgids ADD en ADHD (kinderen en jongeren)
Een survivalgids voor kinderen en jongeren bij wie Attention Deficit Disorder (ADD) of ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) is vastgesteld, maar ook voor de mensen om hen heen. Bij ADD en ADHD kun je door de eigen manier van werken van de hersenen moeite hebben met bepaalde dingen zoals stilzitten of je aandacht ergens bijhouden. Het boek is geschikt voor kinderen tussen de tien en de veertien jaar.
Gegevens van het boek
- Titel: De AD(H)D Survivalgids
- Oorspronkelijke titel: The Survival Guide for kids with ADD or ADHD
- Tekst: John F. Taylor Ph.D.
- Illustraties: Tad Herr
- Cover: Marieka Heinlen (bewerking Inne Van den Bosche)
- Uitgeverij: Abimo Uitgeverij (Nederlandse bewerking)
- Jaar: 2008 (tweede druk)
- ISBN: 978 90 5932 3438
- Pagina’s: 119
- Genre: kinderboek, gezondheid
- Doelgroep: kinderen tussen de tien en de veertien jaar
De opzet van het boek over ADD en ADHD
Het boek start met een kanttekening bij de kenmerken van ADD en ADHD, een inleiding en daarna volgen er acht hoofdstukken, een slotwoord, een verklarende woordenlijst en een boodschap voor de ouders, leerkrachten en zorgverleners.
De hoofdstukken
Inleiding of begin van dit boek
Is het een uitdaging voor jou om je klaar te maken voor school? Vind je het moeilijk om aandachtig te zijn op school? Is het moeilijk voor jou om ’s avonds in slaap te vallen? Dit boek kan je helpen als bij jou ADHD werd vastgesteld. ADHD staat voor: Attention Deficit Hyperactivity Disorder.
Hoofdstuk 1: Wat is ADHD?
In dit hoofdstuk wordt verteld waar ADHD voor staat. In een groep van honderd schoolgaande kinderen zouden er ongeveer 3 à 7 kinderen AD(H)D kunnen hebben. Er zijn drie types van ADHD: ADHD hyperactief-impulsief type, ADHD onoplettend type, ADHD gecombineerd type.
Hoofdstuk 2: Iedere dag een stukje beter
Kinderen met ADHD bezitten een aantal eigenschappen die hen anders maakt dan anderen. Bijvoorbeeld de onstuitbare energie, enthousiasme. Ze kunnen positief worden ervaren door anderen, maar ook als lastig. Het is belangrijk om aan je goede kanten te denken. Sta stil bij wat je doet. Stappenplan: wat is de situatie, hoe kan ik de situatie aanpakken en drie plannen maken, het beste plan uitproberen en evalueren of het een goed plan was.
Hoofdstuk 3: Hulp zoeken voor ADHD
Er staan heel veel mensen klaar om je te helpen: een soort ADHD-team. Verschillende deskundigen kunnen vaststellen dat je ADHD hebt. Deskundigen zijn psychologen en psychiaters. Een kinderneuroloog kan ook de diagnose stellen. Verder in dit hoofdstuk: wat je moet weten over geneesmiddelen, wat zijn tekens dat een geneesmiddel werk, bijwerkingen van geneesmiddelen.
Hoofdstuk 4: Het juiste voedsel eten
Gezonde voeding is belangrijk. In dit hoofdstuk vind je informatie over vijf voedingsstoffen die je kunnen helpen om ADHD onder controle te houden: vitamines, eiwitten, mineralen, goede vetten en oliën en water. Vier voedingsmiddelen waarvoor je op moet passen: voeding en drank waarvoor je misschien allergisch bent, voeding met slechte vetten en oliën, voeding rijk aan koolhydraten, voeding en dranken met chemische producten.
Hoofdstuk 5: Het leven op het thuisfront
Je brengt veel tijd door met de leden van je familie, zij kunnen je tips geven en je steunen bij het onder controle houden van je ADHD. Tips om op een leuke manier samen te leven met ouders en de volwassenen in je familie. Hoe kun je op een goede manier omgaan met broers en zussen. Beleef samen met familieleden leuke dingen, maak pret.
Hoofdstuk 6: Zes manieren om op school te slagen
Veel kinderen met ADHD zijn graag op school, maar de meeste kinderen hebben er ook problemen. Het moeilijk vinden om stil te zitten of om te zwijgen. Leerkrachten kunnen boos worden als anderen in de klas gestoord worden. Veel kinderen met ADHD volgen op school aangepast onderwijs. Tips voor op school: beweeg op zo’n manier dat niemand het merkt, help de leraar zonder dat hij het vraagt, neem een pauze om tot rust te komen. Geef aandacht aan de juiste dingen, blijf georganiseerd, studeer verstandig.
Hoofdstuk 7: Zeven manieren om vrienden te maken en te blijven
Voel je goed over jezelf, gebruik beleefde en vriendelijke taal, luister en toon je medeleven, doe mee en deel, probeer nieuwe activiteiten uit, help anderen, los conflicten in alle rust op.
Hoofdstuk 8: Acht manieren om met sterke gevoelens om te gaan
Soms voelt het alsof je nooit eens iets fout mag doen, zonder dat mensen er kwaad om worden. Sterke gevoelens die kunnen optreden: stress, boosheid, angst, bedroefdheid. Heb je niemand om mee te praten, dan kun je bijvoorbeeld de Kindertelefoon bellen. Zorg goed voor jezelf, zet jezelf in beweging, doe ademhalingsoefeningen en ontspanningsoefeningen, wees creatief, trek op met een vriend of vriendin, praat met een volwassene.
Na de hoofdstukken
Na de acht hoofdstukken volgen:
- Slotwoord
- Mijn evolutiekaart (werken aan uitdagingen)
- Verklarende woordenlijst
- Boodschap voor ouders, leerkrachten en zorgverleners
Twee fragmenten
ADHD hebben kan werkelijk een uitdaging zijn… en niet alleen als het op schoolwerk en leerkrachten aankomt. ADHD beïnvloedt ook hoe je omgaat met andere mensen. Misschien gaan de dingen niet zo goed met je ouders of andere familieleden thuis. Je kan misschien ook moeilijk vrienden maken of niet goed opschieten met andere kinderen. Het kan wel lijken alsof er steeds iemand boos op je is.
Blijf ordelijk. Veel kinderen met ADHD zijn echt slordig. Hun kamers zijn meestal een puinhoop en dikwijls kunnen ze belangrijke zaken niet terugvinden. Hoe belangrijk is orde? Wel, je rugzak kwijtraken onder een hoop vuile kleren is een goede manier om te laat op school te komen. Je kamer (en andere kamers waarin je komt) netjes houden, helpt je om de dagelijkse dingen beter te laten verlopen.
Mijn mening
Een leerzaam boek voor kinderen met de diagnose ADHD. Ook ouders, familieleden kunnen veel leren van de tips in het boek. Na ieder hoofdstuk volgt een soort quiz, zodat een kind kan controleren of het de inhoud van het hoofdstuk heeft begrepen.